TRANSFORMASI PERILAKU RELIGIUS DI SEKOLAH DASAR: PERAN STRATEGIS GURU PAI SEBAGAI AGEN PERUBAHAN KARAKTER

Authors

  • Muhammad Ilham Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • Marzuki Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • Masdin Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • Hardiana Institut Agama Islam Negeri Kendari

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27936

Keywords:

Religious behavior, Islamic Religious Education teacher, elementary school, student character, contextual learning, teacher role model, character education.

Abstract

Islamic Religious Education (IRE) plays a strategic role in shaping students' religious behavior from the elementary school level. This study aims to explore the role of IRE teachers in enhancing students’ religious behavior at SD Negeri 5 Sawa through contextual and applicable learning strategies. A qualitative descriptive approach was employed, involving observation, in-depth interviews, and documentation. Informants included teachers, students, and parents. The findings reveal a significant improvement in students’ religious behavior following the replacement of the IRE teacher, reflected in their discipline in performing prayers, participation in religious activities, politeness, honesty, and social awareness. Teachers acted as educators, motivators, and role models in developing students’ religious character through habituation, motivation, and exemplary conduct. The results highlight the importance of teacher competence in creating a religious and conducive learning environment. This study recommends strengthening IRE teacher training and developing a curriculum that supports sustainable character formation in elementary schools. Keywords: Religious behavior, Islamic Religious Education teacher, elementary school, student character, contextual learning, teacher role model, character education. Pendidikan Agama Islam (PAI) memiliki peran strategis dalam membentuk perilaku religius peserta didik sejak jenjang sekolah dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi peran guru PAI dalam meningkatkan perilaku religius siswa di SD Negeri 5 Sawa melalui pendekatan pembelajaran yang kontekstual dan aplikatif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik observasi, wawancara mendalam, dan dokumentasi. Informan terdiri dari guru, siswa, dan orang tua. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setelah pergantian guru PAI, terjadi peningkatan signifikan dalam aspek religiusitas siswa, seperti disiplin dalam beribadah, aktif mengikuti kegiatan keagamaan, sopan santun, kejujuran, dan kepedulian sosial. Guru berperan sebagai pendidik, motivator, dan teladan dalam membentuk karakter religius siswa melalui pembiasaan, penguatan motivasi, dan keteladanan. Temuan ini menunjukkan pentingnya kompetensi guru dalam menciptakan lingkungan belajar yang religius dan kondusif. Penelitian ini merekomendasikan penguatan pelatihan guru PAI serta pengembangan kurikulum yang mendukung pembentukan karakter religius secara berkelanjutan di sekolah dasar. Kata Kunci: Perilaku religius, guru Pendidikan Agama Islam, sekolah dasar, karakter peserta didik, pembelajaran kontekstual, keteladanan guru, pendidikan karakter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisah, S., & Usman, F. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menanggulangi perilaku menyimpang pada peserta didik. Chalim Journal of Teaching and Learning, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31538/cjotl.v3i1.419

Akbar, Z. N., & Azani, M. Z. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menanamkan nilai-nilai karakter Islami di SMA Muhammadiyah PK Kotta Barat Surakarta. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2057–2068. https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/670

Albu, S. C. (2022). The Teacher, A Model for The Transmission of Moral Values. In Values, models, education. Contemporary perspectives. Eikon Publishing House. https://doi.org/10.56177/epvl.ch37.2022.en

Amanullah, W. A. A., Wantini, W., & Diponegoro, A. M. (2023). Analisis role-model guru PAI dalam peningkatan pembelajaran Agama Islam dalam perspektif psikologi pendidikan Islam: Studi di SDN Bhayangkara Yogyakarta. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 12(1), 128–145. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i1.861

Arlia, G. (2018). Peranan guru Pendidikan Agama Islam dalam penanaman nilai-nilai karakter siswa SMA Negeri 2 Sungai Keruh Musi Banyuasin. Muaddib: Islamic Education Journal, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.19109/muaddib.v1i1.3040

