PENGARUH PENGGUNAAN PAPAN MISTERI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V UPTD SD NEGERI 125549 PEMATANGSIANTAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.29043Keywords:
Mystery Board, Indonesian Languag, Learning Outcomes, pretest, posttestAbstract
This study aims to determine the Effect of the Use of Mystery Boards on Student Learning Outcomes in the Indonesian Language Subject of Class V UPTD SD Negeri 125549 Pematangsiantar. There are 2 hypotheses in this study, namely: (Ha) there is an Effect of the Use of Mystery Boards on Student Learning Outcomes in the Indonesian Language Subject of Class V UPTD SD Negeri 125549 Pematangsiantar. (Ho) there is no Effect of the Use of Mystery Boards on Student Learning Outcomes in the Indonesian Language Subject of Class V UPTD SD Negeri 125549 Pematangsiantar. This research was conducted in the 2024/2025 academic year in April. This research method is an experiment with a pre-experimental design research type with a One-Group Pretest-Posttest Design research design. The sample of this study consisted of 25 students. The data collection techniques used were tests, documentation, and observation. The data was processed using statistical analysis techniques of normality tests and t-tests. Based on the results of the hypothesis test, the calculated t is = 21.00 and the t table value = 2.064 with a significance level of 0.05, because the significant probability is 0.000 <0.05 or the calculated t value> t table and the results obtained t count = 21.00> t table = 2.604 then HO is rejected and Ha is accepted there is The Effect of Using Mystery Boards on Student Learning Outcomes in Indonesian Language Subjects Class V UPTD SD Negeri 125549 Pematangsiantar.Downloads
References
Andini, A., Yunita, L., & Irwandi, D. (2023).“Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur.” Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 10(1), 11–28. https://doi.org/10.36706/jppk.v10i1.20211
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Menurut Pendekatan Praktis. Rineka Cipta.
Asna, A. (2019). "Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Take and Give Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Min 1 Metro Tahun Pelajaran 2018 / 2019 Jurusan : Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah ( PGMI ) Fakultas : Tarbiyah dan Ilmu Keguruan.
Dafitri, R. S., Hasrul, H., Rafni, A., & Bakhtiar, Y. (2022). “Implementasi Program Merdeka Belajar melalui Profil Pelajar Pancasila di SMKN 1 Sijunjung.” Journal of Education, Cultural and Politics, 2(2), 175–184. https://doi.org/10.24036/jecco.v2i2.65
Damayanti, F., & Puspasari, D. (2020). “Pengembangan Media Pembelajaran Papan Dan Kartu Misteri (PAKARMIS) Berbasis Quiz Team Pada Mata Pelajaran Korespondensi di SMK Adhikawacana Surabaya.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(1), 157–168. https://doi.org/10.26740/jpap.v8n1.p157-168
Devi Rovi’atus Sholikhah, & Farida Yufarlina Rosita. (2024). “Pengaruh Media Pembelajaran Papan Dan Kartu Misteri Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Mi Ma’Arif Cekok, Babadan, Ponorogo.” AL-THIFL : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 360–375. https://doi.org/10.21154/thifl.v3i2.2889
Husein Batubara, H., & Noor Ariani, D. (2016). “Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/MI.” MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 47–66.
Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). “Prosiding Pendidikan Dasar Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar.” Mahesa Centre Research, 1(1), 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Mardhotillah, A. F., Destovia, N., Ananda, T., MP, C. A., & Rio. (2023). “Pengembangan Media Papan Misteri Untuk Kemampuan Perkalian Dan Pembagian Kelas III Sd.” Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 412–417. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i1.839
Melani, A., & Gani, E. (2023). “Penerapan Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 16 Padang.” Educaniora: Journal of Education and Humanities, 1(2), 23–32. https://doi.org/10.59687/educaniora.v1i2.28
Ningrum, W. (2024). “Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau Dari Keaktifan Belajar Bahasa Indonesia Siswa Di Kelas Iv Mi As-Salam Sidorejo Ngawi."Jurusan pedidikan guru madrasah ibtidaiyah fakultas tarbiyah dan ilmu keguruan institut agama islam negeri ponorogo 2018.”
Nurhayati, H., & , Langlang Handayani, N. W. (2020). “Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu.” Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Nuryana, A. (2010). “Efektivitas brain gym dalam meningkatkan konsentrasi belajar pada anak.” Ilmiah Berkala Psikologi, VOl.12 No., 88–98.
Nusa, P. D., & Bektiningsih, K. (2019). “Hubungan Pendidikan Karakter dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar PKN.” Joyful Learning Journal, 8(3), 142–148.
Roza, M., Hariyati, T., Afifatun, S., & Sajdah, M. (2023). “Meningkatkan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Tradisional Lompat Tali Di TK ABA VI Sukajadi Kecamatan Abung Selatan Tahun Ajaran 2020/2021.” Al Jayyid: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 20–38.
Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia.” Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 144–156. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4772
Sijabat, Mawar, Jumaria Sirait, Y. A. S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 4 Saubtema 2 Di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358
Zahir, A., Nasser, R., Supriadi, S., & Jusrianto, J. (2022). “Implementasi Kurikulum Merdeka Jenjang SD Kabupaten Luwu Timur.” Jurnal IPMAS, 2(2), 55–62. https://doi.org/10.54065/ipmas.2.2.2022.228.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.