Pendidikan Islam Dalam Konteks Kolonialisme dan Pasca-Kolonialisme
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36849Keywords:
Islamic Education, Colonialism, Trade, Islamic Boarding Schools and Madrasas, Post-ColonialismAbstract
Islamic education in Indonesia has a long history closely linked to the nation's socio-political dynamics, from the era of Islamic kingdoms, colonialism, to the post-colonial era. During the Islamic kingdoms, education served as a center for preaching, moral formation, and the dissemination of knowledge. With the arrival of Dutch colonialism, the Islamic education system came under severe pressure due to secular policies and colonial political control that limited the role of Islamic institutions. Nevertheless, Islamic scholars and figures continued to play a crucial role in maintaining the identity and independence of Islamic education through Islamic boarding schools (pesantren) and madrasahs (Islamic boarding schools). Post-colonialism brought new challenges in the form of modernization and globalization, which demanded the integration of religious and general knowledge. Through a qualitative approach and literature review, this study aims to analyze the development of Islamic education from a historical perspective, focusing on the era of Islamic kingdoms, colonialism, and its transformation in the post-colonial era. The results show that Islamic education is highly adaptable to social and political change and contributes significantly to the formation of the character of the Indonesian nation.
Downloads
References
Achidsti, S. A. (2014). Eksistensi Kiai Dalam Masyarakat. IBDA: Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 12(2), 149–171.
Asmuri, A., Hidayati, O., & Fitri, A. (2025). Kebijakan Pendidikan Islam di Madrasah. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 6(1), 32–42.
Barnas Rasmana, S. (2021). Ordonansi Guru: Kebijakan Pemerintah Kolonial Hindia Belanda Terhadap Guru Agama Islam (1905-1942). CV. Anugrah Utama Raharja.
Caesaranto, H. N. A., Al Farabi, M. F., & Nuryani, S. (2024). EKSISTENSI NAHDLATUL ULAMA SEBAGAI KEGIATAN SOSIAL DAN PENGAJIAN RUTINAN DI KAMPUNG LEGOKGOONG: Peran Nahdlatul Ulama dalam Penguatan Solidaritas dan Kesadaran Religius di Kampung Legookgoong. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 5(5), 1–13.
Chairiyah, Y. (2021). Sejarah Perkembangan Sistem Pendidikan Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 49–60.
Eryandi, E. (2023). Integrasi nilai-nilai keislaman dalam pendidikan karakter di era digital. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(1), 12–16.
Fahrieyah, L. (2024). Pembelajaran Kontekstual Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Multidisipin, 2(2), 95–103.
Fauzi, F., Lensa, R., Yusdiana, E., Safitri, A., Nusraini, I., Novita, W., Isnaini, F., Jufni, M., Yusuf, M., & Sartika, D. (2024). Historiografi Undang–Undang Pendidikan Di Indonesia: Sejak Zaman Kolonial Hingga Zaman Reformasi. Sada Kurnia Pustaka.
Fuad, R., & Iswantir, M. (2024). Peningkatan kualitas pendidikan di pesantren melalui inovasi kurikulum. Jurnal Hukum, Politik Dan Ilmu Sosial, 3(2), 118–131.
Harmathilda, H., Yuli, Y., Hakim, A. R., Damayanti, D., & Supriyadi, C. (2024). Transformasi Pendidikan Pesantren Di Era Modern: Antara Tradisi Dan Inovasi. Karimiyah, 4(1), 33–50.
Hasibuan, L. R., & Hasibuan, Z. E. (2024). KEBIJAKAN POLITIK HINDIA BELANDA TERHADAP PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA: SEBUAH TINJAUAN HISTORIS. Ahsani Taqwim: Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(3), 104–119.
Irawan, H. (2024). Memahami Organisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Perspektif Dan Evaluasi Dalam Konteks Pendidikan Umum. Peradaban Journal of Interdisciplinary Educational Research, 2(2), 42–54.
Irwan, I., Ishomuddin, I., & Faridi, F. (2024). MENELUSURI WARISAN KEBIJAKAN PENDIDIKAN ISLAM DI MASA KOLONIAL BELANDA. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 15(2), 118–134.
Iswahyudi, M. S., Irianto, I., Salong, A., Nurhasanah, N., Leuwol, F. S., Januaripin, M., & Harefa, E. (2023). Kebijakan dan inovasi pendidikan: Arah pendidikan di masa depan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Juariah, S. (2023). Paradigma pendidikan Islam dan pengembangan sumber daya insani dalam membentuk etika dan karakter dalam masyarakat Islam. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(2), 65–71.
Maftuhah, M. A. (n.d.).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