Asriyanto, M., Janah, F., & Setiawan, A. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam penanaman nilai toleransi pada peserta didik di SMP Negeri 38 Samarinda. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 4(1), 31–44. https://journal.uinsi.ac.id/index.php/JTIKBorneo/article/view/6565

Briliantara, T. U., & Salim, H. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam mendidik karakter disiplin peserta didik di SMP Negeri 3 Purwodadi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1935–1944. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/607

Creswell, J. W. (2015). Penelitian kualitatif & desain riset: memilih diantara lima pendekatan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Firmansyah, M. I., Surahman, C., Lestari, W., Septiani, S., & Sudaryat, M. R. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Pembangunan Karakter Siswa Sekolah Dasar: Studi Eksplorasi. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 21(1), 46–58. https://doi.org/10.32729/edukasi.v21i1.1378

Ihwani, S. S., @ Jima’ain, M. T. A., & Rashed, Z. N. (2023). The Role Of Teachers In Embedding Islamic Values And Ethics In Education: A Literature Review. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 8(3), 335–342. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v8i3.2466

Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam membina karakter religius siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2758–2771. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/10090

Khusna, N. (2016). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter anti korupsi. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(2), 173–200. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i2.173-200

Maghfiroh, H., Halim, A., & Beddu, M. J. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam melalui penguatan nilai-nilai multikultural di SMP Negeri 20 Batam. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 1162–1175. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.713

Malik, S., & Jumani, N. B. (2022). Islamic Instruction as a Student-Centred Approach. In Supporting Modern Teaching in Islamic Schools (pp. 57–67). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003193432-6

Marwiah, S., Rupi’ah, R., Patimah, S., Afifatun, S., & Sajdah, M. (2024). Peran guru PAI sebagai model dalam membentuk karakter Islami siswa. Al Ghazali, 7(2), 97–105. https://ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/al_ghzali/article/view/737

Miles, M. B., & Huberman. (1984). Qualitative data analysis: A Sourcebook of new methods, California. Sage Publication.

Mirnawati, M., Oktavianty, N., Judrah, M., Safaruddin, S., & Akbar, A. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan kecerdasan emosional peserta didik. Journal of Instructional and Development Researches, 3(1), 35–40. https://doi.org/10.53621/jider.v3i1.106

Mubarok, G. A., & Muslihah, E. (2022). Peran guru Pendidikan Agama Islam membentuk sikap keberagaman dan moderasi beragama. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 115–130. https://doi.org/10.32678/geneologipai.v9i1.6616

Nadjih, D., Bowo, A. N. A., Salamudin, S., Audy, C., Harahap, R., Utami, S., Indrayani, R., Saleh, F., Yako, S., & Suhaimi, S. (2020). Peran guru dalam meningkatkan karakter religius murid di MTs Nurul Ummah. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 10(1), 59–70. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v10i1.338

Purwanto, Y., Saepudin, A., & Sofaussamawati, S. (2023). The Development of Reflective Practices for Islamic Religious Education Teachers. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 107–122. https://doi.org/10.15575/jpi.v0i0.24155

Putri, E., & Husmidar, D. (2021). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter religius siswa sekolah dasar. Journal of Basic Education Research, 2(1), 24–28. https://doi.org/10.37251/jber.v2i1.132

Rahman, A. A., Zulkifli, Z., Kamaruddin, I., Azhari, D. S., & Supriyadi, A. (2023). The Effect of Contextual Teaching Learning (CTL) Model on Students’ Achievement in Elementary School. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 146–157. https://doi.org/10.51276/edu.v4i1.282

Rohana, E., Talip, Y. A., & Nurfadilah, R. (2023). Peran guru PAI dalam meningkatkan kedisiplinan siswa melalui kegiatan keagamaan. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6507–6512. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2782

Saputro, A. N. C., Aznam, N., & Partana, C. F. (2022). Integration Method of Religious Character Values in Chemistry Learning. JKPK (Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia), 7(1), 111. https://doi.org/10.20961/jkpk.v7i1.55601

