ANALISIS FAKTOR EKONOMI YANG MEMPENGARUHI JUTAAN ANAK PUTUS SEKOLAH PENDIDIKAN DASAR INDONESIA

Authors

  • Besse Sulfiani Universitas Puangrimaggalatung
  • Nurhayati Universitas Puangrimaggalatung
  • Nia Syahrani Astuti Universitas Puangrimaggalatung
  • Sulfiana Universitas Puangrimaggalatung
  • Mutiara Cahya Puspita Andi Ardani Universitas Puangrimaggalatung
  • Hasrianti Universitas Puangrimaggalatung
  • Muh. Fadhil Dzaky Arif Universitas Puangrimaggalatung
  • Muhammad Kesnal Ramdan Panessai Universitas Puangrimaggalatung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29166

Keywords:

school dropout, household economy, education access, poverty, education policy

Abstract

The high dropout rate in Indonesia remains a significant challenge in the education sector, especially at the primary level. Economic factors such as poverty, limited access to education, and lack of parental support are among the main contributors to this issue. This study employs a qualitative approach using literature review methods to analyze various economic factors influencing school dropouts. The research aims to identify key economic barriers and propose viable solutions to mitigate their impact on education. The findings indicate that household economic conditions, inadequate educational facilities, and limited financial support for underprivileged students are the dominant factors hindering access to education. The study concludes that increasing educational subsidies, providing targeted scholarships, and ensuring more equitable distribution of educational infrastructure are strategic measures to reduce dropout rates. Therefore, collaboration between the government, society, and private sector is essential in improving educational accessibility for all children in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bantuan Pembiayaan Personal untuk Siswa Miskin, Turunkan Angka Putus Sekolah. (2024). Jendela Pendidikan dan Kebudayaan. Hal. 30

Data Peserta Didik Nasional - Dapodikdasmen. (2025). Data Pokok Pendidikan (DAPODIK). https://dapo.dikdasmen.go.id/pd. Diakses pada 22 April 2025.

Edo, A.,& Yasin, M. (2024). Dampak Kesenjangan Akses Pendidikan dan Faktor Ekonomi Keluarga terhadap Mobilitas Sosial. Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial. Vol. 02

Fauziyah, S. ‘A. S. (2024). Kemiskinan Akar Putus Sekolah di Ipndonesia. Sastra Inggris, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati. timesindonesia.co.id

Mengatasi Ketimpangan Pendidikan di Perkotaan dan Pedesaan. (2025). IT & Humas MTs Negeri 8 Sleman

Mengatasi Keterbatasan Akses Pendidikan di Daerah Pedesaan. (2022). IT & Humas MTs Negeri 8 Sleman. https://mtsn8sleman.sch.id/blog/mengatasi-keterbatasan-akses-pendidikan-di-daerah-pedesaan/. Diakses 30 April 2025

Mengapa Faktor Ekonomi Menjadi Penyebab Utama Meningkatnya Angka Putus Sekolah?. (2023). Berita Terkini. https://m.kumparan.com. Diakses pada 29 April 2025

Purnamasari, Niar. (2023). EFEKTIVITAS PROGRAM BEASISWA BIDIKMISI DAN KARTU INDONESIA PINTAR (KIP) KULIAH PADA MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS ISLAM IAIN PAREPARE. Hal 1-2

Raifana, Sulava. (2024). Keterbatasan Akses Pendidikan di Indonesia. Kompasiana. https://www.kompasiana.com. Diakses pada 29 April 2025

Rasyid, Shani, Ramadhan. (2025). Mengapa Faktor Ekonomi Dianggap sebagai Penyebab Utama Meningkatnya Angka Putus Sekolah di Indonesia? Berikut Analisanya. https://www.liputan6.com. Diakses pada 26 April 2025

Rizqiyah, Aslamatur. (2023). Gender Gap di Indonesia, Angka Putus Sekolah Didominasi oleh Laki-Laki. GoodStats. https://goodstats.id. Diakses pada 26 April 2025.

Safitri, Meilinda. (2023). Buku Ajar Pengantar Ilmu Ekonomi. Eureka Media Aksara Repository

Wahyuni, Willa. (2023). Pasal tentang Pendidikan dalam UUD 1945. Hukumonline. https://www.hukumonline.com/berita/a/pasal-tentang-pendidikan-dalam-uud-1945-lt6451cc49192a5/. Diakses pada 29 April 2025

Downloads

Published

2025-09-23