IMPLEMENTASI MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DIBANTU MEDIA AUDIO VISUAL BERBASIS APLIKASI CANVA UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR IPAS DAN SIKAP GOTONG ROYONG SISWA KELAS III SD NEGERI 2 PURBALINGGA LOR

Authors

  • Fadilla Alfiana Putri Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Arifin Muslim Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27714

Keywords:

Problem Based Learning (PBL), Learning Achievement, Mutual Cooperation Attitude

Abstract

The purpose of this study was to determine the implementation of the Problem Based Learning (PBL) learning model in improving student learning achievement and mutual cooperation attitude in science learning. This study used the Classroom Action Research (CAR) method. The subjects of the study were 33 students of class III A of SD Negeri 2 Purbalingga Lor. The research data collection technique used test and non-test techniques. Based on the results of the study, there was an increase in student learning achievement and mutual cooperation attitude. Student learning achievement in cycle I with a percentage of completion of 37.09%. In cycle II, student learning achievement increased with a percentage of completion of 79.025%. Student mutual cooperation attitude in cycle I with a percentage of 48.38% and an increase in cycle II with a percentage of 83.87%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Azzahra, F., & Muslim, A. (2024). Peningkatan Prestasi dan Kemandirian Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran STAD Menggunakan Media Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 89–100. https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i2.6271

Badarudin, B., Muslim, A., Sadeli, E. H., & Nugroho, A. D. (2022). Model Problem Based Learning Berbasis Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemandirian Belajar Siswa Kelas Iv Mi Muhammadiyah Kramat Kembaran. Khazanah Pendidikan, 16(1), 154. https://doi.org/10.30595/jkp.v16i1.13359

Bernadetta Purba , P. Arin, T. M., Juliana, S. K., Irwan, L., Joni, W. S., Arsen, N. P., Ika, Y., Masrul. (2021). Penelitian Tindakan Kelas. Makassar: Yayasan Kita Menulis.

Bunyamin. (2021). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: UPT UHAMKA Press.

Erviana Yuli, V., Sulisworo, D., Robi’in, B., & Rismawati Nur Afina, E. (2022). Model Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning Berbantuan Virtual Reality untuk Peningkatan HOTS Siswa. Yogyakarta: K-Media.

Hidayah, N., Hardika., Yuliati, H., Sinta, Y. S., Imam, G. (2017). Psikologi Pendidikan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Irawan, D., Nurlailasari, I., & Muslim, A. (2023). Peningkatan Prestasi Belajar Peserta Didik Melalui Media Powerpoint Pada Tema 4 Subtema 3 Kelas Iv Sd Ump. Khazanah Pendidikan, 17(1), 301. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16525

Kartikasari, I., Nugroho, A., & Heru Muslim, A. (2021). Penerapan Model PBL Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 6(I), 44–56. http://online-journal.unja.ac.id/index.php/gentala

Kurniawan, A., Arrobi, J., Mujib, A., Magalhaes, A. D. J., Buchori, S., Muhammadiah, M., Hasanah, U., & Asyari, S. (2023). Ilmu pendidikan. Sumatera Barat: PT Global Eksekutif Teknologi.

Magdalena, I., Ridwanita, A., & Aulia, B. (2020). Evaluasi belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(1), 117–127. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa

Masithoh, D. D., Abdah, Z. A. El, & Anshori, I. (2019). Program Perbaikan dan Pengayaan. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 1–9.

Monoarfa. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 1–7.

Noppitasari, N., Riyadi, R., & Budiharto, T. (2023). Implementasi profil pelajar pancasila dimensi gotong royong dalam pembelajaran matematika kelas IV sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(6), 13. https://doi.org/10.20961/ddi.v11i6.77729

Purwani, G. P., Muslim, A. H., & Nugroho, A. (2020). Peningkatan Rasa Percaya Diri dan Prestasi Belajar Peserta Didik melalui Strategi Pembelajaran Time Token Kelas IV SD Negeri 2 Kotayasa. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(2), 71–79. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i2.493

Septiana, I. T., Wijayanti, O., & Muslim, A. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 13(1), 14. https://doi.org/10.26877/mpp.v13i1.5084

Sitompul, E., Dhieni, N., & Hapidin, H. (2022). Karakter Gotong Royong dalam Paket Pembelajaran Sema. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3473–3487. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1674

Subekhan, Wardah Aulia, Hafid Rustiawan, & Ali Maksum. (2023). Pembentukan Sikap Kepedulian Sosial Peserta Didik Melalui Program Jum’At Berbagi. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 209–220. https://doi.org/10.32678/geneologipai.v10i2.9459

Syamsidah, & Suryani, H. (2018). Buku Model Peoblem Based Learning (PBL). Yogyakarta: CV Budi Utama.

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1). https://doi.org/10.21043/ji.v1i1.3100

Wahyudi, W. (2024). Implementasi Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa Kelas Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 14(01), 88–97. https://doi.org/10.24246/j.js.2024.v14.i01.p88-97

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515

Downloads

Published

2025-07-04