PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS WORDWALL PADA MATA PELAJARAN IPAS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30068Keywords:
Learning Media, Wordwall, IPAS, ADDIE, Educational Games.Abstract
The purpose of this study is to produce and develop a valid, practical, and effective learning media product based on Wordwall for fifth-grade students. This study is a research and development (R&D) study using the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The subjects of the study consisted of 17 fifth-grade students, the fifth-grade teacher at UPT SDN Sukoharjo, and three validators. Data was collected through several instruments, including observation sheets, student and teacher interview sheets, expert validation sheets, student and teacher response questionnaires, and student test sheets. Data analysis was conducted using qualitative and quantitative data analysis techniques, where the collected data was examined for validity, practicality, and effectiveness. This study concluded that the Wordwall-based learning media is suitable for use based on the percentage scores obtained from media experts (80%), subject matter experts (80%), and language experts (82.2%), each of which met the validity criteria. The effectiveness data from the student test was 70%, categorized as sufficiently effective. Additionally, the practicality data from the student response questionnaire was 96% and the teacher response was 96%, meeting the criteria for highly practical. Based on the data obtained, it can be concluded that the Wordwall-based learning media meets the criteria for validity, practicality, and effectiveness as a learning medium.Downloads
References
Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1).
https://doi.org/10.21831/jpai.v16i 1.20173
Aidah, N., & Nurafni, N. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iv Di Sdn Ciracas 05 Pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2), 161–174.https://doi.org/10.22373/pjp.v11i2.14133
Diningsih, A., & Wardani, N. S. (2021). Pengembangan Game Mari Belajar Untuk Mencapai Ketuntasan Belajar Pembelajaran Tematik Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 539–548. https://doi.org/10.31004/edukatif. v3i2.375
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya,N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan,U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Hasanah, K. U., Ngali, M., Makmun,Z., & Aisyah, N. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Ipas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(1), 69–78.
Hidayat, A., & Irawan, I. (2017). Problem Solving Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Journal Cendekia, 1(2), 51–63.
Khairunisa, A., Kumala, C., & Rahmadani, F. (2025). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Membangun Generasi Berintegritas di Era Globalisasi Program Studi PGSD , Universitas Samudra peserta didik agar memiliki sifat dan perilaku yang sesuai dengan karakter yang tertera dalam.Muhammadiyah, U.,
Bungo, M., & Sekolah, P. D. I. (2024). GURU SEBAGAI PILAR UTAMA : MENINGKATKAN KUALITAS. 3(1), 1–12.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). MINAT BELAJAR SEBAGAI DETERMINAN HASIL BELAJAR SISWA (Learning Interest as Determinant Student Learning Outcomes). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135.
Oktavia, santi, & arwin. (2024). Pengembangan Media Wordwall Pada Pembelajaran IpasKelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10, 197–210.
Oktaviani, M., & Gusti Yanti, P. (2022). MOktaviani, M., & Gusti Yanti, P. (2022). Mengembangkan Media Pembelajaran Permainan Anagram (Wordwall) untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Peserta Didik. Ejurnal.Unmuhjember.Ac.Id, 7(2), 275–284. https://doi.org/10.32528/bb.v7i2. 97engembangkan Media P. Ejurnal.Unmuhjember.Ac.Id, 7(2),275–284.
Pendidikan, F. I., & Pendidikan, F. I. (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS WORDWALL PADA MATA PELAJARAN IPA GUNA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SD Abstrak. 931–940.
Putri, T., Ramadhani, L., Vk, A. M., Dinova, C., & Desi, R. (2025). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPAS.
Shelvia Amanda, Syahira Nabila Zulkim, Adrias Adrias, & Nur Azmi Alwi. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran IPAS Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(4), 304–313. https://doi.org/10.61132/morfolog i.v2i4.842
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.
Winanda, Z., Zainil, M., & Pusra, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Tema 8 Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) Di Kelas V SD Negeri 20 Indarung Kota Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3284–3297.
https://doi.org/10.31004/jptam.v5i 2.1385
Windawati, R., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android untuk Meningkatkan hassil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu,5(2),1027–1038. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.835
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.