PERSEPSI GURU TENTANG PELUANG DAN TANTANGAN PEMBELAJARAN PKN DALAM MEWUJUDKAN KETERAMPILAN ABAD KE-21 SD NEGERI 3 RAJABASA

Authors

  • Mohammad Mona Adha Universitas Lampung
  • Muhammad Kaulan Karima Universitas Lampung
  • Mutiara Lesmanawati Pergiwa Universitas Lampung
  • Latifah Universitas Lampung
  • Tiara Farashinta Universitas Lampung
  • Alfian Deni Iskandar Universitas Lampung
  • Veronika Windy Universitas Lampung
  • Puji Larasati Universitas Lampung
  • Melisa Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.36321

Keywords:

21st century skills, teacher perceptions, ppkn learning

Abstract

This study explores Civic and Pancasila Education teachers’ perspectives on the opportunities and challenges in implementing 21st-century skill–oriented learning. Employing a qualitative literature review approach, this research synthesizes various sources from books, journals, and earlier studies. Findings reveal that teachers generally acknowledge the importance of PPKn in fostering critical thinking, collaboration, communication, and creativity. Nevertheless, several challenges persist, including limited teacher readiness to apply technology, inadequate facilities, and teacher-centered instructional paradigms. The study highlights the need to enhance teachers’ pedagogical and digital skills, supported by school policies that encourage innovative learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Karima, M. K., Hafild, M. N. R., Putri, T. P., Damayanti, F. I., Sari, E., Andini, D., Zahra, A., Wulansari, S. D., Ronaldo, G., & Adha, M. M. (2025). Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kurikulum Merdeka pada Fase A: Sebuah Analisis. LENTERA: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 18(1), 9–18.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (Buku Siswa). Jakarta: Kemendikbud.

Kurniawan, K., Fuadin, A., Sastromiharjo, A., Sundusiah, S., Rahma, R., & Resmini, N. (2024). Pelatihan penyusunan bahan ajar digital yang berorientasi pembelajaran abad 21 bagi guru di Kabupaten Buleleng Bali. Abdimas Siliwangi, 7(3), 777-790

Mokoginta, D., Pomalingo, S., & Ismail, R. P. (2025). Lingkungan Belajar Abad 21 Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKN)

Di Sekolah Dasar Negeri (SDN) 3 Tapa, Kabupaten Bone Bolango. SINERGI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(4), 1827-1838.

Mona, M. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 45–56.

Monika, T. S. (2022). Peran dan Problematika Guru Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21. Jurnal Cakrawala Pendidikan.

Mustika, D., Abdal, I. R., Lestari, D., Nazhifa, A. A., Mieroza, M., & Ratu Aulia, B. (2025). Kesulitan Guru Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Consilium: Education and Counseling Journal, 5(2), 891.

Putera, R. F. (2024). Bahan Ajar PKn dan Pendidikan Abad ke-21. Jurnal Didaktika.

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21 dalam Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan.

Sugara, H., & Mutmainnah, F. (2020). Peran Guru PPKn dalam Membangun Karakter Bangsa sebagai Respons Tantangan Abad ke-21. Jurnal Buana Pendidikan.

Suyato, S. (2022). Revitalisasi Pendidikan Kewarganegaraan Abad 21: Analisis Implementasi. Jurnal Sosia, Universitas Negeri Yogyakarta.

Usmi, R. (2021). Kajian Pendidikan Kewarganegaraan Abad ke-21 untuk Penguatan Kecakapan Kewargaan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan.

Wijaya, C. (2023). Manajemen Pengembangan Kompetensi Guru. Jakarta: UIN Press.

Yayak Khatijah, W., & Yayuk, E. (2025). Menguatkan Semangat dan Ketangguhan Guru adalah Kunci Mewujudkan Pendidikan Berkualitas di Era Modern. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan

Dasar, 10(02), 285-298.

Zubaidah, S. (2018). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya.

Downloads

Published

2025-12-01