PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK TEKS NARASI SISWA KELAS IV DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34238Keywords:
Skills in listening to narrative text, Snowball ThrowingAbstract
The background of this research is the low listening skills of students in class IV. This research aims to improve the listening skills of class IV students at SDN 008 Rumbio. This research is Classroom Action Research (PTK), which was carried out in two cycles and each cycle consisted of two meetings. The subjects in this research were all 22 class IV students. Data collection techniques include observation, documentation and test techniques. Meanwhile, the data analysis technique used is a combination of qualitative data and quantitative data. Based on the results of research that has been carried out over 2 cycles, at meeting 1 of cycle I, there were 6 students who completed the results with a percentage of 27.27% with an overall average of 58.13 and at meeting 2 it increased to 10 students with a percentage of 54.54 % with an overall average of 65.86. Meanwhile, in the second cycle of meeting 1, there were 16 students who completed the meeting with a percentage of 72.72% with an overall average of 77.27 and there was an increase in meeting 2 to 18 students with a percentage of 81.81% with an overall average of 87. 86. Based on the results of this research, it shows that by implementing the snowball throwing learning model, it can improve the listening skills of grade 4 students at SDN 008 Rumbio. .Downloads
References
Anisa Hartani dan Irfai Fathurohman. 2018. Peningkatan Kualitas Pembelajaran Menyimak Cerpen Melalui Model Picture and Picture berbantuan Media CD Cerita Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Kredo Vol. 2, no. 1
Barus, Sanggup. 2013. Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Menyimak Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Universitas Negeri Medan Vol. 1, no. 85
Denis dan Masengut. 2017. Meningkatkan Keterampilan Menyimak Melalui Media Boneka Tangan (Hand Puppet) Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas II SDN Blimbing Jombang. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol. 5, no. 3
Dindin Ridwanuddin, Bahasa Indonesia, (Ciputat : UIN Press, 2015) hal. 157
Elvi, Susanti. 2020. Keterampilan Menyimak. Bogor: Penerbit IN MEDIA
Fausiah. 2018. Peningkatan Keterampilan Menyimak Dongeng Dengan Pendekatan Integratif Melalui Teknik Dengar-Cerita Siswa Kelas II SD Negeri 200106 PadangSidumpuan Tahun Pelajaran 2015-2016. Jurnal Bimbingan dan Konseling Vol. 3, No. 1
Fitryani, Dede, dkk, 2018. Pengaruh Pendekatan Integratif Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Gerendeng 1 Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Dasar Vol. 92, No. 8
Gede, I, dkk. 2014. Pengaruh Strategi The Direct Listening Thinking Activity Berbantuan Media Audio Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa Kelas VI SD. e- Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol.2, no. 1
Goyena, R. (2019). Model Pembelajaran Snowball Throwing. Journal Of Chemical Information And Modeling.
Helga. 2019. Upaya Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas VI-B Melalui Penggunaan Media Audio (Tape-Recorder) Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Semester Ganjil SD Negeri 157015 Kebun Pisang Kecamatan Badiri Kabupaten Tapanuli Tengah Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial Vol. 6, No. 1
Henry Guntur Tarigan, Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa, (Bandung: Angkasa, 2013) hal. 63
Imam. 2014. Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas 1 Melalui Teknik Permainan Pesan Berantai Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pedagogia Vol. 3, no. 2
Isah Cahyani, Kemampuan Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar, (Bandung : UPI PRESS, 2007) hal. 33
Kurniaman, Otang; Huda, Muhammad Nailul. Penerapan Strategi Bercerita Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Kelas III SD Muhamadiyah 6 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2018, 7.2: 249-255
Marlianti, Evi; Marli, Suhardi; Halidjah, Siti. Peningkatan Keterampilan Menyimak Peserta Didik Menggunakan Media Audio Cerita Anak Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2018, 7.7.
Melza Ayuni Sari. 2019. “Pengaruh Media Audio Visual terhadap Kemampuan Menyimak Cerita Kelas V SD Negeri 68 Kota Bengkulu”. Universitas Bengkulu: Jurnal Riset Pendidikan Dasar Vol. 2 No. 3 Januari 2019
Nugroho, Syafrudin. 2020. Upaya Penerapan Media Youtube Dalam Peningkatan Keterampilan Menyimak Unsur Cerita Lisan. Jurnal Ilmiah Sarasvati Vol. 2, no. 1
Nuraini, R. Z., Nugraha, F., & Sidik, G. S. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Menyimak Dongeng Di Era Digital. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(2), 78–84.
Prihatin, Yulianah. 2017. Problematika Keterampilan Menyimak Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Sastranesia, Vol. 5, No. 3
Rohmawati, A., & Prisdiana, E. (2022). Pembelajaran Steam Melalui Media Cerita Animasi Untuk Kelompok B Di Ra Abdullah Bin Umar Gedangan-Malang. Juraliansi: Jurnal Lingkup Anak Usia Dini, 3(2), 1-8
Sabillah, Mardhatillah, Bellona. 2020. Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Rakyat Melalui Media Audio Pada Siswa Kelas V SD Inpres Borong Jambu II Kecamatan Manggala Kota Makassar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Vol. 5, No. 1
Santi Yunus, Penerapan Model Snowball Throwing Dalam Membaca Teks Pada Siswa kelas III SDN 3 Tapa Kabupaten Bone Bolango, Gorontalo 2014, h. 20.
Siti Nurkhoriyah Pelatun, Penerapan Motede Snowball Throwing Dalam Peningkatan Keterampilan Berbicara Pada Siswa Kelas III MI Pembengunan UIN Jakarta, Jakarta 2014, h. 11
Sudarto, Keterampilan dan Nilai Sebagai Materi Pendidikan Dalam Perspektif Islam, Journal Vol. 1 No. 1 Tahun 2016
Tarigan. (2015). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Yazidi, A. (2014) ‘Memahami Model-Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013’, Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 4(1), p. 89.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.