ANALISIS PROBLEMATIKA GURU DALAM MENERAPKAN MODEL PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SDN JUNGANYAR 2 BANGKALAN

Authors

  • Cahya Wilda Syahningrum Harlambang Universitas Trunojoyo Madura
  • Amirotudz Dzofiroh Universitas Trunojoyo Madura
  • Aldila Adzani Pertiwi Universitas Trunojoyo Madura
  • Arifatul Ilmi Universitas Trunojoyo Madura
  • Ikbar Ar Rohman Universitas Trunojoyo Madura
  • Ahmad Sudi Praktikno Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.31994

Keywords:

Problematics, Models, Indonesian Language

Abstract

This study aims to discover the challenges faced by teachers in implementing the teaching model in the fourth grade of SDN Junganyar 2 Bangkalan, Indonesia. The research was conducted at SDN Junganyar 2 Socah, located in Bangkalan. This research is of a qualitative nature, utilizing data collection methods such as questionnaires, observations, interviews, and documentation. The findings of this study reveal facts related to issues arising from the use of inappropriate models and methods, which can lead to boredom, low concentration, and difficulty in speaking Indonesian. The data from the questionnaire indicates that 75% of students enjoy the Indonesian subject, while 90% struggle with maintaining concentration during their studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abas, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis Atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Jurnal of Islamic Education. 6(1), 20-25. https://www.researchgate.net/publication/336581091_ MENIMBANG_MODEL_PEMBELAJARAN_Kajian_Teoretis-Kritis_atas_Model_ Pembelajaran_dalam_Pendidikan_Islam

Chaesar, A. S. S. (2021, October). Pengaruh Bahasa Daerah terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia di SMP Negeri 10 Magelang. In Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI) (Vol. 43, No. 1, pp. 553-561). https://conference.umk.ac.id/index.php/pibsi/article/ download/259/267

Dedy, Aditya. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Presentasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal SAP. 1(2), 165-172. http://dx.doi.org/10.30998/sap.v1i2.1023

Effiyati, Prihatini. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Normatif . 7(2), 171-179 http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1831

Fatimah & Ratna, Sari. (2018). Strategi Belajar & Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 1(2), 108-113. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113

Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.

Hasan Alwi dan Dendy Sugono (ed). Risalah Seminar Politik Bahasa. Jakarta: Pusat Bahasa.

Karlina, dkk. (2023). Hubungan Perhatian Orang tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Muatan Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam. 5(2), 90-101. https://doi.org/10.33474/elementeris.v5i2.18540

Kurniawan, Masda Satria., Wijayanti, Okto.,& Hawanti, Shanty.(2020). Problematika dan Strategi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 1(1) http://dx.doi.org/10.30595/.v1i1.7933

Moralman, Gulo & Talizaro, Tafonao. (2023). Guru dan Peserta Didik: Evaluasi Diagnostik dalam Penerapan Metode Ceramah. Jurnal Jubah Raja ( Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran). 2(1), Hal 2. http://dx.doi.org/10.30734/jr.v2i2.3224

Puspidalia, YS. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI dan Alternatif Pemecahanya. Jurnal Cendekia. Vol (10). No (1). Hal 124. https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/cendekia/article/view/406

Suttrisno, S., Apriono, D., & Pratiwi, D. N. I. (2023). Dampak Penggunaan Bahasa Ibu Terhadap Pembelajaran Siswa di Sekolah Madrasah Ibtidaiyah Tarbiyatul Islam, Soko, Tuban. Journal of Elementary Educational Research, 3(2), 67-80. https://ejournal.iain-manado.ac.id/index.php/jeer/article/view/680

Syahada, N. L., Wulandari, I., & Setyawan, A. (2022). Problematika Peserta Didik Dalam Pembelajaran Dan Alternatif Solusi Pada Peserta Didik di SDN Kowel 3. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika, 2(2), 224-236. https://doi.org/10.36733/pemantik.v2i2.5466

Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(01), 38-55. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/2130

Yarti, D., Ali, M., & Yuniarni, D. (2019). Pengaruh Bahasa Ibu Terhadap Kemampuan Berbahasa Lisan Anak Usia 4-5 Tahun Tk Lkia Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(2), 897-904. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/43717/75676587676

Downloads

Published

2025-11-19