ANALISIS PENGARUH, SELF-ESTEEM, KECEMASAN, ATTACHMENT, TERHADAP FENOMENA PILIH KASIH DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • nur elisa vyrna UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
  • Riska Aulia Universitas Negeri Makassar
  • Aisyach Nurul Syahputri Universitas Negeri Makassar
  • A. Muhajir Nasir Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36541

Keywords:

self-esteem, anxiety, attachment, favoritism, elementary school

Abstract

This study aims to analyze the influence of self-esteem, anxiety, and attachment on the emergence of favoritism within teacher–student interactions in elementary schools. Using a descriptive qualitative approach, the research was conducted at MI Muhammadiyah 11 Bara-Barayya Makassar, involving several students through observations, semi-structured interviews, and documentation. The findings show that favoritism is primarily triggered by differences in academic ability and social closeness between teachers and students, such as familial relationships or neighborhood proximity. These conditions contribute to decreased student self-esteem, increased academic anxiety, and weakened emotional attachment to the teacher. The phenomenon also affects students’ learning motivation, classroom social dynamics, and participation in learning activities. The study concludes that although unintentional, unequal treatment in the classroom generates perceptions of unfairness that significantly impact students’ psychological and social conditions. Therefore, teachers are encouraged to implement inclusive classroom management and provide equitable reinforcement and attention to all students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, A. (2019). Hubungan kompetensi sosial guru dengan interaksi edukatif dalam perspektif peserta didik. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 11(1), 77–106.

Arumsari, R. (2018). Pengaruh tingkat perhatian orang tua dan pemberian penguatan guru terhadap percaya diri (self confidence) siswa sekolah dasar. Jurnal PGSD Universitas Negeri Yogyakarta.

Basith, Y. (2024). Membangun keterikatan (kedekatan) guru dan murid dalam proses pembelajaran. Cendekia: Jurnal Ilmiah Studi Islam dan Sosial.

Creswell, J. W. (2018). Research design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran (Edisi Bahasa Indonesia). Pustaka Pelajar.

Fadila, Y., & Rachman, F. (2020). Peran apresiasi guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 44–52.

Hartuti, M. (2020). Pengaruh iklim kelas terhadap motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 88–98.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications.

Mulkan, A. (2016). Kontrol diri dan kecerdasan moral pada peserta didik. Jurnal Psikologi Pendidikan.

Nuraini, T. (2021). Kedekatan emosional guru dan siswa dalam meningkatkan regulasi emosi anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 318–330.

Pulungan, L. I. (2022). Interaksi sosial antara guru dan siswa dalam proses pembelajaran di SD Al-Azhar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Universitas Tanjungpura.

Pulungan, L. I., Rustyarso, & Okianna. (2022). Interaksi sosial antara guru dan siswa dalam proses pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, (halaman artikel).

Puspitasari, A., & Suyata, S. (2019). Keadilan guru dalam pembelajaran sebagai prediktor keterlibatan belajar siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 421–430.

Putri, N. P., & Ridwanudin, D. (2024). Hubungan self confidence dengan prestasi belajar Bahasa Indonesia di tingkat Sekolah Dasar. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 1-10.

Rahayu, D. (2020). Hubungan perlakuan guru dengan dinamika sosial antar siswa sekolah dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(1), 52–65.

Rahmadani, S., & Siregar, N. (2020). Hubungan dukungan sosial guru dengan student engagement. Jurnal Pendidikan Islam, UIN Salatiga.

Rahmadani, S., & Siregar, N. (2020). Teknik observasi dalam penelitian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 53(1), 45–52.

Santrock, J. W. (2003). Life-span development: Perkembangan anak. Jakarta: Erlangga.

Wulandari, N. W., & Fitriana, R. (2016). Kecerdasan moral dan faktor yang mempengaruhinya pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Anak.

Wulandari, N. D., & Rusmawati, D. (2015). Hubungan antara persepsi terhadap metode pembelajaran guru dengan perilaku prososial pada siswa Sekolah Dasar Negeri Gisikdrono 02 dan 04 Semarang. Jurnal EMPATI, 4(2

Downloads

Published

2025-12-13