ANALISIS KEVALIDAN E-BOOKLET INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD

Authors

  • Izza Azzahra Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia
  • Sumadi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia
  • Badri Atul Fikriyah Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30582

Keywords:

Media Validity, e-Booklet, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to test the validity of interactive e-Booklet learning media developed to improve student learning outcomes. An e-Booklet is an innovative medium designed to present information through visual displays, audio, and direct interaction, thereby enhancing students' engagement and understanding of abstract material. Validation was conducted by three experts: a subject matter expert, a media expert, and a language expert, using a Likert scale-based assessment instrument. This research is a developmental study with a descriptive quantitative approach. Data collection techniques included observation sheets, questionnaires, and validation sheets. The validation results by the language expert showed a score of 89% (valid category), the subject matter expert obtained a score of 80% (sufficiently valid category), and the media expert obtained a score of 84% (valid category). The overall average validation score for the e-Booklet media was 85%, indicating that this media falls into the ‘valid’ category and is suitable for use in the learning process. Thus, the e-Booklet media meets the criteria for content, presentation, and technical aspects, and has great potential to support student learning outcomes.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Admin. (n.d.). Mengenal Teknik Analisis Data Deskriptif Kuantitatif dalam Penelitian Jurnal. Ruang Jurnal. Retrieved June 30, 2025, from https://ruangjurnal.com/mengenal-teknik-analisis-data-deskriptif-kuantitatif-dalam-penelitian-jurnal/#:~:text=Teknik analisis data deskriptif kuantitatif adalah pendekatan analisis,ini menjadi kunci untuk memahami data secara mendalam.

Amalia, N. I., Yuniawatika, & Murti, T. (2020). Aplikasi Edmodo Pada Materi Bangun Datar. JKTP Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 287. https://doi.org/10.17977/um038v3i32020p282

Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077–3086.

Aprijal, A., Alfian, A., & Syarifudin, S. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Sungai Salak Kecamatan Tempuling. MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 6(1), 76–91. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v6i1.125

Aryanto, H., Azizah, M. D., Nuraini, V. A., & Sagita, L. (2021). Inovasi Tujuan Pendidikan di Indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(10), 1430–1440. https://doi.org/https://doi.org/10.47387/jira.v2i10.231

Atharia Maulina, F., Negeri Padang JlProf DrHamka, U., & Tawar, A. (2024). Lokal Sebagai Media Pembelajaran Materi Keanekaragaman Hayati Pada Fase E Kelas X Sma/Ma. 10(1), 49–53. https://e-journal.my.id/biogenerasi

Ayu, D., Ningsih, S., Hambali, H., Guru, P., Dasar, S., Fisiologi, P., & Muhammadiyah, U. (2023). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING UNTUK. 10, 695–706.

Erawati, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Booklet Berbasis Lingkungan pada Materi Pencemaran Lingkungan untuk Siswa Kelas VII SMP/Mts. In Skripsi IAIN Jember (Vol. 2, Issue 1). http://digilib.uinkhas.ac.id/22960/1/Avrina Erawati_T201710066.pdf

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk Siswa SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 94–103. https://doi.org/https://doi.org/10.23971/eds.v4i2.512

Fauzizah, L., Sriyono, S., & Kurniawan, E. S. (2023). Pengembangan E-Booklet Interaktif Berbasis Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Sains Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 4(2), 71–80. https://doi.org/10.37729/jips.v4i2.3568

Fayrus, S. A. (2022). Model Penelitian Pengembangan (R n D).

Mansyur, M. Z., Rahmadani, E., Siallagan, T., Astuti, R. nafsiati, Purba, S., Kurniullah, A. Z., Ritnawati, Subakti, H., Nuryanti, A., Sinarmata, C., Khalik, M., & Amelia, U. (2024). Belajar dan Pembelajaran Abad 21 (Issue March).

Maulidina, N., Faulia, A., & Oktaviani, D. (2025). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN SMART BOX TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA FASE A. 2(1), 179–191.

Namiroh Lubis. (2020). Peran Media Corong Pada Pembelajaran. Jurnal Kajian Anak, 1, 35–46.

Nasution, W. N., & Ritonga, A. A. (2019). Strategi Pembelajaran Kooperatif Konsep Diri Dan Hasil Belajar Sejarah. CV. Widya Puspita.

Okpatrioka Okpatrioka. (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i1.154

Ulfah, & Arifudin, O. (2021). Pengaruh aspek kognitif, afektif, dan psikomotor terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Al-Amar (JAA), 2(1), 1–9.

Downloads

Published

2025-07-31

Most read articles by the same author(s)