PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PAI DI SDN 192 AWOTA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.32324Keywords:
Talking Stick Learning Model; Learning Outcomes; Islamic EducationAbstract
This study aims to see how the application of the Talking Stick learning model improves the learningoutcomes of grade VI students in the subject of Islamic Religious Education (PAI) at SD Negeri 192Awota, Keera District, Wajo Regency. This study uses a Classroom Action Research (CAR) approachconsisting of two cycles, each with two meetings. A total of 36 grade VI students became the subjectsof the study. Data collection was carried out through observation, interviews, written tests, anddocumentation. Data analysis included calculating percentages and averages (means) to measurestudent activity and learning completeness. The results showed a significant increase in studentlearning outcomes after the application of the Talking Stick method. In cycle I, 21 students (58.33%)achieved learning completeness with an average score of 74.72 ("good"). In cycle II, there was anincrease in the number of students who completed to 33 students (91.66%) with an average score of85.00 ("very good"). These findings indicate that the Talking Stick method is effective in improvingthe learning outcomes of grade VI students in PAI.Downloads
References
Alam, M. A. N., Julaiha, S., & Susanty, A. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi
Menyambut Usia Baligh Melalui Penerapan Metode Talking Stick. Jurnal Sultan Idris
Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 141–146. https://doi.org/10.21093/si-ppg.v2i2.10047
Bunyamin, A. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Quiz Team Terhadap Peningkatan Hasil
Belajar Anak Didik Pada Mata Pelajaran PAI Kelas XI Keperawatan SMK Baznas Sul-Sel.
QANUN: Journal of Islamic Laws and Studies, 2(1), 14–24.
https://doi.org/10.58738/qanun.v2i1.237
Hadiah, R., Mahmud, M. E., & Azizah, Y. N. (2024). Penggunaan Strategi Talking Stick Dalam
Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Jurnal
Sultan Idris Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 171–177. https://doi.org/10.21093/si-
ppg.v2i2.10051
Hasbullah. (2019). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Rajawali Pers.
Indonesia, R. (2018). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan
Nasional. Kresna Bina Insan Prima.
Kunanda. (2019). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan
Sukses dalam Sertifikasi Guru. Rajawali Pers.
Minsih, M. (2018). Peran Guru dalam Pengelolaan Kelas. Profesi Pendidikan Dasar, 5(1), 20–27.
Ramdani, S. S. F., Jamilah, I., Pratama, R., & Herawati, D. (2024). Penerapan Model Pembelajaran
Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Fiqh Kelas IV MIS
Tigaherang-Ciamis. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 2(2), 169–180.
Sultryani, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil
Belajar Pada Materi Jujur Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti. Al-
Muhtarif: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(3), 565–576.
https://ejournal.iaingorontalo.ac.id/index.php/almuhtarif/article/view/1148
Syahid, A., & Bachri, S. (2019). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Berprestasi, dan Budaya
Organisasi terhadap Kinerja Mengajar Guru MI Mitra PGMI UMI Makassar. Jurnal IlmiahIslamic Resources, 16(1), 81–99. http://dx.doi.org/10.33096/jiir.v16i1.3
Ulfa, M. (2024). Penggunaan Metode Talking Stick dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa dalam
Pembelajaran PAI di SMPN 1 Satu Atap Sungai Apit. EduSpirit: Jurnal Pendidikan Kolaboratif,
1(1), 712–717.
Wahyudin, A., & Zohriah, A. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan. Journal on Education,
6(1), 3822–3835.
Wasiti, W. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Talking Stick terhadap Hasil Belajar Siswa pada
Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas IV Di SDN 3 Surakarta. Basic : Jurnal
Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 11–20. https://doi.org/10.55324/basic.v4i2.193
Yulianti, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar
Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Materi Hidup Lapang Dengan Berbagi Pada Peserta
Didik Kelas V SDN 11 Rante Tonggo Kecamatan Masalle Kabupaten Enrekang. Al-Muhtarif:
Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(3), 475–490.
https://ejournal.iaingorontalo.ac.id/index.php/almuhtarif/article/view/923
Zulmi, Z., Rosmiati, R., & Nengsi, R. (2023). Penerapan Metode Resitasi pada Mata Pelajaran Fiqih
untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Education and Learning Journal, 4(2), 1–9.
http://dx.doi.org/10.33096/eljour.v4i2.214
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.