PENGEMBANGAN PANGBON SEBAGAI MEDIA STORYTELLING BAGI ANAK USIA DINI DI TAMAN KANAK-KANAK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28919Keywords:
Storytelling through a puppet stage as a learning medium for early childhood in kindergarAbstract
This study aims to develop a learning medium in the form of a puppet stage as a storytelling tool for early childhood in kindergarten. Storytelling is an effective learning method for stimulating children's language development, imagination, and social and emotional values. However, the lack of engaging and interactive media often becomes an obstacle in applying this method in early childhood education settings. This research employs the Research and Development (R&D) method using the development model, adapted up to the limited product trial phase. The results of the study indicate that the developed puppet stage is capable of increasing children's interest and participation in storytelling activities. Evaluations from teachers and children show that this medium is engaging, easy to use, and effective in supporting the achievement of learning objectives. Thus, the puppet stage medium can be considered an innovative alternative for storytelling activities in kindergarten.Downloads
References
boneka interaktif untuk
meningkatkan kemampuan interaksi
sosial anak. journal for Lesson and
Learning Studies, 3(3).
Ayu, I., & Sweniti, P. (2020b).
Pengembangan media panggung
boneka interaktif untuk
meningkatkan kemampuan interaksi
sosial anak. Journal for Lesson and
Learning Studies, 3(3).
Diajukan, S., & Seminarkan, U. Di.
(n.d.). Teknik dan instrumen
penilaian perkembangan bahasa
anak usia dini 4-5 tahun di tk hang
tuah kotabumi lampung utara.
Dian Pertiwi, Syafrudin, U., & Drupadi,
R. (2021). Persepsi Orangtua
terhadap Pentingnya calistung untuk
Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD
Lectura: Jurnal Pendidikan Anak
Usia Dini, 4(02), 62–69.
https://doi.org/10.31849/paud-
lectura.v4i02.5875
Efektifitas media panggung boneka
untuk meningkatkan kemampuan
bercerita pada anak usia dini
Solihati. (n.d.).
Fadilah STAI KHEZ Muttaqien
Purwakarta, A. D., Rizki
Nurzakiyah STAI KHEZ Muttaqien
Purwakarta, K. D., Atha Kanya
STAI KHEZ Muttaqien Purwakarta,
N. D., & Setiawan, U. (n.d.).
Pengertian Media, Tujuan, Fungsi,
8
Manfaat dan Urgensi Media
Pembelajaran Sulis Putri Hidayat
STAI DR. KHEZ Muttaqien
Purwakarta. Journal of Student
Research (JSR), 1(2).
Febrina Hendiyani, F., Juli, J., &
Nugraha, R. G. (n.d.).
Pengembangan Media Animasi
berbasis StoryTelling untuk
Meningkatkan Pemahaman Materi
Proklamasi pada Siswa Kelas V.
Journal on Education, 06(01), 5488–
5504.
Hazhari, A., Sumiyati, D. U., Keguruan,
S. T., Pendidikan Banten, I.,
Pendidikan, M., Anak, P., & Dini,
U. (2021). Penggunaan panggung
boneka interaktif untuk
meningkatkan kemampuan interaksi
sosial anak usia dini.
http://journal.stkip.banten.ac.id
Hidayat SMP Negeri, F., Jl Cihanjuang
No, P., Rahayu, C., Parongpong, K.,
Bandung Barat, K., Nizar SMAN,
M., Jl Ir Juanda Jl Dago Pojok, B.
H., Coblong, K., Bandung, K., &
Barat, J. (n.d.). Model addie
(analysis, design, development,
implementation and evaluation)
dalam pembelajaran pendidikan
agama islam addie (analysis, design,
development, implementation and
evaluation) model in islamic
education learning.CT Jenis media.
(n.d.).
Jurnal, H., Yanuarsari, R., Sari, Y., &
Nurjanah, I. (2022). Kinerja guru
paud dalam mengimplementasikan
standar tingkat pencapaian
perkembangan anak usia dini. 2(3),
245–252.
Kunduri, K., Purnamasari, I., &
Muhtarom, M. (2022).
Pengembangan Media Panggung
Bercerita untuk Meningkatkan
Kemampuan Bahasa Ekspresif
Anak TK. Media Penelitian
Pendidikan : Jurnal Penelitian
Dalam Bidang
PendidikanDanPengajaran,16(2),22
1–231.
https://doi.org/10.26877/mpp.v16i2
.13208
Mariam, E., & Lestari, R. H. (2021).
Jurnal ceria (cerdas energik
responsif inovatif adaptif)
penerapan metode storytelling
dalam mengem-bangkan bahasa
ekspresif. 4(3), 2714–4107.
Maryani, Y., Riyanto, A. A., Nur-
Rohman, S., Nyalindung, J.,
Bandung Barat, C., Siliwangi, I., &
Terusan Jendral Sudirman, J.
(2022). jurnal ceria (cerdas energik
responsif inovatif adaptif)
implementasi metode storytelling
berbasis literasi dalam
meningkatkan kemampuan
membaca permulaan pada anak usia
dini. 6(1), 2714–4107.
Ningsih, S. Y., & Mahyuddin, N. (2021).
Desain E-Module Tematik Berbasis
Kesantunan Berbahasa Anak Usia
Dini di Taman Kanak-Kanak. Jurnal
Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak
Usia Dini, 6(1), 137–149.
https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i
1.1217
Nugraha, D. E., & Pendidikan, T. (n.d.).
Pengembangan media video
storytelling pembelajaran berbasis
youtube materi persamaan linier
satu variabel untuk siswa smp kelas
vii di base prolog yogyakrta
developing learning media using the
video storytelling for the
mathematic subjecting grade vii of
tutoring center base prolog
yogyakarta.
Pada Pendekatan Kualitatif dan
Kuantitatif Ardiansyah, P., Jailani,
Ms., Negeri, S., Provinsi Jambi, B.,
& Sulthan Thaha Saifuddin Jambi,
U. (n.d.). Teknik Pengumpulan Data
Dan Instrumen Penelitian Ilmiah.
http://ejournal.yayasanpendidikand
zurriyatulquran.id/index.php/ihsan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.