PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN SMARTBOX TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATERI PECAHAN DI KELAS V SDN 060874 MEDAN PERJUANGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32082Keywords:
Smartbox, learning media, learning outcomes, fractions, MathematicsAbstract
This study aims to determine the effect of using Smartbox learning media on students' Mathematics learning outcomes on fraction material in class V SDN 060874 Medan Perjuangan. The research method used is quantitative with a quasi- experimental design using a nonequivalent control group design. The population in this study were all students of class V SDN 060874 Medan Perjuangan. The sample in this study consisted of two classes, namely class V-B consisting of 20 students as experimental class 1 and class V-A consisting of 20 students as experimental class 2. Data collection techniques were carried out through tests, observations, and documentation. The instruments in this study used tests in the form of pretests and posttests that had gone through a series of tests, namely validity tests, reliability tests, difficulty level tests, discriminatory power tests and question distractors to ensure the quality of the questions. The data analysis technique was carried out through several stages, namely, normality tests, homogeneity tests and hypothesis tests. The results of the analysis showed that the average posttest score of experimental class 1 was 84.3 with a learning completion of 95%, while experimental class 2 had an average of 78.3 with a completion of 80%. The results of the hypothesis test calculation using the Independent Sample T-Test showed a significance value of 0.043 <0.05, with the acquisition of t-count (2.091)> t-table (2.024) so that it states that the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null hypothesis (Ho) is rejected. Thus, it can be concluded that there is a significant effect of the use of Smartbox learning media on learning outcomes in fraction material in class V SDN 060874 Medan Perjuangan.Downloads
References
D. Kesimpulan
Berdasarkan hasil analisis data
dan pembahasan yang telah
dikemukakan, serta didukung oleh
hasil pengolahan data, dapat
disimpulkan bahwa nilai rata-rata
pretest sebelum diberikan perlakuan
di kelas eksperimen adalah 49,
sedangkan di kelas kontrol sebesar
46,5. Setelah perlakuan diberikan,
nilai rata-rata posttest di kelas
eksperimen meningkat menjadi 84,3
dengan tingkat ketuntasan mencapai
95%, sementara di kelas kontrol rata-
rata nilai posttest adalah 78,3 dengan
ketuntasan sebesar 80%. Hal ini
terlihst bahwa kelas eksperimen1
dengan menggunakan media
pembelajaran Smartbox daripada
kelas eksperimen2 yang
menggunakan media pembelajaran
PowerPoint (PPT). Hal ini
menunjukkan terdapat perbedaan
penggunakan media pembelajaran
pada kesua kelas tersebut.
Pengaruh media pembelajaran
Smartbox juga dapat dilihat dari hasil
uji hipotesis yang dilakukan dengan uji
Independent Sample T-Test, dimana
diperoleh nilai signifikansi sebesar
0,043 < 0,05. Hal ini menunjukkan
bahwa hipotesis nol (H₀) ditolak dan
hipotesis alternatif (Ha) diterima.
Dengan demikian, dapat disimpulkan
bahwa penggunaan media
pembelajaran Smartbox memberikan
pengaruh yang signifikan terhadap
hasil belajar matematika pada materi
pecahan siswa kelas V SDN 060874
Medan Perjuangan.
DAFTAR PUSTAKA
Jurnal :
Maulidiana, N., Faulia, A., & Oktaviani,
D. (2025). PENGGUNAAN MEDIA
PEMBELAJARAN SMART BOX
TERHADAP PENINGKATAN
HASIL BELAJAR SISWA FASE A.
2(1), 179–191.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S.,
& Dewi, R. S. (2022). Pengertian
Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan
Konseling, 4(6), 7911–7915.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A.,
Karlina, Y., & Yumriani. (2022).
Pengertian Pendidikan, Ilmu
Pendidikan dan Unsur-Unsur
Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa:
Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Zukira, Harum, A. H., & Jamaludin.
(2015). Meningkatkan Hasil Belajar
Siswa Kelas III Sekolah Dasar
Alkhairat Towera Melalui Model
Pembelajaran Kooperatif Tipe
Number Head Together (NHT) Pada
Mata Pelajaran PKN. Jurnal Kreatif
Tadulako, 3(4), 1–12
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.