INTEGRASI FILSAFAT ILMU DAN NILAI-NILAI AGAMA DALAM MEMBANGUN KARAKTER GEN Z DI TENGAH ARUS MODERNITAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30505Keywords:
Gen Z, Integration, Modernity, Philosophy of Science, Religious ValuesAbstract
The purpose of this study is to examine in depth the importance of integrating philosophy of science and religious values in shaping the character of Generation Z in the digital age. Amidst the flood of information, technological penetration, and secularization trends, Generation Z faces complex challenges that threaten the balance between their intellectual and spiritual aspects. Philosophy of science contributes to the formation of critical and reflective thinking patterns, while religion provides a moral foundation, meaning of life, and strong spiritual orientation. This study uses a qualitative approach with a literature review method, analyzing various scientific sources to formulate a conceptual framework that synergizes the two approaches. The results of the study indicate that the integration of philosophy of science and religion can produce a generation that is not only academically excellent but also ethically and religiously mature. The implementation strategy for this synergy includes the development of an integrative curriculum, values-based character building, interdisciplinary educator training, and the use of digital media for the dissemination of educational values. With this approach, the educational paradigm can shift from merely transmitting knowledge to forming a holistic and transformative character.Downloads
References
Alfani, I. H. D. (2023). Eksistensi Manusia Dan Keadilan Sosial Kemanusiaan Perspektif Tafsir Ruh al-Ma’ani Al-Alusi. El-Maqra’: Tafsir, Hadis Dan Teologi, 3(2), 46–57. https://doi.org/elmaqra.v3i2.6318
Alfani, I. H. D., Mukhsin, M., & Mawaddah, P. W. (2024). Pendidikan Nilai Karakter Islami Melalui Al-Qur’an dan Tafsir: Sebuah Kajian Tematik. Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 117–127.
Andriani, A. D., Awaludin, R., Muzaki, I. A., Pajarianto, H., Himawan, I. S., Latif, I. N. A., Nugroho, R. S., & Imaduddin, M. (2022). Pendidikan agama Islam di era disrupsi. Tohar Media.
Anggara, B., Masfufah, A. F., Sari, I. P., Rahayu, L., Hakim, L., Prastio, M., Yonata, O., & Sari, S. F. (2024). Menangani Tantangan Sosial dan Ekonomi di Era Gen Z. Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(4), 279–287.
Daffa, D. R., Arthuro, D., Fernanda, J. A., & Pratama, M. B. W. (2024). Gen-Z: Eksplorasi Identitas Budaya dan Tantangan Sosial Dalam Era Digital. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(2), 169–183.
Hidayat, K. (2019). Agama untuk Peradaban: Membumikan etos agama dalam kehidupan. Pustaka Alvabet.
Jufri, A. P., Mannahali, M., Asri, W. K., & Vidya, A. (n.d.). Berbagai Ideologi Dalam Filsafat Ilmu. Ananta Vidya.
Murtiningsih, S. (2024). Filsafat Pendidikan. UGM PRESS.
Ngatini, Y. (2025). Remaja dan pergumulannya di era digital. Penerbit P4I.
Putra, O., & Fitriani, D. R. (2019). Fenomena internet addiction disorder pada gen z. Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 22–26.
Rahman, M. T. (2020). Filsafat ilmu pengetahuan. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Rusli, T. S., Kemala, R., & Nazmi, R. (2024). Pendidikan karakter Gen-Z: Tips dan trik mendidik karakter Gen-Z bagi pendidik. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Sakitri, G. (2021). Selamat Datang Gen Z, Sang Penggerak Inovasi! Forum Manajemen, 35(2), 1–10.
Shofan, M. (2011). Pluralisme Menyelamatkan agama-agama. Samudra Biru.
Siregar, I. S., & Siregar, L. M. (2018). Studi Komparatif Pemikiran Ismail Raji Al-Faruqi Dan Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 15(1), 85–98.
Sugiyanto, A., Sukmayuda, B. C., & Andiyana, E. (2024). Perilaku Konsumen 5.0. Pradina Pustaka.
Susanto, A. (2021). Filsafat ilmu: Suatu kajian dalam dimensi ontologis, epistemologis, dan aksiologis. Bumi Aksara.
Tangahu, W., Maridji, A., Hasim, H., & Bumulo, F. (2025). Filsafat Ilmu Sebagai Landasan Pengembangan Ilmu Pendidikan. Indonesian Research Journal on Education, 5(1), 658–663.
Umam, K., Alfani, I. H. D., Khusnadin, M. H., & Bustomi, Y. I. (2025). Pengembangan karakter holistik peserta didik melalui integrasi social-emotional learning dalam pendidikan Islam. Bustanul Ulum Journal of Islamic Education, 3(1), 60–83.
Wahana, D., Hilmi, A. I., & Fuadah, N. N. (2025). Peranan Agama dalam Pembentukan Kepribadian, Sikap Keagamaan, dan Penghormatan Hak Asasi Manusia dalam Perspektif Psikologi Agama. Indonesian Journal of Contemporary Islamic Studies, 1(1), 1–11.
Wibowo, Y. R., Sapruddin, S., Fitriyana, F., Ayunira, L. M., & Rahelli, Y. (2024). Integrasi Teori Belajar Konstruktivisme dan Nilai-Nilai Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 22(4), 247–271.
Yuhana, U. L., Kom, S., Junaedi, I. E., Wijanarko, R., Kom, S., Kom, M., Sasana, E. D. B., Kom, S., Alfin, A. A., & MT, M. (n.d.). Menjembatani Logika dan Etika: Jelajah Filsafat Komputasi Kuantum. wawasan Ilmu.
Yunus, S. P. I., & Mawarny, E. (n.d.). Karakteristik dan Pokok-pokok Ajaran Islam dalam Menentukan Arah Pendidikan Islam. wawasan Ilmu.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.