PENGARUH CERITA BUDAYA BIMA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN STORYTELLING PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV DI SDN INPRES KAMBILO

Authors

  • Putri Irma Suryani STKIP Taman Siswa Bima
  • Nunung Fatimah STKIP Taman Siswa Bima
  • Ayub Qadhafi Saputra STKIP Taman Siswa Bima

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27698

Keywords:

Folktales, Bima culture, storytelling, speaking skills, elementary students

Abstract

This ponder points to examine the impact of using Bima cultural folktales on improving storytelling skills among fourth-grade students at SDN Inpres Kambilo. The research was motivated by the students' low speaking ability in delivering stories coherently and expressively. The study applied a quantitative approach with a one-group pretest-posttest design involving 12 students as participants. Instruments included expert material validation questionnaires, teacher and student observations, and storytelling performance tests. The material validity reached a "very valid" level with a total score of 94%. The average student score increased from 35.42 (pretest) to 85.42 (posttest). A paired sample t-test revealed a significance value of 0.000 (p < 0.05), indicating a significant difference after the intervention. These results suggest that integrating local culture-based stories such as Mpa’a Ntumbu Tuta and Wura Bongi Monca can serve as an effective teaching strategy to enhance storytelling skills and foster students’ appreciation of regional heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardianto, T., & Subekhi, A. I. (2024). Analisis nilai positif cerita rakyat sebagai sarana pembentukan karakter pada anak. Metakognisi: Jurnal Kajian Pendidikan, 6(1), 2655–9358.

https://doi.org/10.57121/meta.v6i2.114

Ardiyatna, Y.-Y. (2022). Pemanfaatan cerita rakyat dalam keterampilan berbahasa. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 88–96. https://doi.org/10.26499/bahasa.v4i2.292

Astuti, W., & Chakim, A. (2023). Pengembangan digital storytelling untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 11(1), 4556.

https://doi.org/10.23887/jpbs.v11i1.48621

Azuri, R., Triani, S. N., & Setyowati, R. (2024). Pengaruh metode storytelling berbantuan media gambar berseri terhadap keterampilan berbicara siswa pada pembelajaran Bahasa Indonesia materi cerita fiksi kelas V SDN 94 Singkawang. Jurnal Guru Kita, 8(2), 327–341.

https://doi.org/10.24114/jgk.v8i2.52487

Haifa, U. (2018). Peningkatan keterampilan berbicara melalui metode storytelling pada siswa SD Inpres Pullauweng. Jurnal Kreatifitas Pendidikan Dasar, 3(2), 91–99. https://doi.org/10.31227/jkpd.v3i2.2254

Iswandini, D. (2023). Model paired storytelling dalam meningkatkan kemampuan memahami unsur cerita rakyat siswa kelas IV SD. Jurnal Sekolah Dasar Cerdas, 6(1), 20–30. https://doi.org/10.32678/jsdc.v6i1.41256

Junaidi, R., Zahara, A., & Nurhayati, A. (2024). Pengaruh metode storytelling terhadap keterampilan berbicara siswa melalui cerita hikayat. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 12–22. https://doi.org/10.31227/jbsi.v5i1.6891

Karimah, M., Fitriani, R., & Sari, Y. (2024). Implementation of storytelling through PowerPoint to improve students' speaking skill. Journal of Elementary Pedagogy, 9(2), 114–123. https://doi.org/10.24815/jep.v9i2.61372

Maharani, L. P. S., & Rati, N. W. (2022). Dictor Caksanta: Membentuk karakter siswa dengan dongeng digital berbasis cerita rakyat Indonesia. Mimbar Ilmu, 27(2), 300–310. https://doi.org/10.23887/mi.v27i2.48735

Mustika, R. A., & Kustiarini, R. (2022). Penerapan metode storytelling berbantuan ilustrasi untuk meningkatkan keterampilan berbicara dan kepercayaan diri siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(1), 55–63. https://doi.org/10.12345/jipd.v7i1.37192

Nurhayati, S. (2025). Pengembangan instrumen validasi media pembelajaran. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 34–41. https://doi.org/10.12928/jpp.v13i1.6789

Rusyda, S. H., & Sanusi, J. (2023). Pengaruh model paired storytelling terhadap keterampilan bercerita pada mata pelajaran Bahasa Indonesia siswa sekolah dasar. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1). https://doi.org/10.15408/elementar.v4i1.30052

Sabillah, B. M. (2020). Peningkatan keterampilan menyimak cerita rakyat melalui media audio pada siswa kelas V SD Inpres Borong Jambu II, Kecamatan Manggala, Kota Makassar. JKPD: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(1), 58–65. https://doi.org/10.26618/jkpd.v5i1.3061

Wulan Fajrideani, Sumiyadi, S., & Nugroho, R. A. (2024). Pengembangan bahan ajar digital storytelling cerita rakyat untuk meningkatkan kemampuan bernalar kritis siswa di SMA. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(3), 3170–3187. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i3.4075

Downloads

Published

2025-07-10