PERSEPSI GURU TENTANG PELUANG DAN TANTANGAN PEMBELAJARAN PKN DALAM MEWUJUDKAN KETERAMPILAN ABAD KE-21 SD NEGERI 3 RAJABASA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.36321Keywords:
21st century skills, teacher perceptions, ppkn learningAbstract
This study explores Civic and Pancasila Education teachers’ perspectives on the opportunities and challenges in implementing 21st-century skill–oriented learning. Employing a qualitative literature review approach, this research synthesizes various sources from books, journals, and earlier studies. Findings reveal that teachers generally acknowledge the importance of PPKn in fostering critical thinking, collaboration, communication, and creativity. Nevertheless, several challenges persist, including limited teacher readiness to apply technology, inadequate facilities, and teacher-centered instructional paradigms. The study highlights the need to enhance teachers’ pedagogical and digital skills, supported by school policies that encourage innovative learning.
Downloads
References
Karima, M. K., Hafild, M. N. R., Putri, T. P., Damayanti, F. I., Sari, E., Andini, D., Zahra, A., Wulansari, S. D., Ronaldo, G., & Adha, M. M. (2025). Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kurikulum Merdeka pada Fase A: Sebuah Analisis. LENTERA: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 18(1), 9–18.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (Buku Siswa). Jakarta: Kemendikbud.
Kurniawan, K., Fuadin, A., Sastromiharjo, A., Sundusiah, S., Rahma, R., & Resmini, N. (2024). Pelatihan penyusunan bahan ajar digital yang berorientasi pembelajaran abad 21 bagi guru di Kabupaten Buleleng Bali. Abdimas Siliwangi, 7(3), 777-790
Mokoginta, D., Pomalingo, S., & Ismail, R. P. (2025). Lingkungan Belajar Abad 21 Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKN)
Di Sekolah Dasar Negeri (SDN) 3 Tapa, Kabupaten Bone Bolango. SINERGI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(4), 1827-1838.
Mona, M. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 45–56.
Monika, T. S. (2022). Peran dan Problematika Guru Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21. Jurnal Cakrawala Pendidikan.
Mustika, D., Abdal, I. R., Lestari, D., Nazhifa, A. A., Mieroza, M., & Ratu Aulia, B. (2025). Kesulitan Guru Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Consilium: Education and Counseling Journal, 5(2), 891.
Putera, R. F. (2024). Bahan Ajar PKn dan Pendidikan Abad ke-21. Jurnal Didaktika.
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21 dalam Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan.
Sugara, H., & Mutmainnah, F. (2020). Peran Guru PPKn dalam Membangun Karakter Bangsa sebagai Respons Tantangan Abad ke-21. Jurnal Buana Pendidikan.
Suyato, S. (2022). Revitalisasi Pendidikan Kewarganegaraan Abad 21: Analisis Implementasi. Jurnal Sosia, Universitas Negeri Yogyakarta.
Usmi, R. (2021). Kajian Pendidikan Kewarganegaraan Abad ke-21 untuk Penguatan Kecakapan Kewargaan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan.
Wijaya, C. (2023). Manajemen Pengembangan Kompetensi Guru. Jakarta: UIN Press.
Yayak Khatijah, W., & Yayuk, E. (2025). Menguatkan Semangat dan Ketangguhan Guru adalah Kunci Mewujudkan Pendidikan Berkualitas di Era Modern. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan
Dasar, 10(02), 285-298.
Zubaidah, S. (2018). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















