PENGARUH MODEL PAIRED STORY TELIING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI KELAS V PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SND INPRES RASABOU

Authors

  • Paramita STKIP Taman Siswa Bima
  • Nunung Fatimah STKIP Taman Siswa Bima
  • Fakhri Khusaini STKIP Taman Siswa Bima

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27706

Keywords:

paired storytelling, narrative writing, indonesian language learning

Abstract

This research intends to examine the impact of the Paired Storytelling method on the narrative writing abilities of fifth graders at SDN Inpres Rasabou. The motivation behind this study stemmed from the students' inadequate skills in crafting narrative texts, which resulted from the limited teaching methods utilized by instructors. A quantitative research approach using a One Group Pretest-Posttest experimental design was utilized. The participants in the study were composed of 18 students. Techniques for data collection included essay assignments and observations in the classroom. Findings indicated an improvement in the average scores of students, rising from 33. 61 during the pretest to 85. 44 in the posttest. The Paired Sample T-Test indicated a significance level of 0. 000.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, F., & Fitriyani, R. (2021). Strategi pengembangan keterampilan menulis melalui pendekatan verbal. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 10(3), 199–208.

Asri Pratiwi, S., Nugroho, B., & Widodo, H. (2024). Pengembangan rubrik penilaian menulis narasi untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 17–25. https://doi.org/10.31227/jpdsn.v8i1.2024

Fauziah, R. (2019). Metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Handayani, R., & Fitria, Y. (2022). Strategi guru dalam meningkatkan keterampilan menulis siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8359–8367. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3125

Istiqomah, S., & Rahmawati, A. (2023). Instrumen penilaian keterampilan menulis narasi berbasis tes uraian pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 5002–5011.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2024). Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity. Minnesota: Interaction Book Company.

Ningsih, A., & Pratiwi, L. (2023). Penerapan Paired Storytelling untuk meningkatkan kemampuan menulis narasi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 9(2), 134–142.

Nurhadi. (2025). Model pembelajaran kolaboratif dalam literasi dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ramadhani, N., & Syahrul, M. (2022). Efektivitas model kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan literasi di SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 11(1), 45–53.

Siregar, D., & Lestari, W. (2024). Pengaruh pembelajaran kooperatif terhadap keterampilan menulis siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 15(1), 22–30.

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tarigan, H. G. (2023). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Widiastuti, N. P. K., Putrayasa, I. B., & Adnyana, K. S. (2022). Instrumen penilaian keterampilan menulis siswa sekolah dasar: Pengembangan dan uji validitas-reliabilitas. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 5(1), 50–56. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i1.42473

Wulandari, M., & Nugroho, B. (2020). Penguatan literasi dasar melalui pembelajaran kolaboratif di SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 89–98.

Downloads

Published

2025-07-02