KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN KURIKULUM MERDEKA DITINJAU DARI GAYA BELAJAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33043Keywords:
critical thinking skills, learning styles, merdeka curriculum, mathematics learningAbstract
This study aims to analyze the critical thinking skills of students in class VIII A at SMP Sungai Kehidupan Pinoh Selatan in terms of their learning styles. This research is qualitative and uses a descriptive approach. The subjects of this study are the students of class VIII A at SMP Sungai Kehidupan Pinoh Selatan. The subjects analyzed and interviewed consist of 6 students based on their learning styles, namely visual, auditory, and kinesthetic. The subjects were selected using purposive sampling techniques. The instruments used for data collection include tests to measure students' critical thinking skills and questionnaires to determine students' learning styles. Based on the findings obtained in this study, it can be concluded that the learning styles of students—visual, auditory, and kinesthetic—affect their learning outcomes, particularly in critical thinking skills. Students with high critical thinking skills are able to meet the indicators, while students with low critical thinking skills have not yet met the indicators.Downloads
References
Sumarmo, U.,Rohaeti, E., Dan Hendriana. H., (2017). Hard Skills Dan Soft Skills Matematik Siswa.
Creswell, J. W. (2015). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Abdullah, I. H. (2013). Berpikir Kritis Matematik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 66-75.
Abdurrahman, S., & Kibtiyah, A. (2021). Strategi Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar Siswa Dengan Memahami Gaya Belajar Siswa (Studi Kasus Di Ma Al-Ahsan Bareng). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6444-6454.
Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian Autentik Pada Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5685–5699.
Ariadila, S. N., Silalahi, Y. F. N., Fadiyah, F. H., Jamaludin, U., & Setiawan, S. (2023). Analisis Pentingnya Keterampilan Berpikir Kritis Terhadap Pembelajaran Bagi Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 664-669.
Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar Dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara Dan Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101.
Asran, Nadiroh, & Solihatin, E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis (Studi Eksperimen Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar Negeri Bulurokeng Kota Makassar). Jurnal Tunas Bangsa,6(2), 251–265
Azizah, N. A., & Widyartono, D. (2024). Gaya Belajar Visual, Auditorial, Dan Kinestetik: Temuan Dari Siswa Kelas VII. Journal Of Language Literature And Arts, 4(11), 1117-1123.
Firdaus, N., & Rustina, R. (2019, November). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar. In Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers.
Festiawan, R. (2020). Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 11, 1-17.
Hutagaol, A. T. B., & Jamilah, J. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Kecerdasan Logis Matematis. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 13(2), 120-129.
Indriyani, E. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (Spldv) Dengan Menggunakan Strategi Brain Based Learning Di Kelas X Ma Baitul Arqam Aceh Besar (Doctoral Dissertation, Universitas Bina Bangsa Getsempena).
Maolidah, I. S., Ruhimat, T., & Dewi, L. (2017). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Pada Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Educational Technologia, 1(2).
Masitoh, I., & Prabawanto, S. (2016). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Dan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksloratif. Eduhumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 7(2), 186-197.
Nurzannah, S. (2022). Peran Guru Dalam Pembelajaran. Alacrity: Journal Of Education, 26-34.
Ridwan, M. (2017). Profil Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 193-206.
Oikonomidis, I. (2019). The Promotion Of Cultivating Critical Thinking Skills In Greek Lyceum: A Qualitative Content Analysis Of The First-Class Informatics Textbook. Journal Of Pedagogical Research, 3(1), 24-36.
Creswell, J. W. (2015). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Safari, Y., & Nurhida, P. (2024). Pentingnya Pemahaman Konsep Dasar Matematika Dalam Pembelajaran Matematika. Karimah Tauhid, 3(9), 9817-9824.
Wahyuni, Y. (2017). Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Bung Hatta. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.