EPISTEMOLOGI ISLAM DAN REKONSTRUKSI PARADIGMA ILMU DI ERA MODERN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30435Keywords:
Epistemologi Islam, Islamisasi Ilmu, Paradigma Ilmu Modern, RekonstruksiAbstract
This study aims to provide a brief explanation of the important points in the study of Islamic epistemology, particularly its characteristics that unite revelation and reason, as well as its role in the process of Islamization of science and in facing the crisis of knowledge in modern times. This study uses a qualitative method with a literature study approach, and the data is analyzed descriptively. The results of the study indicate that Islamic epistemology is a perspective that combines revelation, reason, intuition, and experience as complementary sources of knowledge. Based on the belief in the oneness of Allah (tauhid), this system emphasizes not only logic and experience but also spiritual values and ethics. The primary purpose of knowledge in Islam is to draw closer to Allah, understand the meaning of life, and build a moral civilization. With the support of classical and modern Islamic thinkers, Islamic epistemology serves as a crucial foundation for reimagining the secular perspective of modern science. In the context of the current crisis of values and knowledge, Islamic epistemology offers a solution that unites science and values for the benefit of humanity and the will of God.Downloads
References
Abidin, M. Z., & Hafizah, Y. (2020). Epistemologi Nilai dalam Islam dan Dinamikanya dalam Khazanah Intelektual Islam Klasik. ABHATS: Jurnal Islam Ulil Albab, 1(2), 276–298.
Alfani, I. H. D., Mukhsin, M., & Mawaddah, P. W. (2024). Pendidikan Nilai Karakter Islami Melalui Al-Qur’an dan Tafsir: Sebuah Kajian Tematik. Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 117–127.
Alfani, I. H. D., Mukhsin, M., & Shihab, M. F. (2024). Toshihiko Izutsu’s Approach to the Qur’an: A Semantic Analysis of the Term Ghuluw and Its Contextualization. Jurnal Riset Agama, 4(3), 179–193.
Anas, M. (2018). Rekonstruksi Epistemologi Ilmu Pengetahuan. Universitas Brawijaya Press.
Audy, R. (2025). Analisis Epistemologi Atas Kritik Firanda Andirja terhadap Pluralisme Agama. UIN Raden Intan Lampung.
Bagir, Z. A. (2005). Integrasi ilmu dan agama: interpretasi dan aksi. Mizan Pustaka.
Butar-Butar, N. (2021). Epistemologi perspektif barat dan islam. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(2), 240–246.
Erawati, D., & Lestari, M. A. (2024). Sosiologi Pendidikan Islam: Sebuah Refleksi, Masalah Dan Solusi. Unisma Press.
Fikri, M. K. (2022). Imam Al-Ghazali: Biografi Lengkap Sang Hujjatul Islam. Laksana.
Firmansyah, M., Nadhiroh, Y. A., Alfani, I. H. D., & Arrazaq, Z. (2025). Transformasi Pendidikan Agama Islam di Era Digital: Tantangan dan Peluang untuk Generasi Z. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 231–240.
Firnanda, R., & Husnaini, M. (2025). Islamisasi Ilmu di tengah Arus Modernitas: Analisis Tantangan dan Peluang berdasarkan Pandangan Al Faruqi dan Al Attas. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 7(2), 109–129.
Gade, F. (2021). Orientasi Sains dan Islamisasi Ilmu Pengetahuan. Bandar Publshing.
Hamim, A. H., Rindiani, A., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2021). Core Ethical Values Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Islam. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 97–105.
Hasyim, M. (2018). Epistemologi Islam (Bayani, Burhani, Irfani). Jurnal Al-Murabbi, 3(2), 217–228.
Hatta, M., Erawadi, E., & Harahap, S. M. (2024). Pendidikan Ilmu Laduni Menurut Imam Al Ghazali. AL-IBROH: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 1(02), 100–117.
Intan, N. A. (2017). Konstruksi Epistemologi Pendidikan Islam Perspektif Fazlur Rahman Dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Pendidikan Agama Islam Integratif. IAIN Purwokerto.
Junaedi, H. M., & Wijaya, M. M. (2020). Pengembangan Paradigma Keilmuan Perspektif Epistemologi Islam: Dari Perenialisme hingga Islamisme, Integrasi-Interkoneksi dan Unity of Sciences. Prenada Media.
Mailiena, C. (2024). Penyebaran Data Pribadi Perspektif Hukum Positif dan Hukum Islam (Studi Kasus Pembocoran Data Pribadi Pengguna Aplikasi WhatsApp di Kecamatan Plaosan). IAIN PONOROGO.
Minarti, S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta teoretis-filosofis dan aplikatif-normatif. Amzah.
Mukhsin, M., & Alfani, I. H. D. (2024). Imam Shafi’i’s Educational Thought And Its Implications For Contemporary Islamic Education. Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 9(1), 34. https://doi.org/10.24235/oasis.v9i1.18405
Muttaqin, A. (2022). Tasawuf Psikologi Al-Ghazālī: Tazkiyat al-Nafs sebagai Upaya Menuju Kesehatan Mental. Penerbit A-Empat.
Peribadi, M. A., & La Patuju, L. O. (2021). Epistemologi Pergerakan Intelektual Dari Masa Ke Masa: Sebuah Ulasan Komparatif. Penerbit Adab.
Pradigta, I. (2021). Ibnu Rusyd: Biografi & Intisari Filsafatnya. Diva Press.
Pratama, S. (2023). Bab 5 Islam dan ilmu pengetahuan. Metodologi Studi Islam, 69.
Rasyid, A., & Tubangsa, I. (2024). Pengantar Sosiologi Islam untuk Pengembangan dan Pemberdayaan Masyarakat. Pustaka Peradaban.
Roswantoro, A. (2013). Epistemologi Pemikiran Islam M. Amin Abdullah. Islam, Agama-Agama, Dan Nilai Kemanusiaan, 3.
Salam, A. M. I. (2014). Integrasi Ilmu: Pemikiran Kritis Mulyadhi Kartanegara Terhadap Bangunan Ilmu Modern. Uin Aluddin.
Sari, R. W., Syahsiami, L., & Subagyo, A. (2025). Tinjauan teoritis integrasi agama dan sains dalam pendidikan. Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 23(1), 19–36.
Setiawan, H. (2016). Integrasi Imtaq dan Iptek dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 59–69.
Sofyan, A., Fadhila, P., Hidayah, N. M., & Siswanto, A. H. (2025). Basis Ontologi Dakwah sebagai Fondasi Kesadaran Humanistik dalam Era Post-Truth. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(6), 672–678.
Soleh, A. K. (2010). Integrasi agama dan filsafat: Pemikiran epistemologi al-Farabi. UIN-Maliki Press.
Subagiya, B. (2022). Ilmuan muslim polimatik di abad pertengahan. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 112–125.
Sugiarto, I. (2025). Pengantar Ekonomi Islam. CV. Intake Pustaka.
Suhayati, M. (2024). Epistemologi Tafsir Dalam Pengkaderan Ulama Perempuan Rahima: Studi Pemikiran Husein Muhammad. Institut PTIQ Jakarta.
Syihab, U. (2021). Sekitar Epistemologi Islam: Memahami bangunan keilmuan dalam kerangka Worldview Islam. Bildung Yogyakarta.
Wijaya, A. (2020). Satu Islam, Ragam Epistemologi. IRCiSoD.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.