PENGEMBANGAN E-BOOK BERBASIS KETERAMPILAN 4C ABAD 21 PADA MATA KULIAH KONSEP DASAR IPS
PENGEMBANGAN E-BOOK BERBASIS KETERAMPILAN 4C ABAD 21 PADA MATA KULIAH KONSEP DASAR IPS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35089Keywords:
Development, e-book, Skills, 4C, 21st Century, Social SciencesAbstract
The research aims to develop an e-book product for Basic Social Sciences Concepts in the feasible and effective category. Research approach with Research and Development (R&D) ADDIE model. The sample consisted of 30 people from class B PGSD 2023. The instrument used questionnaires and tests. The feasibility results obtained from material expert validators (3.80 and 4.80) and design experts (3.83), prove that the e-book meets the eligibility criteria. The e-book effectiveness test was obtained at 93.3% and the difference in value was 43.133. Effectiveness of e-books effective criteria. The research findings show that the 21st century 4C ability-based social studies e-book is feasible and efficient for students to use.
Downloads
References
Aliah, J. and Agustiana, I. (2022). Buku Pop-Up Sebagai Media Pembelajaran Untuk Subtema "Keberagaman Budaya Bangsaku" Dalam Mata Pelajaran IPS bagi Siswa Kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 10(2), 323-331.
Awaludin. (2017). Pengembangan Buku Teks Sintaksis Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.
Erwin, Widiasmoro dan Nurhid. (2017). Starategi dan Metode Mengajar Siswa di Luar Kelas (Outdoor learning) Secara Aktif, Kreatif, Inspiratif, dan Komunikatif. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Fadzilah, F., Royana, I., & Handayani, D. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book pada Pembelajaran Tematik Impianku Subtema 1 Aku dan Impianku. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 223.
Firdaus, M., Mukhtar, M., & Azis, Z. (2020). Mendukung Keterampilan Berpikir Kritis dalam Lingkungan Blended Learning: Studi Kualitatif di Jurusan Matematika Universitas Negeri Medan. Jurnal Guru Kita PGSD, 4(2), 63.
Fitriyani, A. V. (2020). Bahan Ajar E-Book Interaktif Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Institusional Berbasis Kontekstual. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 514-525.
Hartati, T. (2020). Pembelajaran di Sekolah Dasar Dalam Perspektif Multiliterasi dan Higher Order Thinking Skills (HOTS). Inovasi Sekolah Dasar Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan, 7 (2), 925.
Junedi, B., Mahuda, I., & Kusuma, J. W. (2020). Mengoptimalkan Keterampilan Belajar. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 01 (02), 64-75.
Lestari, S. (2018). Pengaruh Teknologi Dalam Pendidikan pada Era Globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2 (2), 94-100.
Mhb., R. dan Mukhlis, M. (2023). Buku Ajar Keterampilan Bahasa Indonesia Abad 21 Kelas X yang Diterbitkan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jurnal Onoma Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 9(1), 197-208.
Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muslich, Masnur. (2020). Text Book Writing: Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan, Dan Pemakaian Buku Teks (Cetakan IV). AR-RUZZ MEDIA.
Ramda, A. H. (2017). Analisis Kesesuaian Materi Buku Ajar Matematika Kelas VII Kemendikbud dengan Kurikulum 2013. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12 (1). 12–22.
Sa'adah, M., Suryaningsih, S., & Muslim, B. (2020). Pemanfaatan Multimedia Interaktif Materi Hidrokarbon untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6, (2), 184-194.
Touwe, Y. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Berbasis Proyek dan Penguasaan Konten terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa di SMA Se-Jawa Barat. Jurnal Pendidikan West Science, 1 (11), 663-671.
Setyosari. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sudjana, Nana. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Tekege, M. (2017). Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Proses Pembelajaran di SMA YPPGI Nabire. Jurnal Fateksa: Jurnal Teknologi dan Rekayasa. 2 (1), 40-52.
Widodo, A., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Anar, A. (2020). Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21: Kritik terhadap Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Entita Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 185-198.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