Selvi, I. D., Siregar, M., & Mukhtar, Z. (2022). Habituation Method In Developing The Religiosity Dimensions for Young Children. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 5(2), 199. https://doi.org/10.24014/kjiece.v5i2.17545

Sholeh, S., & Maryati, M. (2021). Peran guru PAI dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(2), 212–217. https://jipp.unram.ac.id/index.php/jipp/article/view/203

Syahrizal, S. (2022). The Concept of Ideal Pai Teachers According to Al-Ghazali and It’s Relevance to PAI Teachers in Contemporary Islamic Education. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 45(2), 283. https://doi.org/10.30821/miqot.v45i2.813

Wessels, K. R., Bakker, C., Wals, A. E. J., & Lengkeek, G. (2024). Rethinking pedagogy in the face of complex societal challenges: helpful perspectives for teaching the entangled student. Pedagogy, Culture & Society, 32(3), 759–776. https://doi.org/10.1080/14681366.2022.2108125

Wibowo, Y. R., Hidayat, N., & Salfadilah, F. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5601–5618. https://www.journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11991

Yusuf, M., Awaludin, R., & Nursalim, E. (2022). Peran guru PAI dalam membentuk karakter religius siswa. An-Nafis: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 1(1), 63–76. https://stitnafistabalong.ac.id/ejurnal/index.php/annafis/article/view/26

Aisah, S., & Usman, F. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menanggulangi perilaku menyimpang pada peserta didik. Chalim Journal of Teaching and Learning, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31538/cjotl.v3i1.419

Akbar, Z. N., & Azani, M. Z. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menanamkan nilai-nilai karakter Islami di SMA Muhammadiyah PK Kotta Barat Surakarta. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2057–2068. https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/670

Albu, S. C. (2022). The Teacher, A Model for The Transmission of Moral Values. In Values, models, education. Contemporary perspectives. Eikon Publishing House. https://doi.org/10.56177/epvl.ch37.2022.en

Amanullah, W. A. A., Wantini, W., & Diponegoro, A. M. (2023). Analisis role-model guru PAI dalam peningkatan pembelajaran Agama Islam dalam perspektif psikologi pendidikan Islam: Studi di SDN Bhayangkara Yogyakarta. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 12(1), 128–145. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i1.861

Arlia, G. (2018). Peranan guru Pendidikan Agama Islam dalam penanaman nilai-nilai karakter siswa SMA Negeri 2 Sungai Keruh Musi Banyuasin. Muaddib: Islamic Education Journal, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.19109/muaddib.v1i1.3040

Asriyanto, M., Janah, F., & Setiawan, A. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam penanaman nilai toleransi pada peserta didik di SMP Negeri 38 Samarinda. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 4(1), 31–44. https://journal.uinsi.ac.id/index.php/JTIKBorneo/article/view/6565

Briliantara, T. U., & Salim, H. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam mendidik karakter disiplin peserta didik di SMP Negeri 3 Purwodadi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1935–1944. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/607

Creswell, J. W. (2015). Penelitian kualitatif & desain riset: memilih diantara lima pendekatan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Firmansyah, M. I., Surahman, C., Lestari, W., Septiani, S., & Sudaryat, M. R. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Pembangunan Karakter Siswa Sekolah Dasar: Studi Eksplorasi. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 21(1), 46–58. https://doi.org/10.32729/edukasi.v21i1.1378

Ihwani, S. S., @ Jima’ain, M. T. A., & Rashed, Z. N. (2023). The Role Of Teachers In Embedding Islamic Values And Ethics In Education: A Literature Review. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 8(3), 335–342. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v8i3.2466

Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam membina karakter religius siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2758–2771. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/10090

Khusna, N. (2016). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter anti korupsi. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(2), 173–200. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i2.173-200

Maghfiroh, H., Halim, A., & Beddu, M. J. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam melalui penguatan nilai-nilai multikultural di SMP Negeri 20 Batam. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 1162–1175. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.713

Malik, S., & Jumani, N. B. (2022). Islamic Instruction as a Student-Centred Approach. In Supporting Modern Teaching in Islamic Schools (pp. 57–67). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003193432-6

Marwiah, S., Rupi’ah, R., Patimah, S., Afifatun, S., & Sajdah, M. (2024). Peran guru PAI sebagai model dalam membentuk karakter Islami siswa. Al Ghazali, 7(2), 97–105. https://ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/al_ghzali/article/view/737

Miles, M. B., & Huberman. (1984). Qualitative data analysis: A Sourcebook of new methods, California. Sage Publication.

