PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) BERBANTU MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN TRADISIONAL CUBLAK CUBLAK SUWENG KELAS V SD NEGERI 005 SAMARINDA SEBERANG

Authors

  • Abel Abel Universitas Mulawarman
  • Muhlis Universitas Mulawarman
  • Hety Diana Septika Universitas Mulawarman
  • Sukriadi Universitas Mulawarman
  • Sainal Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33866

Keywords:

Math Achievement, Team Games Tournament, Traditional Games

Abstract

This  research  was  motivated  by  the  low  learning  outcomes  of  fifth-grade  students  at  SD  Negeri  005  Samarinda  Seberang,  particularly  in  Mathematics.  The  research  problem  addressed  in  this  study  is  how  to  improve  students’  learning  outcomes  in  Mathematics  by  using  the  Cooperative  Learning  Model  of  the  Team  Games  Tournament  (TGT)  type  assisted  by  the  traditional  game  Cublak-Cublak  Suweng  as  a  learning  medium  in  the  fifth  grade  of  SD  Negeri  005  Samarinda  Seberang.  The  purpose  of  this  study  is  to  determine  how  students’  Mathematics  learning  outcomes  can  be  improved  through  the  Cooperative  Learning  Model  of  the  Team  Games  Tournament  (TGT)  type  assisted  by  the  traditional  game  Cublak-Cublak  Suweng  as  a  learning  medium. This  research  is  a  Classroom  Action  Research  (CAR)  conducted  in  two  cycles,  with  each  cycle  consisting  of  two  meetings.  The  research  procedure  consists  of  four  stages:  planning,  implementation,  observation,  and  reflection.  The  subjects  of  this  study  were  25  fifth-grade  students  of  SD  Negeri  005  Samarinda  Seberang,  while  the  object  of  the  study  was  to  examine  Mathematics  learning  outcomes  and  improvements  in  each  cycle  using  the  Cooperative  Learning  Model  of  the  Team  Games  Tournament  (TGT)  type.  Data  collection  techniques  included  observation,  tests,  and  documentation.  Data  analysis  techniques  used  averages,  percentages,  and  graphs. The  results  of  the  study  show  that  the  average  learning  outcome  in  the  initial  data  was  51.2,  with  40%  of  students  achieving  mastery.  In  Cycle  I,  the  average  score  increased  to  61.80,  with  an  improvement  percentage  of  20.70%  and  64%  of  students  achieving  mastery.  In  Cycle  II,  the  average  score  increased  to  72,  with  an  overall  improvement  of  41.18%  from  the  initial  data  and  84%  of  students  achieving  mastery.  Based  on  these  findings,  it  can  be  concluded  that  Mathematics  learning  outcomes  improved  through  the  Cooperative  Learning  Model  of  the  Team  Games  Tournament  (TGT)  type  assisted  by  the  traditional  game  Cublak-Cublak  Suweng  as  a  learning  medium  in  the  fifth  grade  of  SD  Negeri  005  Samarinda  Seberang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daryanto. (2014). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Hidayati, P., Syafrizal, & Fadriati. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Padda Siswa Klelas V Sekolah Dasar. Limas PGMI..

Indrawati, F. A., & Wardono, W. (2019, February). Pengaruh self efficacy terhadap kemampuan literasi matematika dan pembentukan kemampuan 4C. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 247-267).

Mukhtazar. (2020). Prosedur Penelitian Pendidikan. Yogyakarta:

Muhammad Nazri dkk, (2022) Keefektifan Media Pembelajaran dalam bentuk Permainan Papan Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora.

Marium, A., Astuti, H. P., & Umayah, Y. (2019). Pendekatan Realistic Mathematics Education Terhadap Self Concept Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis. Journal Of Authentic Research On Mathematics.

Sudana, N. (2021). Dasar dasar proses belajar mengajar. Sinar Baru Algensindo.

Surya, E., & Novriani, M. R. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di MTS SWASTA IRA Medan Perbandingan Hasil Belajar Matematika Siswa yang Diajarkan Menggunakan Guided Discovery dengan Problem Based Learning (PBL) Di Kelas X SMA MAS Nurul. Jurnal Ilmu Pengetahuan Internasional: Penelitian Dasar dan Terapan, 33(3), 63–75.

Sugiyono (2022). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R& D ,Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-09-29

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>