ANALISIS PROBLEMATIKA GURU DALAM MENERAPKAN MODEL PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SDN JUNGANYAR 2 BANGKALAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.31994Keywords:
Problematics, Models, Indonesian LanguageAbstract
This study aims to discover the challenges faced by teachers in implementing the teaching model in the fourth grade of SDN Junganyar 2 Bangkalan, Indonesia. The research was conducted at SDN Junganyar 2 Socah, located in Bangkalan. This research is of a qualitative nature, utilizing data collection methods such as questionnaires, observations, interviews, and documentation. The findings of this study reveal facts related to issues arising from the use of inappropriate models and methods, which can lead to boredom, low concentration, and difficulty in speaking Indonesian. The data from the questionnaire indicates that 75% of students enjoy the Indonesian subject, while 90% struggle with maintaining concentration during their studies.
Downloads
References
Abas, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis Atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Jurnal of Islamic Education. 6(1), 20-25. https://www.researchgate.net/publication/336581091_ MENIMBANG_MODEL_PEMBELAJARAN_Kajian_Teoretis-Kritis_atas_Model_ Pembelajaran_dalam_Pendidikan_Islam
Chaesar, A. S. S. (2021, October). Pengaruh Bahasa Daerah terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia di SMP Negeri 10 Magelang. In Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI) (Vol. 43, No. 1, pp. 553-561). https://conference.umk.ac.id/index.php/pibsi/article/ download/259/267
Dedy, Aditya. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Presentasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal SAP. 1(2), 165-172. http://dx.doi.org/10.30998/sap.v1i2.1023
Effiyati, Prihatini. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Normatif . 7(2), 171-179 http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1831
Fatimah & Ratna, Sari. (2018). Strategi Belajar & Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 1(2), 108-113. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113
Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.
Hasan Alwi dan Dendy Sugono (ed). Risalah Seminar Politik Bahasa. Jakarta: Pusat Bahasa.
Karlina, dkk. (2023). Hubungan Perhatian Orang tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Muatan Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam. 5(2), 90-101. https://doi.org/10.33474/elementeris.v5i2.18540
Kurniawan, Masda Satria., Wijayanti, Okto.,& Hawanti, Shanty.(2020). Problematika dan Strategi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 1(1) http://dx.doi.org/10.30595/.v1i1.7933
Moralman, Gulo & Talizaro, Tafonao. (2023). Guru dan Peserta Didik: Evaluasi Diagnostik dalam Penerapan Metode Ceramah. Jurnal Jubah Raja ( Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran). 2(1), Hal 2. http://dx.doi.org/10.30734/jr.v2i2.3224
Puspidalia, YS. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI dan Alternatif Pemecahanya. Jurnal Cendekia. Vol (10). No (1). Hal 124. https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/cendekia/article/view/406
Suttrisno, S., Apriono, D., & Pratiwi, D. N. I. (2023). Dampak Penggunaan Bahasa Ibu Terhadap Pembelajaran Siswa di Sekolah Madrasah Ibtidaiyah Tarbiyatul Islam, Soko, Tuban. Journal of Elementary Educational Research, 3(2), 67-80. https://ejournal.iain-manado.ac.id/index.php/jeer/article/view/680
Syahada, N. L., Wulandari, I., & Setyawan, A. (2022). Problematika Peserta Didik Dalam Pembelajaran Dan Alternatif Solusi Pada Peserta Didik di SDN Kowel 3. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika, 2(2), 224-236. https://doi.org/10.36733/pemantik.v2i2.5466
Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(01), 38-55. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/2130
Yarti, D., Ali, M., & Yuniarni, D. (2019). Pengaruh Bahasa Ibu Terhadap Kemampuan Berbahasa Lisan Anak Usia 4-5 Tahun Tk Lkia Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(2), 897-904. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/43717/75676587676
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















