PENGEMBANGAN PANGBON SEBAGAI MEDIA STORYTELLING BAGI ANAK USIA DINI DI TAMAN KANAK-KANAK

Authors

  • Miptahul Jannah Universitas Dharmas Indonesia
  • Sri yunimar ningsih, Desi Karmila Universitas Dharmas Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28919

Keywords:

Storytelling through a puppet stage as a learning medium for early childhood in kindergar

Abstract

This study aims to develop a learning medium in the form of a puppet stage as a storytelling tool for early childhood in kindergarten. Storytelling is an effective learning method for stimulating children's language development, imagination, and social and emotional values. However, the lack of engaging and interactive media often becomes an obstacle in applying this method in early childhood education settings. This research employs the Research and Development (R&D) method using the development model, adapted up to the limited product trial phase. The results of the study indicate that the developed puppet stage is capable of increasing children's interest and participation in storytelling activities. Evaluations from teachers and children show that this medium is engaging, easy to use, and effective in supporting the achievement of learning objectives. Thus, the puppet stage medium can be considered an innovative alternative for storytelling activities in kindergarten.

Downloads

Download data is not yet available.

References

boneka interaktif untuk

meningkatkan kemampuan interaksi

sosial anak. journal for Lesson and

Learning Studies, 3(3).

Ayu, I., & Sweniti, P. (2020b).

Pengembangan media panggung

boneka interaktif untuk

meningkatkan kemampuan interaksi

sosial anak. Journal for Lesson and

Learning Studies, 3(3).

Diajukan, S., & Seminarkan, U. Di.

(n.d.). Teknik dan instrumen

penilaian perkembangan bahasa

anak usia dini 4-5 tahun di tk hang

tuah kotabumi lampung utara.

Dian Pertiwi, Syafrudin, U., & Drupadi,

R. (2021). Persepsi Orangtua

terhadap Pentingnya calistung untuk

Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD

Lectura: Jurnal Pendidikan Anak

Usia Dini, 4(02), 62–69.

https://doi.org/10.31849/paud-

lectura.v4i02.5875

Efektifitas media panggung boneka

untuk meningkatkan kemampuan

bercerita pada anak usia dini

Solihati. (n.d.).

Fadilah STAI KHEZ Muttaqien

Purwakarta, A. D., Rizki

Nurzakiyah STAI KHEZ Muttaqien

Purwakarta, K. D., Atha Kanya

STAI KHEZ Muttaqien Purwakarta,

N. D., & Setiawan, U. (n.d.).

Pengertian Media, Tujuan, Fungsi,

8

Manfaat dan Urgensi Media

Pembelajaran Sulis Putri Hidayat

STAI DR. KHEZ Muttaqien

Purwakarta. Journal of Student

Research (JSR), 1(2).

Febrina Hendiyani, F., Juli, J., &

Nugraha, R. G. (n.d.).

Pengembangan Media Animasi

berbasis StoryTelling untuk

Meningkatkan Pemahaman Materi

Proklamasi pada Siswa Kelas V.

Journal on Education, 06(01), 5488–

5504.

Hazhari, A., Sumiyati, D. U., Keguruan,

S. T., Pendidikan Banten, I.,

Pendidikan, M., Anak, P., & Dini,

U. (2021). Penggunaan panggung

boneka interaktif untuk

meningkatkan kemampuan interaksi

sosial anak usia dini.

http://journal.stkip.banten.ac.id

Hidayat SMP Negeri, F., Jl Cihanjuang

No, P., Rahayu, C., Parongpong, K.,

Bandung Barat, K., Nizar SMAN,

M., Jl Ir Juanda Jl Dago Pojok, B.

H., Coblong, K., Bandung, K., &

Barat, J. (n.d.). Model addie

(analysis, design, development,

implementation and evaluation)

dalam pembelajaran pendidikan

agama islam addie (analysis, design,

development, implementation and

evaluation) model in islamic

education learning.CT Jenis media.

(n.d.).

Jurnal, H., Yanuarsari, R., Sari, Y., &

Nurjanah, I. (2022). Kinerja guru

paud dalam mengimplementasikan

standar tingkat pencapaian

perkembangan anak usia dini. 2(3),

245–252.

Kunduri, K., Purnamasari, I., &

Muhtarom, M. (2022).

Pengembangan Media Panggung

Bercerita untuk Meningkatkan

Kemampuan Bahasa Ekspresif

Anak TK. Media Penelitian

Pendidikan : Jurnal Penelitian

Dalam Bidang

PendidikanDanPengajaran,16(2),22

1–231.

https://doi.org/10.26877/mpp.v16i2

.13208

Mariam, E., & Lestari, R. H. (2021).

Jurnal ceria (cerdas energik

responsif inovatif adaptif)

penerapan metode storytelling

dalam mengem-bangkan bahasa

ekspresif. 4(3), 2714–4107.

Maryani, Y., Riyanto, A. A., Nur-

Rohman, S., Nyalindung, J.,

Bandung Barat, C., Siliwangi, I., &

Terusan Jendral Sudirman, J.

(2022). jurnal ceria (cerdas energik

responsif inovatif adaptif)

implementasi metode storytelling

berbasis literasi dalam

meningkatkan kemampuan

membaca permulaan pada anak usia

dini. 6(1), 2714–4107.

Ningsih, S. Y., & Mahyuddin, N. (2021).

Desain E-Module Tematik Berbasis

Kesantunan Berbahasa Anak Usia

Dini di Taman Kanak-Kanak. Jurnal

Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak

Usia Dini, 6(1), 137–149.

https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i

1.1217

Nugraha, D. E., & Pendidikan, T. (n.d.).

Pengembangan media video

storytelling pembelajaran berbasis

youtube materi persamaan linier

satu variabel untuk siswa smp kelas

vii di base prolog yogyakrta

developing learning media using the

video storytelling for the

mathematic subjecting grade vii of

tutoring center base prolog

yogyakarta.

Pada Pendekatan Kualitatif dan

Kuantitatif Ardiansyah, P., Jailani,

Ms., Negeri, S., Provinsi Jambi, B.,

& Sulthan Thaha Saifuddin Jambi,

U. (n.d.). Teknik Pengumpulan Data

Dan Instrumen Penelitian Ilmiah.

http://ejournal.yayasanpendidikand

zurriyatulquran.id/index.php/ihsan

Downloads

Published

2025-06-26