EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) BERBANTUAN MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR IPAS KELAS V DI SD 3 PAPRINGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32993Keywords:
Contextual Teaching and Learning, audiovisual media, learning outcomes, IPASAbstract
This study aims to examine the effectiveness of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model assisted by audiovisual media on students’ learning outcomes in Science and Social Studies (IPAS) subject for fifth grade students at SD 3 Papringan. The research employed a quasi-experimental method with a Non- equivalent Control Group Design. The sample consisted of 47 students, divided into an experimental class (24 students) and a control class (23 students). Data collection was conducted using pretest and posttest with validated test instruments. Data analysis involved normality test, homogeneity test, independent sample t-test, and N-Gain analysis. The results showed that the experimental class achieved higher learning outcomes compared to the control class. The independent sample t-test yielded a significance value of 0.006 < 0.05, indicating a significant difference between the two groups. Furthermore, the N-Gain analysis revealed that the experimental class achieved an average gain score of 0.6093 (medium category), while the control class achieved 0.4483 (medium category). These findings indicate that the use of CTL with audiovisual media is effective in improving students’ learning outcomes in IPAS. This study suggests that integrating contextual learning approaches with audiovisual support can enhance student engagement and conceptual understanding.Downloads
References
sesudah atau posttest, model
pembelajaran Contextual Teaching
and Learning (CTL) berbantuan
audiovisual dinyatakan efektif dalam
meningkatkan hasil belajar siswa
pada mata pelajaran IPAS kelas V SD
3 Papringan.
E. Kesimpulan
Berdasarkan hasil analisis data
dan pembahasan yang telah
dipaparkan pada Bab sebelumnya,
maka dapat diambil kesimpulan
sebagai berikut: 1) Penerapan model
pembelajaran Contextual Teaching
and Learning (CTL) berbantuan media
audiovisual terbukti efektif dalam
meningkatkan hasil belajar peserta
didik pada mata pelajaran IPAS kelas
V di SD 3 Papringan. 2) Hasil uji
hipotesis Independent Sample t-test
menunjukkan nilai signifikansi sebesar
0,006 < 0,05 yang menandakan
adanya perbedaan yang signifikan
antara hasil belajar peserta didik pada
kelas eksperimen dan kelas kontrol. 3)
Analisis N-Gain menunjukkan bahwa
peningkatan hasil belajar pada kelas
eksperimen berada pada kategori
sedang dengan rata-rata 0,6093, lebih
tinggi dibandingkan kelas kontrol yang
memiliki rata-rata 0,4483. Hal ini
membuktikan bahwa penggunaan
media audiovisual dalam model
pembelajaran Contextual Teaching
and Learning (CTL) memberikan
kontribusi positif terhadap
pemahaman konsep dan pencapaian
hasil belajar peserta didik. Bagi
Peneliti Selanjutnya dapat mengkaji
efektivitas model CTL berbantuan
media audiovisual pada materi, mata
pelajaran, atau jenjang pendidikan
yang berbeda. Selain itu, disarankan
untuk menambahkan variabel lain
seperti motivasi belajar, keterampilan
berpikir kritis, atau kreativitas peserta
didik agar diperoleh hasil penelitian
yang lebih komprehensif dan
mendalam serta membuat media
pembelajaran yang lebih menarik.
DAFTAR PUSTAKA
Ardila, T., Dewi, N. K., & Oktaviyanti,
I. (2023). Pengembangan Media
Scrapbook Pada Materi Struktur
Tumbuhan Untuk Siswa Kelas IV
SDN 1 Kesik. Jurnal Ilmiah
Profesi Pendidikan, 8(1), 260–
271.
https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.
1174
Budiman, B. (2021). Pengaruh Model
Pembelajaran Kontekstual (CTL)
Terhadap Hasil Belajar IPA
Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.
Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan
Pengembangan Pembelajaran
(JIEPP), 1(1), 19–27.
https://doi.org/10.54371/jiepp.v1i
1.76
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.