Mirnawati, M., Oktavianty, N., Judrah, M., Safaruddin, S., & Akbar, A. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan kecerdasan emosional peserta didik. Journal of Instructional and Development Researches, 3(1), 35–40. https://doi.org/10.53621/jider.v3i1.106

Mubarok, G. A., & Muslihah, E. (2022). Peran guru Pendidikan Agama Islam membentuk sikap keberagaman dan moderasi beragama. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 115–130. https://doi.org/10.32678/geneologipai.v9i1.6616

Nadjih, D., Bowo, A. N. A., Salamudin, S., Audy, C., Harahap, R., Utami, S., Indrayani, R., Saleh, F., Yako, S., & Suhaimi, S. (2020). Peran guru dalam meningkatkan karakter religius murid di MTs Nurul Ummah. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 10(1), 59–70. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v10i1.338

Purwanto, Y., Saepudin, A., & Sofaussamawati, S. (2023). The Development of Reflective Practices for Islamic Religious Education Teachers. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 107–122. https://doi.org/10.15575/jpi.v0i0.24155

Putri, E., & Husmidar, D. (2021). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter religius siswa sekolah dasar. Journal of Basic Education Research, 2(1), 24–28. https://doi.org/10.37251/jber.v2i1.132

Rahman, A. A., Zulkifli, Z., Kamaruddin, I., Azhari, D. S., & Supriyadi, A. (2023). The Effect of Contextual Teaching Learning (CTL) Model on Students’ Achievement in Elementary School. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 146–157. https://doi.org/10.51276/edu.v4i1.282

Rohana, E., Talip, Y. A., & Nurfadilah, R. (2023). Peran guru PAI dalam meningkatkan kedisiplinan siswa melalui kegiatan keagamaan. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6507–6512. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2782

Saputro, A. N. C., Aznam, N., & Partana, C. F. (2022). Integration Method of Religious Character Values in Chemistry Learning. JKPK (Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia), 7(1), 111. https://doi.org/10.20961/jkpk.v7i1.55601

Selvi, I. D., Siregar, M., & Mukhtar, Z. (2022). Habituation Method In Developing The Religiosity Dimensions for Young Children. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 5(2), 199. https://doi.org/10.24014/kjiece.v5i2.17545

Sholeh, S., & Maryati, M. (2021). Peran guru PAI dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(2), 212–217. https://jipp.unram.ac.id/index.php/jipp/article/view/203

Syahrizal, S. (2022). The Concept of Ideal Pai Teachers According to Al-Ghazali and It’s Relevance to PAI Teachers in Contemporary Islamic Education. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 45(2), 283. https://doi.org/10.30821/miqot.v45i2.813

Wessels, K. R., Bakker, C., Wals, A. E. J., & Lengkeek, G. (2024). Rethinking pedagogy in the face of complex societal challenges: helpful perspectives for teaching the entangled student. Pedagogy, Culture & Society, 32(3), 759–776. https://doi.org/10.1080/14681366.2022.2108125

Wibowo, Y. R., Hidayat, N., & Salfadilah, F. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5601–5618. https://www.journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11991

Yusuf, M., Awaludin, R., & Nursalim, E. (2022). Peran guru PAI dalam membentuk karakter religius siswa. An-Nafis: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 1(1), 63–76. https://stitnafistabalong.ac.id/ejurnal/index.php/annafis/article/view/26

Downloads

Published

2025-07-15