HUBUNGAN ANTARA KEBIASAAN MEMBACA DENGAN KEMAMPUAN MENULIS KARANGAN SISWA KELAS 4 SEKOLAH DASAR
HUBUNGAN ANTARA KEBIASAAN MEMBACA DENGAN KEMAMPUAN MENULIS KARANGAN SISWA KELAS 4 SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36515Keywords:
Reading Habits; Writing Skills; Elementary School StudentsAbstract
This study aims to determine the relationship between reading habits and essay writing skills of grade IV elementary school students. The method used was descriptive qualitative research with data collection techniques through observation, interviews, and documentation which were then analyzed using the Miles and Huberman interactive model. The results of the study show that students with good reading habits have more structured, coherent, and vocabulary-rich essay writing skills than students who rarely read. This finding confirms that reading habits play an important role in improving writing skills. For future research, it is suggested that further studies be conducted by involving a wider number of subjects and combining quantitative approaches, so as to provide more comprehensive results regarding the contribution of reading habits to the writing skills of elementary school students
Downloads
References
Suyati, (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Prosedur Menggunakan Model Pembelajaran Resiprokal Pada Mata Pelajaran B. Indonesia Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Rambutan Banyuasin. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. 9(1), 58–65. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v9i1.4246
Gani, (2024). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa , Meningkatkan Keterampilan. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi. 3(2), 106–119. https://doi.org/10.37905/ljpmt.v3i2.24904
Defi Antika, Khairunnisa Khairunnisa, Linda Damayanti, Salsabila Saragih, & Muliana Fitri Lingga. (2023). Problematika Serta Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Di Kelas Tinggi Siswa Mi/Sd. Journal of Creative Student Research, 1(3), 422–432. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i3.1928
Melda Bonita Br Tarigan, & Inayah Hanum. (2025). Model Pembelajaran Brain Writing Terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas XI. Jurnal Bastra (Bahasa Dan Sastra), 10(2), 605–611. https://doi.org/10.36709/bastra.v10i2.1155
Fauziah, N. (2022). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca Permulaan dengan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(2), 1541–1550. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2346
Hidayatullah, M. A. S., Cahyadi, M. F., & Shidiq, M. A. (2025). Program Literasi Membaca Lima Halaman Satu Hari : Proses Menuju Membaca yang Lebih Baik di SDN 4 Megugede. 4(3), 1435–1446.
Isnaini, H., Husna, A., & Khadafianto, F. (2025). Perilaku Membaca Mahasiswa Kedokteran di Era Digital : Studi Preferensi Format dan Faktor Pendorong Minat Baca. 9(2), 255–274.
Kanna, L., Sae, A., Sitri, N., Radja, S., Foeh, Y., Keguruan, F., Kristen, P., Kristen, M. P., & Iakn, N. (2025). Evaluasi Program Reading Camp sebagai Upaya Peningkatan Literasi Siswa di SDI Bertingkat Oepura 4 dengan Model Formatif dan Sumatif. 2, 96–114.
Muhammad, (2024). Penerapan Metode Qira ’ ah dalam Pembelajaran Bahasa Arab bagi. 1(2), 81–92. https://www.irbijournal.com/index.php/uherj/article/view/180
Sukirman, S. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2), 72–81. Retrieved from https://www.p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/42
Kurniawan, H., U, A. S. W., & Tambunan, R. W. (2024). Potensi AI dalam Meningkatkan Kreativitas dan Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. 5, 8–15.
Madu, F. J., & Jediut, M. (2022). Membentuk Literasi Membaca Pada Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 631–647. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2436
Ramadhani, C. D., Z, A. F., Adrias, A., & Suciana, F. (2025). DIDAKTIS Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Analisis Minat Baca dan Dampaknya terhadap Pemahaman Bacaan Siswa Sekolah Dasar. 3(1), 9–18. https://doi.org/10.33096/didaktis.v3i1.905
Nurohmah, F., & Syarifah, E. (2024). Pengaruh Minat Membaca Wacana Cerita dan Penguasaan Kosakata terhadap Keterampilan Menulis Anak-Anak Fase Operasional Konkret di Kecamatan Candimulyo. 7(September).
Santika, I. G. N., & Sudiana, I. N. (2021). Insersi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau Dari Perspektif Teoretis. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 464–472. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i4.42052
Sari, E. M., Ramadhani, N. K., Jannah, D. R., & Ainun, A. (2024). Menurunnya Minat Literasi di Era Disrupsi : Studi Kualitatif tentang Pengaruh Media Digital terhadap Kebiasaan Membaca Masyarakat. Journal of Society and Development. https://doi.org/10.57032/jsd.v4i1.291
Satriawan, M. J., Pd, M., Mohzana, H., & Pd, S. (2023). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman , Penguasaan Kosa Kata Dan Sikap Bahasa Dengan Keterampilan Menulis Ringkasan Siswa Di Sekolah Dasar. 5(2), 352–360. https://doi.org/10.37216/badaa.v5i2.1174
Rosdiana, (2021). Perencanaan Bahasa Indonesia Pada Setiap Jenjang Pendidikan Berbasis Kurikulum 2013. Semantik: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 10(2), 135–146. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i2.p135-146
Wahyuni, D., Asri, S. A., & Ayuningrum, S. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Intensif Bahasa Indonesia melalui Metode Cooperative Integrated Reading and Composition. 693–703.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















