Pengembangan media pembelajaran berbasis wordwall pada mata pelajaran ipas materi bumi berubah untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V sekolah dasar

Authors

  • soviyatul khoiriyah Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Sumadi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29977

Keywords:

clothing civilization, project based learning, curiosity

Abstract

The purpose of this study is to produce and develop a valid, practical, and effective learning media product based on Wordwall for fifth-grade students. This study is a research and development (R&D) study using the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The subjects of the study consisted of 17 fifth-grade students, the fifth-grade teacher at UPT SDN Sukoharjo, and three validators. Data was collected through several instruments, including observation sheets, student and teacher interview sheets, expert validation sheets, student and teacher response questionnaires, and student test sheets. Data analysis was conducted using qualitative and quantitative data analysis techniques, where the collected data was examined for validity, practicality, and effectiveness. This study concluded that the Wordwall-based learning media is suitable for use based on the percentage scores obtained from media experts (80%), subject matter experts (80%), and language experts (82.2%), each of which met the validity criteria. The effectiveness data from the student test was 70%, categorized as sufficiently effective. Additionally, the practicality data from the student response questionnaire was 96% and the teacher response was 96%, meeting the criteria for highly practical. Based on the data obtained, it can be concluded that the Wordwall-based learning media meets the criteria for validity, practicality, and effectiveness as a learning medium

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis

Media Pembelajaran Dalam

Pembelajaran Akuntansi. Jurnal

Pendidikan Akuntansi Indonesia,

16(1).

https://doi.org/10.21831/jpai.v16i

1.20173

Aidah, N., & Nurafni, N. (2022).

Analisis Penggunaan Aplikasi

Wordwall Pada Pembelajaran Ipa

Kelas Iv Di Sdn Ciracas 05 Pagi.

Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2),

161–174.

https://doi.org/10.22373/pjp.v11i2

.14133

Diningsih, A., & Wardani, N. S. (2021).

Pengembangan Game Mari

Belajar Untuk Mencapai

Ketuntasan Belajar Pembelajaran

Tematik Peserta Didik di Sekolah

Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu

Pendidikan, 3(2), 539–548.

https://doi.org/10.31004/edukatif.

v3i2.375

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya,

N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan,

U. (2023). Pengertian Media,

Tujuan, Fungsi, Manfaat dan

Urgensi Media Pembelajaran.

Journal of Student Research

(JSR), 1(2), 1–17.

Hasanah, K. U., Ngali, M., Makmun,Z., & Aisyah, N. (2024).

Pengembangan Media

Pembelajaran Berbasis Aplikasi

Wordwall Pada Pembelajaran

Ipas Untuk Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah

Dasar. Berkala Ilmiah

Pendidikan, 4(1), 69–78.

Hidayat, A., & Irawan, I. (2017).

Problem Solving Untuk

Memfasilitasi Kemampuan

Pemecahan Masalah Matematis

Siswa. Journal Cendekia, 1(2),

51–63.

Khairunisa, A., Kumala, C., &

Rahmadani, F. (2025).

Pentingnya Pendidikan Karakter

dalam Membangun Generasi

Berintegritas di Era Globalisasi

Program Studi PGSD ,

Universitas Samudra peserta

didik agar memiliki sifat dan

perilaku yang sesuai dengan

karakter yang tertera dalam.

Muhammadiyah, U., Bungo, M., &

Sekolah, P. D. I. (2024). GURU

SEBAGAI PILAR UTAMA :

MENINGKATKAN KUALITAS.

3(1), 1–12.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016).

MINAT BELAJAR SEBAGAI

DETERMINAN HASIL BELAJAR

SISWA (Learning Interest asDeterminant Student Learning

Outcomes). Jurnal Pendidikan

Manajemen Perkantoran, 1(1),

128–135.

Oktavia, santi, & arwin. (2024).

Pengembangan Media Wordwall

Pada Pembelajaran IpasKelas Iv

Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah

PGSD FKIP Universitas Mandiri,

10, 197–210.

Oktaviani, M., & Gusti Yanti, P. (2022).

MOktaviani, M., & Gusti Yanti, P.

(2022). Mengembangkan Media

Pembelajaran Permainan

Anagram (Wordwall) untuk

Meningkatkan Penguasaan

Kosakata Peserta Didik.

Ejurnal.Unmuhjember.Ac.Id, 7(2),

275–284.

https://doi.org/10.32528/bb.v7i2.

97engembangkan Media P.

Ejurnal.Unmuhjember.Ac.Id, 7(2),

275–284.

Pendidikan, F. I., & Pendidikan, F. I.

(n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA

INTERAKTIF BERBASIS

WORDWALL PADA MATA

PELAJARAN IPA GUNA

MENINGKATKAN HASIL

BELAJAR SISWA SD Abstrak.

931–940.

Putri, T., Ramadhani, L., Vk, A. M.,

Dinova, C., & Desi, R. (2025).

Efektivitas Penggunaan Media

Pembelajaran Wordwall Untuk

Meningkatkan Motivasi Belajar

IPAS.

Shelvia Amanda, Syahira Nabila

Zulkim, Adrias Adrias, & Nur Azmi

Alwi. (2024). Pengembangan

Media Pembelajaran IPAS

Berbasis Wordwall untuk

Meningkatkan Hasil Belajar

Peserta Didik. Morfologi: Jurnal

Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra

Dan Budaya, 2(4), 304–313.

https://doi.org/10.61132/morfolog

i.v2i4.842

Sugiyono. (2020). Metodologi

Penelitian Kuantitatif, Kualitatif

dan R & D.

Winanda, Z., Zainil, M., & Pusra, D.

(2021). Peningkatan Hasil Belajar

Siswa Pada Pembelajaran

Tematik Terpadu Tema 8

Menggunakan Model Project

Based Learning (PjBL) Di Kelas V

SD Negeri 20 Indarung Kota

Padang. Jurnal Pendidikan

Tambusai, 5(2), 3284–3297.

https://doi.org/10.31004/jptam.v5i

2.1385

Windawati, R., & Koeswanti, H. D.

(2021). Pengembangan Game

Edukasi Berbasis Android untuk

Meningkatkan hassil BelajarSiswa di Sekolah Dasar. Jurnal

Basicedu, 5(2), 1027–1038.

https://doi.org/10.31004/basicedu

.v5i2.835

Downloads

Published

2025-08-05