UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI BAHASA ANAK USIA 3-4 TAHUN DI KB INSAN CENDEKIA MELALUI METODE BERNYANYI DENGAN MEDIA KARTU ALFABET
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35843Keywords:
singing method; language literacy skills; children ages 3-4 yearsAbstract
The general purpose of this research is to improve children's language literacy skills through the application of interactive and enjoyable singing methods using alphabet card media. The specific objectives of this research are to improve children's ability to recognize letters, expand their vocabulary, understand song content, and practice listening and speaking skills through musical activities. The research method used was Classroom Action Research (CAR) with the Kemmis and McTaggart model, which consists of four stages: planning, action implementation, observation, and reflection. The research was conducted in two cycles, with 13 children aged 3-4 years in the Insan Cendekia Playgroup for the 2025/2026 academic year as the research subjects. Data were collected through observation, documentation, and field notes, then analyzed descriptively qualitatively and quantitatively. The expected outcomes of this research are the improvement of children's language literacy skills through the singing method using alphabet card media, the increased creativity of teachers in designing music-based learning, and the development of a practical guide for applying the singing method to improve early childhood literacy. The results of this research are expected to contribute to the development of active, fun, and meaningful PAUD learning.
Downloads
References
Aprilia, C., Fasihah, A., & Munawaroh, H. (2024). Perkembangan Bahasa dan
Literasi Anak Usia Dini. Fascho: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, STIT Muhammadiyah Ngawi.
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Astuti, R. (2022). Pengaruh Metode Bernyanyi terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 134–142.
Astuti, A. (2022). Peningkatan Literasi Anak Usia Dini melalui Kegiatan Bercerita. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2).
Dewi, L., & Sukarni, T. (2023). Implementasi Lagu Anak dalam Pembelajaran Literasi di PAUD. Jurnal Obsesi, 7(1), 115–123.
Fitri, I. L., & Darmawanti, I. (2023). Pengasuhan Orang Tua Bekerja dalam Mengembangkan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Character, Universitas Negeri Surabaya.
Fitriani, S. (2023). Metode Bernyanyi sebagai Strategi Pengembangan Bahasa Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 8(1).
Fitriani, N. (2023). Penerapan Lagu Edukatif untuk Meningkatkan Kosakata Anak Usia 4 Tahun. Jurnal PAUD Cendekia, 8(2), 76–84.
Hamidah, N. H., & Fauziah, I. P. (2024). Permasalahan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jurnal Murangkalih, Universitas Singaperbangsa Karawang.
Handayani, M. (2023). Integrasi Musik dan Literasi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah PAUD, 8(2), 75–83.
Hia, S., Puteri, A., Aqin, M., Marta, K., Hutauruk, A., & Putri, T. (2025). Analisis terhadap Perkembangan Bilingual Anak Usia Dini di Lingkungan Keluarga. Jurnal EduPAUD Indonesia, 4(1).
Hidayah, R., & Kurniawan, A. (2021). Strategi Guru dalam Mengembangkan Literasi Awal Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10(2), 199–208.
Kurniasih, D. (2020). Strategi Pembelajaran Bernyanyi untuk Mengembangkan Bahasa Anak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(3), 220–228.
Kurniawan, B. (2021). Teori Vygotsky dan Implementasinya dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Kajian PAUD, 5(2), 77–85.
Ningsih, E., & Fadilah, S. (2022). Peningkatan Literasi Awal Anak melalui Lagu Tematik. Jurnal Golden Age, 6(2), 55–63.
Novianti, A., & Kurnia, D. (2021). Peran Musik dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Indonesia, 6(1), 89–98.
Lestari, D. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi Awal Anak Usia Dini melalui Kegiatan Bernyanyi di TK Negeri Pembina. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(2), 115–124.
Levia, G. S., Rohmah, H. N., Rohmah, J. A., & Rohmah, K. R. (2025). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini di TK Muslimat 01 Ponorogo. Dialektika, IAIN Ponorogo.
Munawaroh, H., Septiyaningrum, D. R., & Zahra, F. H. A. (2024). Mengenal Lebih Dalam Perkembangan Bahasa, Ekspresi, dan Reseptif pada Anak Usia Dini. Fascho, STIT Muhammadiyah Ngawi.
Mutia, A., Sari, R. E., & Syafnita, T. (2023). Pendekatan Whole Language: Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai.
