KONTRIBUSI MAHASISWA P3K UPI PURWAKARTA DALAM MEWUJUDKAN GENERASI LITERAT MELALUI WORKSHOP LITERASI DENGAN OUTPUT BUKU BACAAN DAN BUKU ENSIKLOPEDIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37146Keywords:
literacy, workshop, reading books, encyclopediasAbstract
Literacy culture develops not only as a mere hobby or passion for reading, but also as an effort that can be made to prepare us to face future challenges. The P3K UPI Purwakarta group at SDN 6 Nagrikaler held a community service activity in the form of a literacy workshop. This workshop aimed to increase students' interest in reading through reading books and encyclopedias. In this activity, teachers also participated in creating reading books and encyclopedias guided by students using the Canva application. The methods used in this study were lectures, discussions, and simulations/demonstrations of using the Canva application to create reading books and encyclopedias guided by the presenters. The results of this study are expected to provide teachers with new knowledge about creating reading books and encyclopedias through digital media so that they can increase students' interest in reading.
keywords: literacy, workshop, reading books, encyclopedias
Downloads
References
Akmal, A. (2020). UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR ANAK. 3.
Anggraeni, F., & Wachidah, K. (2024). Desain Media Pembelajaran Ensiklopedia Sains Interaktif Bagi Penyandang Difable. Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran, 3(1), 6–16. https://doi.org/10.59584/jundikma.v3i1.44
Azmin, G, H., dkk. (2022). Pelatihan Literasi dan Membacakan Nyaring Buku Cerita Anak Pada Komunitas Baca Betawi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 19(2).
Dzul Ikram, M. N. (2025). Pemanfaatan Media Pembelajaran Canva untuk Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar-Mengajar.
Junaedi, S. (2021). Aplikasi Canva sebagai media pembelajaran daring untuk meningkatkan kemampuan kreatifitas mahasiswa pada mata kuliah. English for information communication and technology. Bangun Rekaprima, 7(2), 80-89.
Khotimah, N., Supena, A., & Hidayat, A. (2025). Meningkatkan attensi belajar siswa kelas awal melalui media visual: Studi literatur. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1).
Mansur, H. (2025). Pengembangan Media Interaktif Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Pronunciation Siswa SD Muhammadiyah 8 Banjarmasin. 24, 1–11.
Nazaruddin, N., & Mariyah, S. (2023). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Gemar Membaca pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial (JMPIS), 4(2).
Nurdiansyah, E., dkk. (2021). Pengembangan Ensiklopedia Identitas Nasional Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Civic Hukum, 6(2), 112-123.
Pusat Pengembangan dan Pelindungan Bahasa dan Sastra. (2019). Pedoman umum penyusunan ensiklopedia. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.
Rahmawati, D., & Santoso, A. (2023). Pemanfaatan Canva sebagai media desain bahan ajar visual bagi guru sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 122–131.
Robi, N., & Abidin, Z. (2020). Literasi Membaca Sebagai Upaya Pembentuk Karakter Peserta Didik (Jujur dan Bertanggung Jawab).
Saflitha, W., Wahyuni, S., & Siregar, A, H. (2023). Membangun Minat Baca Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Buku Cerita Bergambar. Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 1(3), 148-166.
Sutarini., dkk. (2025). Sosialisasi dan Pelatihan Guru Membuat Buku Digital Cerita Bergambar Sebagai Pendukung Pembelajaran Literasi Siswa. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (AJPKM), 9(1).
Utomo, Y. T. U., Yusanto, I., & Ariawan, R. T. (2021). Analisis Faktor Minat Beli Terhadap Buku Bacaan pada Mahasiswa UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Jurnal Ekonomi KIAT, 32(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















