PENGARUH MODEL PAIRED STORY TELIING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI KELAS V PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SND INPRES RASABOU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27706Keywords:
paired storytelling, narrative writing, indonesian language learningAbstract
This research intends to examine the impact of the Paired Storytelling method on the narrative writing abilities of fifth graders at SDN Inpres Rasabou. The motivation behind this study stemmed from the students' inadequate skills in crafting narrative texts, which resulted from the limited teaching methods utilized by instructors. A quantitative research approach using a One Group Pretest-Posttest experimental design was utilized. The participants in the study were composed of 18 students. Techniques for data collection included essay assignments and observations in the classroom. Findings indicated an improvement in the average scores of students, rising from 33. 61 during the pretest to 85. 44 in the posttest. The Paired Sample T-Test indicated a significance level of 0. 000.Downloads
References
Anwar, F., & Fitriyani, R. (2021). Strategi pengembangan keterampilan menulis melalui pendekatan verbal. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 10(3), 199–208.
Asri Pratiwi, S., Nugroho, B., & Widodo, H. (2024). Pengembangan rubrik penilaian menulis narasi untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 17–25. https://doi.org/10.31227/jpdsn.v8i1.2024
Fauziah, R. (2019). Metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Handayani, R., & Fitria, Y. (2022). Strategi guru dalam meningkatkan keterampilan menulis siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8359–8367. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3125
Istiqomah, S., & Rahmawati, A. (2023). Instrumen penilaian keterampilan menulis narasi berbasis tes uraian pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 5002–5011.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2024). Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity. Minnesota: Interaction Book Company.
Ningsih, A., & Pratiwi, L. (2023). Penerapan Paired Storytelling untuk meningkatkan kemampuan menulis narasi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 9(2), 134–142.
Nurhadi. (2025). Model pembelajaran kolaboratif dalam literasi dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ramadhani, N., & Syahrul, M. (2022). Efektivitas model kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan literasi di SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 11(1), 45–53.
Siregar, D., & Lestari, W. (2024). Pengaruh pembelajaran kooperatif terhadap keterampilan menulis siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 15(1), 22–30.
Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, H. G. (2023). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.
Widiastuti, N. P. K., Putrayasa, I. B., & Adnyana, K. S. (2022). Instrumen penilaian keterampilan menulis siswa sekolah dasar: Pengembangan dan uji validitas-reliabilitas. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 5(1), 50–56. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i1.42473
Wulandari, M., & Nugroho, B. (2020). Penguatan literasi dasar melalui pembelajaran kolaboratif di SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 89–98.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.