EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) BERBANTUAN MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR IPAS KELAS V DI SD 3 PAPRINGAN

Authors

  • Amalia Mar’atus Sholikah Universitas Muhammadiyah Kudus
  • Septina Rahmawati Universitas Muhammadiyah Kudus
  • Yoga Awalludin Nugraha Universitas Muhammadiyah Kudus
  • Dhina Cahya Rohim Universitas Muhammadiyah Kudus
  • Devy Aufia Abshor Universitas Muhammadiyah Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32993

Keywords:

Contextual Teaching and Learning, audiovisual media, learning outcomes, IPAS

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model assisted by audiovisual media on students’ learning outcomes in Science and Social Studies (IPAS) subject for fifth grade students at SD 3 Papringan. The research employed a quasi-experimental method with a Non- equivalent Control Group Design. The sample consisted of 47 students, divided into an experimental class (24 students) and a control class (23 students). Data collection was conducted using pretest and posttest with validated test instruments. Data analysis involved normality test, homogeneity test, independent sample t-test, and N-Gain analysis. The results showed that the experimental class achieved higher learning outcomes compared to the control class. The independent sample t-test yielded a significance value of 0.006 < 0.05, indicating a significant difference between the two groups. Furthermore, the N-Gain analysis revealed that the experimental class achieved an average gain score of 0.6093 (medium category), while the control class achieved 0.4483 (medium category). These findings indicate that the use of CTL with audiovisual media is effective in improving students’ learning outcomes in IPAS. This study suggests that integrating contextual learning approaches with audiovisual support can enhance student engagement and conceptual understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

sesudah atau posttest, model

pembelajaran Contextual Teaching

and Learning (CTL) berbantuan

audiovisual dinyatakan efektif dalam

meningkatkan hasil belajar siswa

pada mata pelajaran IPAS kelas V SD

3 Papringan.

E. Kesimpulan

Berdasarkan hasil analisis data

dan pembahasan yang telah

dipaparkan pada Bab sebelumnya,

maka dapat diambil kesimpulan

sebagai berikut: 1) Penerapan model

pembelajaran Contextual Teaching

and Learning (CTL) berbantuan media

audiovisual terbukti efektif dalam

meningkatkan hasil belajar peserta

didik pada mata pelajaran IPAS kelas

V di SD 3 Papringan. 2) Hasil uji

hipotesis Independent Sample t-test

menunjukkan nilai signifikansi sebesar

0,006 < 0,05 yang menandakan

adanya perbedaan yang signifikan

antara hasil belajar peserta didik pada

kelas eksperimen dan kelas kontrol. 3)

Analisis N-Gain menunjukkan bahwa

peningkatan hasil belajar pada kelas

eksperimen berada pada kategori

sedang dengan rata-rata 0,6093, lebih

tinggi dibandingkan kelas kontrol yang

memiliki rata-rata 0,4483. Hal ini

membuktikan bahwa penggunaan

media audiovisual dalam model

pembelajaran Contextual Teaching

and Learning (CTL) memberikan

kontribusi positif terhadap

pemahaman konsep dan pencapaian

hasil belajar peserta didik. Bagi

Peneliti Selanjutnya dapat mengkaji

efektivitas model CTL berbantuan

media audiovisual pada materi, mata

pelajaran, atau jenjang pendidikan

yang berbeda. Selain itu, disarankan

untuk menambahkan variabel lain

seperti motivasi belajar, keterampilan

berpikir kritis, atau kreativitas peserta

didik agar diperoleh hasil penelitian

yang lebih komprehensif dan

mendalam serta membuat media

pembelajaran yang lebih menarik.

DAFTAR PUSTAKA

Ardila, T., Dewi, N. K., & Oktaviyanti,

I. (2023). Pengembangan Media

Scrapbook Pada Materi Struktur

Tumbuhan Untuk Siswa Kelas IV

SDN 1 Kesik. Jurnal Ilmiah

Profesi Pendidikan, 8(1), 260–

271.

https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.

1174

Budiman, B. (2021). Pengaruh Model

Pembelajaran Kontekstual (CTL)

Terhadap Hasil Belajar IPA

Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.

Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan

Pengembangan Pembelajaran

(JIEPP), 1(1), 19–27.

https://doi.org/10.54371/jiepp.v1i

1.76

Downloads

Published

2025-08-31

Most read articles by the same author(s)