Pengembangan media pembelajaran berbasis wordwall pada mata pelajaran ipas materi bumi berubah untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V sekolah dasar
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29977Keywords:
clothing civilization, project based learning, curiosityAbstract
The purpose of this study is to produce and develop a valid, practical, and effective learning media product based on Wordwall for fifth-grade students. This study is a research and development (R&D) study using the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The subjects of the study consisted of 17 fifth-grade students, the fifth-grade teacher at UPT SDN Sukoharjo, and three validators. Data was collected through several instruments, including observation sheets, student and teacher interview sheets, expert validation sheets, student and teacher response questionnaires, and student test sheets. Data analysis was conducted using qualitative and quantitative data analysis techniques, where the collected data was examined for validity, practicality, and effectiveness. This study concluded that the Wordwall-based learning media is suitable for use based on the percentage scores obtained from media experts (80%), subject matter experts (80%), and language experts (82.2%), each of which met the validity criteria. The effectiveness data from the student test was 70%, categorized as sufficiently effective. Additionally, the practicality data from the student response questionnaire was 96% and the teacher response was 96%, meeting the criteria for highly practical. Based on the data obtained, it can be concluded that the Wordwall-based learning media meets the criteria for validity, practicality, and effectiveness as a learning mediumDownloads
References
Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis
Media Pembelajaran Dalam
Pembelajaran Akuntansi. Jurnal
Pendidikan Akuntansi Indonesia,
16(1).
https://doi.org/10.21831/jpai.v16i
1.20173
Aidah, N., & Nurafni, N. (2022).
Analisis Penggunaan Aplikasi
Wordwall Pada Pembelajaran Ipa
Kelas Iv Di Sdn Ciracas 05 Pagi.
Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2),
161–174.
https://doi.org/10.22373/pjp.v11i2
.14133
Diningsih, A., & Wardani, N. S. (2021).
Pengembangan Game Mari
Belajar Untuk Mencapai
Ketuntasan Belajar Pembelajaran
Tematik Peserta Didik di Sekolah
Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu
Pendidikan, 3(2), 539–548.
https://doi.org/10.31004/edukatif.
v3i2.375
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya,
N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan,
U. (2023). Pengertian Media,
Tujuan, Fungsi, Manfaat dan
Urgensi Media Pembelajaran.
Journal of Student Research
(JSR), 1(2), 1–17.
Hasanah, K. U., Ngali, M., Makmun,Z., & Aisyah, N. (2024).
Pengembangan Media
Pembelajaran Berbasis Aplikasi
Wordwall Pada Pembelajaran
Ipas Untuk Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah
Dasar. Berkala Ilmiah
Pendidikan, 4(1), 69–78.
Hidayat, A., & Irawan, I. (2017).
Problem Solving Untuk
Memfasilitasi Kemampuan
Pemecahan Masalah Matematis
Siswa. Journal Cendekia, 1(2),
51–63.
Khairunisa, A., Kumala, C., &
Rahmadani, F. (2025).
Pentingnya Pendidikan Karakter
dalam Membangun Generasi
Berintegritas di Era Globalisasi
Program Studi PGSD ,
Universitas Samudra peserta
didik agar memiliki sifat dan
perilaku yang sesuai dengan
karakter yang tertera dalam.
Muhammadiyah, U., Bungo, M., &
Sekolah, P. D. I. (2024). GURU
SEBAGAI PILAR UTAMA :
MENINGKATKAN KUALITAS.
3(1), 1–12.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016).
MINAT BELAJAR SEBAGAI
DETERMINAN HASIL BELAJAR
SISWA (Learning Interest asDeterminant Student Learning
Outcomes). Jurnal Pendidikan
Manajemen Perkantoran, 1(1),
128–135.
Oktavia, santi, & arwin. (2024).
Pengembangan Media Wordwall
Pada Pembelajaran IpasKelas Iv
Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah
PGSD FKIP Universitas Mandiri,
10, 197–210.
Oktaviani, M., & Gusti Yanti, P. (2022).
MOktaviani, M., & Gusti Yanti, P.
(2022). Mengembangkan Media
Pembelajaran Permainan
Anagram (Wordwall) untuk
Meningkatkan Penguasaan
Kosakata Peserta Didik.
Ejurnal.Unmuhjember.Ac.Id, 7(2),
275–284.
https://doi.org/10.32528/bb.v7i2.
97engembangkan Media P.
Ejurnal.Unmuhjember.Ac.Id, 7(2),
275–284.
Pendidikan, F. I., & Pendidikan, F. I.
(n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA
INTERAKTIF BERBASIS
WORDWALL PADA MATA
PELAJARAN IPA GUNA
MENINGKATKAN HASIL
BELAJAR SISWA SD Abstrak.
931–940.
Putri, T., Ramadhani, L., Vk, A. M.,
Dinova, C., & Desi, R. (2025).
Efektivitas Penggunaan Media
Pembelajaran Wordwall Untuk
Meningkatkan Motivasi Belajar
IPAS.
Shelvia Amanda, Syahira Nabila
Zulkim, Adrias Adrias, & Nur Azmi
Alwi. (2024). Pengembangan
Media Pembelajaran IPAS
Berbasis Wordwall untuk
Meningkatkan Hasil Belajar
Peserta Didik. Morfologi: Jurnal
Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra
Dan Budaya, 2(4), 304–313.
https://doi.org/10.61132/morfolog
i.v2i4.842
Sugiyono. (2020). Metodologi
Penelitian Kuantitatif, Kualitatif
dan R & D.
Winanda, Z., Zainil, M., & Pusra, D.
(2021). Peningkatan Hasil Belajar
Siswa Pada Pembelajaran
Tematik Terpadu Tema 8
Menggunakan Model Project
Based Learning (PjBL) Di Kelas V
SD Negeri 20 Indarung Kota
Padang. Jurnal Pendidikan
Tambusai, 5(2), 3284–3297.
https://doi.org/10.31004/jptam.v5i
2.1385
Windawati, R., & Koeswanti, H. D.
(2021). Pengembangan Game
Edukasi Berbasis Android untuk
Meningkatkan hassil BelajarSiswa di Sekolah Dasar. Jurnal
Basicedu, 5(2), 1027–1038.
https://doi.org/10.31004/basicedu
.v5i2.835
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.