PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERMUATAN BUDAYA BATAK BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATERI PECAHAN KELAS IV SDN 067257 KEC. MEDAN AMPLAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29073Keywords:
Teaching Materials, Culture, FractionsAbstract
This study aims to develop mathematics teaching materials based on Problem Based Learning (PBL) with Batak culture to increase the interest of fourth grade students in learning fractions at SDN 067257, Medan Amplas District. The development model used is ADDIE which consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results of the study showed that the teaching materials developed had a very good level of validity, with the validity value increasing from 67% before the revision to 89% after the revision. The effectiveness of teaching materials in increasing students' interest in learning is relatively high, with a questionnaire score reaching 78%, which indicates that students are more interested and motivated in learning. In terms of practicality, the teacher's response to the use of teaching materials reached 92%, indicating that these teaching materials are very easy to use and in accordance with learning needs. Thus, these PBL-based teaching materials with Batak culture are worthy of being used as innovative and contextual learning media to increase students' interest in understanding fractions.Downloads
References
Achru, A. (2019). Pengembangan minat belajar dalam pembelajaran. Jurnal Idaarah, 3(2), 205–215.
Anshor, A.S & Lestari, D. (2024). ANALISIS MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA TEMA EKOSISTEM DI KELAS IV SD NURSYAMSIANI. Medan
Amanda, R., & Darwis, U. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipas Di Kelas Iv Sd. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(5), 983-990.
Depdiknas. (2008). Teknik Penyusunan Modul. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Desniarti., Siregar, R.S., Bahri, S., Harahap, S., Simanjuntak., R.R. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Problem Based Learning Dengan Media Curipod
Dwi, D., & Azmi, T.R . (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Berbantuan Aplikasi Animaker Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Pengukuran Sudut Kelas Iv Sd Negeri 101981 Galang.
Fadilah, D., Aspariah, B. A., Sururuddin, M., Alwi, M., & Kudsiah, M. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Brain Based Learning Untuk Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar: Bahan Ajar, Brain Based Learning, Pembelajaran Tematik. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 659–671.
Faisal. (2014). Sukses Mengawal Kurikulum 2013 di SD (Teori dan Aplikasi). Yogyakarta: Diandra Creative.
Helma, H., & Edizon, E. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar matematika siswa untuk penerapan bahan ajar kontekstual mengintegrasikan pengetahuan terkait dan realistik. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 1(1), 86–92.
Imaduddin, I., & Sundi, V. H. (2024). Penggunaan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Guna Meningkatkan Semangat Belajar Siswa. SEMNASFIP.
Juwita, P., Siregar, N.S., Lestari, N., Hartati, S., Nawa, K., (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Pembelajaran Neardpod Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran IPAS Materi Kegiatan Ekonomi Di UPT SDN 060910 Medan Denai
Khayroiyah, S., Ramadhani. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Soal Cerita Matematika Menggunakan Model PBL Berbasis Media Realistik.
Landong, A., Sembiring, M., Hafit, R. A., Siregar, I.A., Pohan, L.S., Hanum, G. (2023). Pengembangan BahanAjar Matematika Materi Bilangan Bulat Menggunakan Model Pbl Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SD
Mujib, A., Usman, A., Fauzi, A., Karnasih, I. (2020) .Kemampuan Spasial Siswa Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Alat Peraga Berbahan Pipet.
Napitupulu, S., Saragi M. S., (2023) Analisis Kemampuan Siswa Dalam Proses Belajar Matematika Dengan Menggunakan Metode Steam Pada Peserta Didik Kelas IV Di SD Negeri 101931Perbaungan.Jurnal Penelitian Pendidikan
Nurmairina & Hasanah, F.(2023). Pengembangan Bahan Ajar Buku Tematik Tema Merawat Hewan Dan Tumbuhan Berbasis Kearifan Lokal Sumatera. Jurnal Penelitian Pendidikan
Purba, W. A. & Hidayat. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Problem Based Learning Pada Materi KPK Dan FPB Dikelas VSD.
Rizki, M. (2021). Faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa.
Saepudin, S. (2015). Kinerja Guru Bahasa Arab Dalam Pengembangan Bahan Ajar Pada Madrasah Aliyah Di Parepare. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 178–192.
Sujarwo, & Pratiwi, D.E. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Minat Belajar Siswa Dengan Bantuan Media Visual Pada Tema Cuaca Di Kelas Iii Sd Negeri 104280 Pulau Gambar
Sukmawarti & Husna N. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Sd Bernuansa Melayu. Jurnal Inovasi Penelitian.
Sutarini., & Tiara, D. (2023) Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Video Animasi Berbantuan Aplikasi Filmora Pada Pembelajaran Pecahan Siswa Kelas V Sekolah Dasar.
Sutikno, M.S(2009). Belajar dan pembelajaran “upaya kreatif dalam mewujudkan Pembelajaran yang berhasil”. Cetakan kelima, Bandung: prospect.
Vioreza, N., Supriatna, N., Hakam, K. A., & Setiawan, W. (2022). Analisis ketersediaan bahan ajar berbasis kearifan lokal dalam menumbuhkan ecoliteracy. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 147-156.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.