PENINGAKATAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA WAYANG KARTUN MATERI ASAL USUL KELAS IV C SD NEGERI 007 SAMARINDA ULU

Authors

  • Safira Trian Nisa Universitas Mulawarman
  • Muhlis Universitas Mulawarman
  • Hety Diana Septika Universitas Mulawarman
  • ⁠⁠Sukriadi Universitas Mulawarman
  • Ilham Abu Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33791

Keywords:

Learning Outcomes, Indonesia Language, Cartoon Puppets

Abstract

Student learning outcomes in the Indonesian language subject at SD Negeri 007 Samarinda Ulu are still relatively low because learning is dominated by conventional methods. Teachers rely more on lecturing and make little use of engaging media, causing students to become passive. This condition affects the achievement of learning outcomes, which have not yet met the Minimum Mastery Criteria (KKTP) of 75. Therefore, innovation through interactive and enjoyable learning media is needed. Cartoon puppet media was chosen because it can present material visually and concretely, as well as facilitate students’ understanding of the story content. This study aims to improve the Indonesian language learning outcomes of grade IV C students through the use of cartoon puppet media in the topic of origin stories. The research employed Classroom Action Research (CAR), carried out in two cycles. Each cycle consisted of the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 27 grade IV C students of SD Negeri 007 Samarinda Ulu in the 2024/2025 academic year. Data were collected through observation, learning outcome tests, and documentation, while analysis was conducted descriptively and quantitatively by calculating the mean score and the percentage of student mastery. The results showed an increase in learning outcomes after the application of cartoon puppet media. In the first cycle, the average student score was 68.80 with 62% mastery, while in the second cycle it increased to 81.90 with 86% mastery. In addition, student activity also improved, as seen from higher participation, the ability to answer questions, and the confidence to express opinions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

siswa menyimak cerita, 3) siswa

menangkap ide pokok dan pesan

cerita, 4) siswa memberikan

tanggapan setelah menyimak, 5)

siswa bekerja sama dalam diskusi

kelompok, dan 6) siswa mengerjakan

soal-soal evaluasi belajar.

Pada siklus I pertemuan

pertama skor yang diperoleh yaitu 251

dengan presentase 50% predikat

kurang, dan pertemuan kedua skor

yang diperoleh 333 dengan

presentase 66% predikat cukup. Pada

siklus II pertemuan pertama skor yang

diperoleh 397 dengan presentase

78% predikat baik, dan pertemuan

kedua skor yang diperoleh 446

dengan presentase 88% predikat

sangat baik.

E. Kesimpulan

Berdasarkan hasil penelitian

dan pembahasan dapat disimpulkan

bahwa terjadi peningkatan hasil

belajar Bahasa Indonesia pada materi

menyimak teks asal usul dan

perbedaan budaya menggunakan

media wayang kartun pada siswa

kelas IV C 007 Samarinda Ulu Tahun

pembelajaran 2024/2025.

Peningkatan tersebut ditunjukkan

dengan hasil belajar siswa pada pra

siklus memperoleh rata-rata 55,71

dengan persentase ketuntasan 43%.

Hasil belajar siswa pada siklus I

mengalami peningkatan sebesar 19%

dari nilai dasar pra siklus, dengan nilai

rata-rata kelas 68,80 dengan

presentase ketuntasan 62%. Hasil

dengan presentase ketuntasan 43%

dari nilai dasar pra siklus, dengan nilai

rata-rata kelas 81,90 dengan

persentase ketuntasan 86% dengan

18 siswa tuntas dan 3 siswa tidak

tuntas, serta mencapai lebih dari

indikator keberhasilan yang

diharapkan yaitu 85%.

Penggunaan media wayang

kartun terbukti efektif meningkatkan

hasil belajar Bahasa Indonesia,

sehingga guru disarankan

menggunakannya secara kreatif

dalam pembelajaran. Sekolah perlu

mendukung penyediaan media

inovatif, dan penelitian selanjutnya

dapat menerapkannya pada mata

pelajaran atau jenjang lain.

DAFTAR PUSTAKA

Jurnal :

Ali, Muhammad. 2020. “Pembelajaran

Bahasa Indonesia Dan Sastra

(Basastra) Di Sekolah Dasar.”

PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak

Usia Dini 3(1):35–44. doi:

10.31851/pernik.v3i2.4839.

Ernawati, NLS, and IW Rasna. 2020.

“Menumbuhkan Keterampilan

Downloads

Published

2025-09-25