PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN PREVIEW QUESTION READ REFLECT RECITE AND REVIEW (PQ4R) UNTUK MENINGKATKAN KETEAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Anugerah Kisvanolla Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Putri Hana Febriana Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Iis Aprinawati Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Yeni Fitra Surya Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34225

Keywords:

Skills, Reading Comprehension, Preview Question Read Reflect Recite and Review (PQ4R) Method

Abstract

This research is motivated by the low reading comprehension skills of students in Indonesian language lessons in grade IV of SD Negeri 007 Pulau Gadang, XIII Koto Kampar District, Kampar Regency. One solution to overcome this problem is to use the PQ4R method. The purpose of this study is to describe the improvement of children's reading comprehension skills into several sentences using the PQ4R method in grade IV students of SD Negeri 007 Pulau Gadang. The research method is classroom action research (CAR) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of two meetings and four stages, namely planning, implementation, observation, reflection. The subjects of this study were 10 grade IV students, with 3 male students and 7 female students. Data collection techniques were in the form of tests, observations, and documentation. The results of this study can be concluded that the reading comprehension skills of grade IV students of SD Negeri 007 Pulau Gadang in cycle I were classified as good with an average completion of 75.6%. Furthermore, out of 10 students, 7 students completed, while classical learning was 86%. From the above, it can be concluded that using the Preview Question Read Reflect Recite and Review (PQ4R) method can improve the reading comprehension skills of fourth grade students at SD Negeri 007 Pulau Gadang

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, F.Z., & Damayanti, M.I. (2013). “Penerapan Strategi PQ4R untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar”.JPGSD. Vol 1, (2), 0-216

Arikunto, S., Suhardjono., & Supardi. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Anas Sudjiono. (2015). Statistik Pendidikan. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Aprinawati, Iis. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Sinektik Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Bebas Dan Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung: Tesis Tidak Dipublikasikan.

Dintasari, R.L. (2016). Penerapam Stategi Directed Reading Thinking Activity (DRTA) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V. JPGSD. Vol 1, (2).

Hayati, N.A. (2018). Pengaruh Strategi Directed Reading Thingking Activity (DRTA) Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Bangkinang: Skripsi Tidak Dipublikasikan.

Henry Guntur Tarigan. (2019). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung. Vol 4, (7).

Hidayah, A. (2017). “Pengembangan Model TIL (The Information Literacy) Tipe the BIG6 dalam Proses Pembelajaran Sebagai Upaya Menumbuhkan Budaya Literasi di Sekolah”. Jurnal Pena. Vol 4, (1), 623-635.

Lestari, Y. A. (2016). Pengembangan Media Berbasis TI. 45(45), 95–98

Masruro, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Mata Pelajaran Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Strategi PQ4R (Read, Question, Read, Reflect, Recite, Review) pada Siswa Kelas III MI Miftahul Ulum Kunjorowesi Ngoro Mojokerto. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Surabaya: Skripsi Tidak Dipublikasikan.

Nafi’ah, S.A. (2018). Model-Model Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Rahayu, R.A., dkk. (2018). “Keterampilan Membaca Pemahaman dengan Strategi PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review) Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol 3, (2), 48-56.

Rahim, F. (2009). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Razak, Abdul. (2015). Membaca Pemahaman Teori dan Aplikasi Pengajaran. Pekanbaru: Ababil Press.

Salma, D. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas IV MI Sunan Giri Boro Kedungwaru Tulungagung. Institut Agama Islam Negeri Tulungagung, Tulungagung: Skripsi Tidak Dipublikasikan.

Somadoya, S. (2015). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wulansari, G., dkk. (2014). “Strategi Belajar PQ4R Berpengaruh Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Gugus I Gusti Ngurah Rai Denpasar Barat Tahun Pelajaran 2013/2014”. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol 2, (1), 27-43.

Zani, P. (2018). Pengaruh Metode Scramble Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Bangkinang: Skripsi Tidak Dipublikasikan.

Zarisman, F. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Bangkinang: Skripsi Tidak Dipublikasikan.

Downloads

Published

2025-09-30