PENGARUH PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE NUMBER HEAD TOGETHER (NHT) TERHADAP SIKAP KERJA SAMA SISWA KELAS V SD NEGERI BEROANGING KOTA MAKASSAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.34586Keywords:
cooperative learning model, NHT (numbered head together), cooperation attitudeAbstract
This quasi-experimental study aims to determine the effect of applying the Cooperative Learning Model Type Numbered Heads Together (NHT) on the cooperative attitude of fifth-grade students at SD Negeri Beroanging, Makassar City. The independent variable in this study is the NHT learning model, while the dependent variable is students’ cooperative attitude. The study involved two classes, with 15 students from class VA as the experimental group and 15 students from class VB as the control group. Data were collected through pre-test and post-test questionnaires and analyzed using descriptive and inferential statistical methods. The results showed that the implementation of the NHT model was carried out very well and significantly improved students’ cooperative attitudes. The N-gain score of the experimental group was higher than that of the control group, indicating that the NHT model had a positive effect on students’ cooperation skills.
Downloads
References
Arifin, Zainal. (2014). Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Astuti, N. M. A. (2017). Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan Melalui Model Pembelajaran Numbered Head Together (Nht) Pada Kelompok a1 Tk Madukismo. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1).
Elfanany.(2013). Guru Sejati Idola Jurus Sukses Menjadi Guru Kreatif Inspiratif yang Dicintai dan Dikenang Sepanjang Masa. Yogyakarta: Araska
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Yogyakarta:Aswaja Pressindo. Huda,
Huda, M. (2017). Model-model Pengajaran: Isu-isu Metodis dan Paradigmatis.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Isjoni. (2012). Cooperative Learning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Berkelompok. Bandung: Alfabeta
Jusmawati, Satriawati, Irman, Rahman, A., & Arsyad, N. (2021). Model-Model Pembelajaran Inovatif Di Sekolah Dasar. In Makassar (1st ed.) : Samudra Biru.
Kawung Inten, D., Hermawan, R., & Kurniasih, K. (2019). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe (Numbered Head Together) Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3).
Khoiri, N. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan ( Ragam, Model, dan Pendekatan). In Prosedur Penelitian :Southeast Asian Publishing.
Lestari, R. (2020). Penerapan Strategi Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Siswa Pada Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Al-Ikhwan Pekan Baru. 3, 103– 111.
Mahmuda, M. Z., Djumhana, N., & Riyadi, A. R. (2019). Penerapan Model Tipe NHT Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja Sama Siswa Sekolah
Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(III).
Miftahul. (2012). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Misbahuddin.(2014).Analisis Data Penelitian Statistik. Jakarta: PT Bumi Aksara
Muharram, dkk. (2020). Buku Panduan Tugas Akhir Mahasiswa Universitas Negeri Makassar. Makassar: Badan Penerbit UNM
Nurfadilah, I., Djumhana, N., & Saefudin, A. (2019). PENERAPAN NHT UNTUK MENINGKATKAN KERJA SAMA DAN HASIL BELAJAR
IPS KELAS V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, III.
Puji, A. S. (2017). Keefektifan Pembelajaran Fisika Model Problem Based Learning Ditinjau Dari Penguasaan Materi Keterampilan Memecahkan Masalah Dan Sikap Kerjasama Peserta Didik SMA.
Purwaningsih, E. (n.d.). Penerapan metode Firing Line dapat meningkatkan kerjasama siswa kelas VIII D dalam pembelajaran IPS di SMP Negeri 3 Depok. 7–26.
Rahmawati, N. K. (2017). Implementasi Teams Games Tournaments dan Number Head Together ditinjau dari Kemampuan Penalaran Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 121
Rusman. (2013). BELAJAR dan PEMBELAJARAN BERBASIS
PEMBELAJARAN KOOPERATIF. In Bandung: Alfabeta.
Rusman.(2012). Model-model Pembelajaran:Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers
Siti, R. (2017). Penggunaan Model PembelajaranInkuiri Terbimbing Pada Mata Pelajaran IPA Materi Terbimbing Untuk meningkatkan Sikap Kerjasama Siswa Kelas V SD N 1 Karangwabang.
Sri, H. (2017). BELAJAR dan PEMBELAJARAN BERBASIS
PEMBELAJARAN KOOPERATIF. In Magelang: Graha Cendekia.
Sugestiningsih, R., & Sudrajat, A. (2018). Perbedaan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dan NHT untuk peningkatan karakter dalam pembelajaran IPS. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(1), 104–115.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung :Alfabeta
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). In Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2016). METODE PENELITIAN (KUANTITATIF,KUALITATIF, DAN
R& D). Alfabeta Bandung.
Suprijono, Agus. (2020). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Sutirna & Samsudin, A. (2015). Landasan Kependidikan: Toeri dan Praktik.
Bandung: PT Refika Aditama
Suwartono. (2014). Dasar-Dasar Metodologi Penelitian. In Yogyakarta: CV ANDI OFFSET.
Syah, Muhibbin. (2016). Telaah Singkat Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada
Taniredja,T., Faridli, E.M & Harmianto, S. (2020). Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung: Alfabeta CV
Tim Dosen. (2015). Ragam Model Pembelajaran di Sekolah Dasar. UPI Sumedang Press.
TRIANA, W. (2018). Meningkatkan Kerjasama Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Tema Sehat Itu Penting Kelas V SD Negeri 55/I Sridadi. Jurnal Wahana Pendidikan, 6(2).
Tyaswati. (2020). Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa Pada Tema Pengalamanku Menggunakan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT). Jurnal Ilmiah Wahana. 5(4), 33–46.
Wajdi, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Heads Together ( NHT ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Sistem Peredaran Darah Kelas Xi Sman 2 Parepare. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(2).
Widhi, K. A., & Puspitaningtyas. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif (1st ed.).
Pandiva Buku.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