Nisa, N. K., & Prayogo, B. H. (2022). Pengaruh Metode Bernyanyi terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia 3–4 Tahun di PAUD Bougenvile 90 Rambipuji Jember. JECIE, Universitas PGRI Argopuro Jember.
Nugraheni, T. (2019). Upaya Meningkatkan Minat Baca Anak melalui Lagu dan Gerak di TK. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 121–130.
Nurliyah, E. J., & Badroeni. (2020). Pengaruh Metode Bernyanyi dalam Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 4–5 Tahun. Pelita PAUD, Universitas Kuningan.
Permendikbudristek Nomor 5 Tahun 2022 tentang Standar Kompetensi Lulusan pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.
Putri, N., & Nirmala, D. (2021). Pendekatan Bermain dalam Pengembangan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi, 6(1).
Putri, R., & Kurnia, A. (2023). Peningkatan Literasi Dini melalui Media Audio Visual Lagu Anak di TK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), 51–60.
Pratiwi, N. (2021). Peningkatan Literasi Awal Anak melalui Kegiatan Bernyanyi. Edukids, 8(1), 40–49.
Rahmawati, E. (2022). Implementasi Lagu Anak untuk Menumbuhkan Literasi Dini pada Anak Usia 4–5 Tahun di RA Nurul Huda. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4470–4480
Rahmawati, I., & Lestari, N. (2021). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Metode Bernyanyi pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(2), 135–142.
Sari, M., & Yuliani, R. (2022). Pentingnya Literasi Awal pada Anak Usia Dini di Era Digital. Jurnal PAUD Nusantara, 6(1), 45–54.
Sari, N., & Wahyuni, A. (2020). Pengaruh Metode Bernyanyi terhadap Kemampuan Bahasa Anak Kelompok A di TK Pertiwi 2 Sleman. Jurnal Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(1), 33–42.
Satriana, dkk. (2022). Media Pembelajaran Digital dalam Menstimulasi Keterampilan Literasi Anak Usia 5–6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(2).
Syamsiah, N., & Kurniawati, D. (2023). Implementasi Metode Bernyanyi Lagu Huruf Vokal dan Konsonan terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia 5–6 Tahun di PAUD Al-Hidayah Mande. Jurnal Ilmiah Al-Ittihad, 12(2).
Wijayanti, E., & Rahayu, N. (2020). Peran Bernyanyi dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa Anak Usia 4–5 Tahun. Jurnal AUD, 5(2), 99–107.
Wulandari, A. (2020). Pembelajaran Musik dalam Pengembangan Bahasa Anak di PAUD. Jurnal Cendekia, 6(3), 201–210.
Putri, I., & Nirmala, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Bermain Sambil Bernyanyi pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(3), 110–118.
Rahmawati, S., & Lestari, D. (2021). Metode Bernyanyi sebagai Media Pengembangan Literasi Anak Usia Dini. Golden Age, 5(2), 87–94.
Sari, M., & Yuliani, R. (2022). Pentingnya Literasi Awal pada Anak Usia Dini di Era Digital. Jurnal PAUD Nusantara, 6(1), 45–54.
Syafitri, M., & Andriani, L. (2022). Dampak Lagu terhadap Perkembangan Sosial- Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Anak Bangsa, 4(1), 25–33.
Utami, D., & Suryani, T. (2022). Lagu sebagai Media untuk Meningkatkan Literasi Dini Anak. Jurnal Cakrawala PAUD, 7(1), 34–41.
Wijayanti, E., & Rahayu, N. (2020). Peran Bernyanyi dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa Anak Usia 4–5 Tahun. Jurnal AUD, 5(2), 99–107.
Wulandari, A. (2020). Pembelajaran Musik dalam Pengembangan Bahasa Anak di PAUD. Jurnal Cendekia, 6(3), 201–210.
Wulandari, S. (2021). Metode Bernyanyi dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa dan Literasi di PAUD Pelita Hati. Jurnal Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1), 89–98.
Yuliana, R., & Astuti, W. (2023). Efektivitas Lagu Edukatif terhadap Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini. Jurnal Didaktika, 9(1), 66–75.
Zahra, N., & Fauziah, S. (2023). Peran Lagu Anak dalam Pembentukan Literasi Awal di TK. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 140–148.
Zulfa, M., & Rini, L. (2019). Pendekatan Musik dalam Stimulasi Bahasa Anak. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 5(4), 300–308.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















