PENGEMBANGAN NILAI-NILAI KESENIAN SISINGAAN UNTUK MENGATASI DISTORSI KOGNITIF
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35223Keywords:
Development; Sisingaan art values; cognitive distortionAbstract
Cognitive distortion is an inaccurate or negative thought pattern that can affect how a person views themselves, others, and the situations around them (Anisa Tunnamirah, 2025). This problem is experienced by some students of SMAIT Al-Ghazali. This cognitive distortion often causes anxiety, low self-confidence, and difficulties in learning. The specific objectives of this study are to be able to help students of SMAIT Al-Ghazali Jember to overcome cognitive distortion, contribute to making it easier for BK teachers or practitioners to provide guidance and counseling services, and so that it can be used as a guideline and reference material for further research. The values contained in the sisingaan art are used as reference material for developing the Guidance and Counseling Service module. This research was conducted using the R&D (Research and Development) method, which is a development research with the ADDIE model. The output that will be produced by the researcher is a product in the form of a guidance and counseling service module in handling cognitive distortion by adopting social values in sisingaan art.
Downloads
References
Agung, I. G. (2024). KONSELING LINTAS BUDAYA DALAM PENDIDIKAN DENGAN TEKNIK COGNITIVE RESCTRUCTURING UNTUK MENGURANGI DISTORSI KOGNITIF SISWA. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling.
Agung, I. G. (t.thn.). Konseling Lintas Budaya dalam Pendidikan .
Agus Budiman, F. S., & Rohayani, H. (2021). PEMBELAJARAN TARI SISINGAAN: PENDIDIKAN BERBASIS KOMUNITAS DI KABUPATEN SUBANG. Jurnal Pendidikan Tari, 91.
Alam, S. (2023). SISINGAAN: EKSPRESI PEMBERONTAKAN MELALUI SENI. Jurnal Seni Drama Tari dan Musik, 29.
Ayatullah, G. S. (2024). Sisingaan dalam Upacara Khitanan: Tradisi dan Nilai Kultural Masyarakat Sunda. JURNAL AWILARAS, 57.
Dwiyanti, I. (2022). Pendidikan Karakter Melalui Kesenian Sisingaan. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 21.
Fadhila, N. A. (2018). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MENGGUNAKAN MODEL ADDIE PADA MATERI STRUKTUR DAN FUNGSI JARINGAN TUMBUHAN SMA KURIKULUM 2013. Jurnal Pendidikan Biologi, 5.
Hasnia, U. (2023). PENGARUH DISTORSI KOGITIF TERHADAP KESEJAHTERAAN PSIKOOGIS NARAPIDANA RESIDIVIS RUMAH TAHANANKELAS IIB SALATIGA. SKRIPSI.
Hidayat, F. (2021). ADDIE (ANALYSIS, DESIGN, DEVELOPMENT, IMPLEMENTATION)MODEL IN ISLAMIC EDUCATION LEARNING. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 29.
Isriyah, M. (2025). PENGEMBANGAN NILAI-NILAI ADAT NYUGUH UNTUK MEREDUKSI PERILAKU NARSISTIK. Gudians Jurnal.
Isriyah, M. (2025). PENGEMBANGAN NILAI-NILAI ADAT NYUGUH UNTUK MEREDUKSI PERILAKU NARSISTIK. Guidance Jurnal.
Mahardika, A. P. (2023). COGNITIVE THERAPY UNTUK MENGURANGI PEMIKIRAN NEGATIF. JURNAL PSIMAWA, 95.
Masithoh, R. D. (2023). PENERAPAN RATIONAL EMOTIVEBEHAVIOR THERAPY (REBT) TIGA KOLOMUNTUK MENGURANGI DISTORSI KOGNITIG. Jurnal Ilmiah Kebijakan dan Pelayanan Pekerjaan Sosial, 59.
Mili Sahira Saragih, A. A. (2024). Implementasi Pelaksanaan Kode Etik Guru Bimbingan Konseling Dalam Mengembangkan Kemampuan Belajar Siswa . Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 127.
Okpatrioka. (2023). Reserch and Development (R&D) Penelitian yang Inovatif Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 90.
Rusdayanti, I. G. (2024). Konseling Lintas Budaya dalam Pendidikan dengan Teknik Cognitive Restructuring untuk Mengurangi Distorsi Kognitif Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 335.
Setiawan, F. (2024). Sisingaan dalam Upacara Khitanan: Tradisi dan Nilai Kultural Masyarakat Sunda. Awilaras, Jurnal.
Slamet, F. A. (2022). Model Penelitian Pengembangan (R&D). Malang: Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang.
Sulaiman. (2025). Peran Seni Dalam Pembentukan Identitas Budaya Masyarakat Multikultural. Jurnal of Art Communication and Cultur Global (JACC), 17.
Tunnamirah, S. A. (2024). Upaaya Mengatasi Distorsi Kognitif Peserta Didik Melalui Konseling Individual dengan Teknik Rekonstruksi Kognitif. Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 189.
Tunnamirah, S. A. (2025). Upaya Mengatasi Distorsi Kognitif Peserta Didik dengan Konseling Individual Melalui Rekonstruksi Kognitif. Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















