MANAJEMEN KELAS DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA KELAS VIII SMP N 1 AGRABINTA KABUPATEN CIANJUR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28210Keywords:
learning, discipline, classroom managementAbstract
Classroom management is a crucial aspect in creating an effective and positive learning environment. With effective classroom management, students can feel comfortable, engaged, and motivated to learn, thereby creating optimal conditions for achieving learning objectives. This research uses qualitative field research with a qualitative case study approach. A case study is a detailed examination of a single setting, a single subject, a document repository, or a specific, clearly defined event or case, whether it be an individual, family, or organization. The research findings indicate that: The implementation of classroom management at SMP N 1 Agrabinta was carried out effectively and efficiently by establishing class agreements, creating clear rules, and developing planned and regular lesson schedules to improve student learning discipline. Additionally, by providing consistent support and guidance to students, teachers can create a structured and positive learning environment.Downloads
References
Agustini Aat, SKM., M.KM, dkk. ( 2017) Pendidikan Karakter, Cirebon: LovRinz Publishing,
Ahmadi, Rulam. (2016) Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media,
Arikunto. ( 1992 )Pengelolaan Kelas Dan Peserta didik. Jakarta: Cv Rajawali, 1992
Djamarah, Syaiful bahri. Psiklogi Belajar. Jakarta: PT Rieneka Cipta, edisi 2, 2011 Djamarah. Rahasia Sukses Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2008
Gunawan, Imam. (2019) Manajemen Kelas: Teori dan Aplikasinya. Depok: PT. Raj Grafindo Persada
Moleong Lexy J.(2000) Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosda Karya
Prihatin, Eka. (2014) Manajemen Peserta Didik. Bandung: Alfabeta.
Achmad, K., Hendrawan, D., Dhani Hendrawan, A., Syafa’at Sunaryo, H., Ramadhani, A. S., Irawan, S. P., Saputri, R. E., & Asitah, N. (2025). Artikel Nusantara Educational Review Peran Kompetensi Guru dan Manajemen Kelas dalam Membangun Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. In NER (Vol. 3, Issue 1). https://journal.unusida.ac.id/index.php/ner/
Afrida Yanis. (2025). Pengaruh Manajemen Peserta Didik terhadap Tingkat Kedisiplinan Siswa Kelas IX di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Kecamatan Pasir Penyu Indragiri Hulu. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 3(3), 80–91. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v3i3.1657
Aini, S., & Daulai, A. F. (2024). Analisis implementasi program pembinaan kedisiplinan dalam membina akhlak siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 307. https://doi.org/10.29210/1202424184
Álvarez, I. M., Manero, B., Romero-Hernández, A., Cárdenas, M., & Masó, I. (2024). Virtual reality platform for teacher training on classroom climate management: evaluating user acceptance. Virtual Reality, 28(2). https://doi.org/10.1007/s10055-024-00973-6
Muhammad Darwis Dasopang, “Belajar dan Pembelajaran”, Jurnal Kajian Ilmu- Ilmu Keislaman, Vol.03 No. 2 (2017), 337.
https://jurnal.iainpadangsidimpuan.ac.id/index.php/F/article/down load/945/795
Muldiyana Nugraha, “Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran”, Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, Vol. 4 No. 01 (2018), 29. DOI: https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i01.1769
Achmad, K., Hendrawan, D., Dhani Hendrawan, A., Syafa’at Sunaryo, H., Ramadhani, A. S., Irawan, S. P., Saputri, R. E., & Asitah, N. (2025). Artikel Nusantara Educational Review Peran Kompetensi Guru dan Manajemen Kelas dalam Membangun Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. In NER (Vol. 3, Issue 1). https://journal.unusida.ac.id/index.php/ner/
Afrida Yanis. (2025). Pengaruh Manajemen Peserta Didik terhadap Tingkat Kedisiplinan Siswa Kelas IX di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Kecamatan Pasir Penyu Indragiri Hulu. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 3(3), 80–91. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v3i3.1657
Aini, S., & Daulai, A. F. (2024). Analisis implementasi program pembinaan kedisiplinan dalam membina akhlak siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 307. https://doi.org/10.29210/1202424184
Álvarez, I. M., Manero, B., Romero-Hernández, A., Cárdenas, M., & Masó, I. (2024). Virtual reality platform for teacher training on classroom climate management: evaluating user acceptance. Virtual Reality, 28(2). https://doi.org/10.1007/s10055-024-00973-6
Farhan, R. R. (2022). Manajemen Kelas dan Pembelajaran Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Disiplin Siswa. TARLIM : JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 5(1), 101–113. https://doi.org/10.32528/tarlim.v5i1.7351
Izzah, N. N., & Anggoro, B. K. (2024). Inovasi Pengelolaan Kelas: Strategi Meningkatkan Disiplin dan Keterlibatan Peserta didik. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 2(3), 339–348. https://doi.org/10.17977/um084v2i32024p339-348
Khumaidi, A. (2024). Manajemen pengelolaan kelas dalam meningkatkan mutu pembelajaran PAI di SMP Negeri 1 Gading. BAHTSUNA: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(2), 112–121. https://doi.org/10.55210/bahtsuna.v6i2.468
Kontor Owusu, M., Yusuf Dramanu, B., & Owusu Amponsah, M. (2021). Classroom Management Strategies and Academic Performance of Junior High School Students. International Journal of Education and Management Engineering, 11(6), 29–38. https://doi.org/10.5815/ijeme.2021.06.04
Mudarris, B. (2024). STRATEGI EFEKTIF DALAM MANAJEMEN KELAS DALAM MENCIPTAKAN LINGKUNGAN BELAJAR YANG KONDUSIF. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2). http://ejournal.stitta.ac.id/index.php/attahsin/index
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.