ANALISIS PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DALAM MEMBANGUN KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA PADA SISWA KELAS IV SDN LABANG KABUPATEN BANGKALAN

Authors

  • Argatya Abid Nur Fadhlurrahman Universitas Trunojoyo Madura
  • Aris Muyessaroh Universitas Trunojoyo Madura
  • Nabila Putri Rania Universitas Trunojoyo Madura
  • Asri Istiqomaturrobiah Muyessaroh Universitas Trunojoyo Madura
  • Danu Pratama Putra Universitas Trunojoyo Madura
  • Ahmad Sudi Pratikno Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.31855

Keywords:

reading literacy, indonesian language learning, elementary school

Abstract

This research aims to describe students' literacy level in Indonesian language learning. The research method used was descriptive qualitative research. The research subjects included fourth grade students and teachers. The population of this study was 34 students with 17 male students and 17 female students in grade IV. Data collection techniques used observation, questionnaires, and interviews, while the research instruments used observation sheets, questionnaire sheets, and interview sheets. The results of this study were that there were 6 students who could read fluently, 26 students who could read but not fluently, and 2 students could not read.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Conference Series Journal, 01(01), 1–12.

Budiharto, Triyono, & Suparman. (2018). Literasi Sekolah Sebagai Upaya Penciptaan Masyarakat Pebelajar Yang Berdampak Pada Peningkatan Kualitas Pendidikan. Seuneubok Lada: Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 5(1), 153–166. https://ejurnalunsam.id/index.php/jsnbl/article/view/888

Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 54–60. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.572

Hartati, T. (2017). Multimedia In Literacy Development At Remote Elementary Schools In West Java (Multimedia Dalam Pengembangan Literasi Di Sekolah Dasar Terpencil Jawa Barat). EDUTECH, 15(3). https://doi.org/10.17509/edutech.v15i3.4873

Hasanudin, C. (2015). Pembelajaran Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Aplikasi Bamboomedia Bmgames Apps Pintar Membaca Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Siswa SD Menghadapi MEA. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i1.84

Khusna, S., Mufridah, L., Sakinah, N., & Annur, A. F. (2022). Gerakan Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(2), 101–112. https://doi.org/10.35878/guru.v2i2.454

Madeamin, S. (2016). ABDIMAS LANGKANAE JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT Gerakan Literasi Sekolah. 9–12. https://pusdig.web.id/index.php/abdimas/index

Mardika, T. (2019). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis dan Berhitung Siswa Kelas 1 SD. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1). https://doi.org/10.30595/dinamika.v10i1.4049

Prasetyaningrum, E. Y. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kemampuan Berpikir Logis Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa SDN Kletekan Kabupaten Ngawi. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 2(2). https://doi.org/10.25273/linguista.v2i2.3696

Ruzain, R. B., Zulkifli, Z., Zulrafli, Z., Rosyida, R., Salsabila, A., Suhada, D., & Rosman, R. A. (2023). Menumbuhkan Budaya Literasi Membaca Dengan Menciptakan Lingkungan Literasi Di Sekolah Dasar Islam Plus YLPI Pekanbaru. Riau Journal of Empowerment, 6(1). https://doi.org/10.31258/raje.6.1.13-26

Safitri, V., & Dafit, F. (2021). Peran Guru Dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Melalui Gerakan Literasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3). https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/938

Simamora, N., Manurung, A. A., Sinaga, Y. B., Siregar, E. A. R., Manurung, R. G. H., Herman, & Br Sinaga, J. A. (2023). Analisis Budaya Literasi dalam Mengembangkan Minat Membaca di Sekolah Dasar Negeri 154500 Aek Tolang. Journal on Teacher Education, 4(3), 196–203 .

Siregar, R. K., Sibuea, E. R., & Siregar, S. U. K. M. (2023). Sosialisasi Pentingnya Literasi dalam Rangka Mengurangi Penggunaan Gadget pada Anak. KALANDRA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 118–124. https://doi.org/10.55266/jurnalkalandra.v2i3.306

Sparapani, N., Connor, C. M. D., McLean, L., Wood, T., Toste, J., & Day, S. (2018). Direct and reciprocal effects among social skills, vocabulary, and reading comprehension in first grade. Contemporary Educational Psychology, 53, 159–167. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.03.003

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. ALFABETA,cv.

Sukma, H. H. (2021). Strategi Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1). https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.13200

Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2),337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305

Fariq, A. (2011). Perkembangan dunia konseling memasuki era grobalisasi. Pedagogi, II Nov 2011(Universitas Negeri Padang), 255-262.

Downloads

Published

2025-09-01