PENINGAKATAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA WAYANG KARTUN MATERI ASAL USUL KELAS IV C SD NEGERI 007 SAMARINDA ULU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33791Keywords:
Learning Outcomes, Indonesia Language, Cartoon PuppetsAbstract
Student learning outcomes in the Indonesian language subject at SD Negeri 007 Samarinda Ulu are still relatively low because learning is dominated by conventional methods. Teachers rely more on lecturing and make little use of engaging media, causing students to become passive. This condition affects the achievement of learning outcomes, which have not yet met the Minimum Mastery Criteria (KKTP) of 75. Therefore, innovation through interactive and enjoyable learning media is needed. Cartoon puppet media was chosen because it can present material visually and concretely, as well as facilitate students’ understanding of the story content. This study aims to improve the Indonesian language learning outcomes of grade IV C students through the use of cartoon puppet media in the topic of origin stories. The research employed Classroom Action Research (CAR), carried out in two cycles. Each cycle consisted of the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 27 grade IV C students of SD Negeri 007 Samarinda Ulu in the 2024/2025 academic year. Data were collected through observation, learning outcome tests, and documentation, while analysis was conducted descriptively and quantitatively by calculating the mean score and the percentage of student mastery. The results showed an increase in learning outcomes after the application of cartoon puppet media. In the first cycle, the average student score was 68.80 with 62% mastery, while in the second cycle it increased to 81.90 with 86% mastery. In addition, student activity also improved, as seen from higher participation, the ability to answer questions, and the confidence to express opinions.Downloads
References
siswa menyimak cerita, 3) siswa
menangkap ide pokok dan pesan
cerita, 4) siswa memberikan
tanggapan setelah menyimak, 5)
siswa bekerja sama dalam diskusi
kelompok, dan 6) siswa mengerjakan
soal-soal evaluasi belajar.
Pada siklus I pertemuan
pertama skor yang diperoleh yaitu 251
dengan presentase 50% predikat
kurang, dan pertemuan kedua skor
yang diperoleh 333 dengan
presentase 66% predikat cukup. Pada
siklus II pertemuan pertama skor yang
diperoleh 397 dengan presentase
78% predikat baik, dan pertemuan
kedua skor yang diperoleh 446
dengan presentase 88% predikat
sangat baik.
E. Kesimpulan
Berdasarkan hasil penelitian
dan pembahasan dapat disimpulkan
bahwa terjadi peningkatan hasil
belajar Bahasa Indonesia pada materi
menyimak teks asal usul dan
perbedaan budaya menggunakan
media wayang kartun pada siswa
kelas IV C 007 Samarinda Ulu Tahun
pembelajaran 2024/2025.
Peningkatan tersebut ditunjukkan
dengan hasil belajar siswa pada pra
siklus memperoleh rata-rata 55,71
dengan persentase ketuntasan 43%.
Hasil belajar siswa pada siklus I
mengalami peningkatan sebesar 19%
dari nilai dasar pra siklus, dengan nilai
rata-rata kelas 68,80 dengan
presentase ketuntasan 62%. Hasil
dengan presentase ketuntasan 43%
dari nilai dasar pra siklus, dengan nilai
rata-rata kelas 81,90 dengan
persentase ketuntasan 86% dengan
18 siswa tuntas dan 3 siswa tidak
tuntas, serta mencapai lebih dari
indikator keberhasilan yang
diharapkan yaitu 85%.
Penggunaan media wayang
kartun terbukti efektif meningkatkan
hasil belajar Bahasa Indonesia,
sehingga guru disarankan
menggunakannya secara kreatif
dalam pembelajaran. Sekolah perlu
mendukung penyediaan media
inovatif, dan penelitian selanjutnya
dapat menerapkannya pada mata
pelajaran atau jenjang lain.
DAFTAR PUSTAKA
Jurnal :
Ali, Muhammad. 2020. “Pembelajaran
Bahasa Indonesia Dan Sastra
(Basastra) Di Sekolah Dasar.”
PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak
Usia Dini 3(1):35–44. doi:
10.31851/pernik.v3i2.4839.
Ernawati, NLS, and IW Rasna. 2020.
“Menumbuhkan Keterampilan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.