MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SEMES BOLA VOLI MELALUI MODIFIKASI PERMAINAN BOLA GANTUNG PADA SISWA KELAS XI SMA FRATER PALOPO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37216Keywords:
Hanging Ball Modification, Volleyball Learning Outcomes, Classroom Action Research (CAR)Abstract
This study aims to improve volleyball learning outcomes through the modification of the hanging ball game for Grade XI students of SMA Frater Palopo. The hanging ball modification was implemented to address low student learning outcomes, increase motivation, and create an active and enjoyable learning environment. This research employed a Classroom Action Research (CAR) method consisting of two cycles, each including planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of the study were 20 Grade XI students, consisting of 12 male and 8 female students. The results showed an improvement in learning mastery in the aspects of knowledge, skills, and attitudes after the implementation of the hanging ball modification. In Cycle I, mastery levels for knowledge, skills, and attitudes reached 48%, 60%, and 72%, respectively. In Cycle II, the mastery levels increased to 84% for knowledge, 96% for skills, and 100% for attitudes. The application of the hanging ball modification proved effective in improving student learning outcomes in volleyball learning, with significant improvements observed in each cycle, indicating enhanced learning results and active student participation.
Downloads
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Akmal Muhammad Al-ghifarie. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl). 7(1), 8–28.
Alfani, S., Damrah, D., Wahyuri, A. S., & Sepriadi, S. (2023). Pengembangan E-Modul Untuk Materi Bola Voli. Jurnal JPDO, 6(3), 23–31.
Astikajaya, I. M. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar Agama Hindu pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(4), 499–504. https://doi.org/10.23887/jear.v6i4.52109
Bumburo, B., Ita, S., Wanena, T., Wandik, Y., & Putra, M. F. P. (2023). Permainan bola voli: sebuah tinjauan konseptual. Multilateral : Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 22(4), 38. https://doi.org/10.20527/multilateral.v22i4.16467
Halawa, A. N., & Mulyanti, D. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi peningkatan kualitas mutu instansi pendidikan dan pembelajaran. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 57–64.
Hariyasasti, Y., Setyawati, L., & Widyawati, N. S. (2025). Aliran-aliran Filsafat Pendidikan dan Tokohnya: Kajian Literature Review. PROFESOR: Professional Education Studies and Operations Research, 2(01), 1–19.
Iksal, M., Kahar, I., Nur, S., Ahmad, A., & Hidayat, R. (2023). Pengaruh Kekuatan Otot Tungkai, Kekuatan Otot Lengan Dan Koordinasi Mata Tangan Terhadap Ketepatan Smash Bola Voli. Jurnal Pendidikan Olah Raga, 12(1), 11–29. https://doi.org/10.31571/jpo.v12i1.4745
Kahar, I. (2021). Implementasi Metode Kooperatif Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Passing Atas Bola Voli Siswa Kelas X SMK Negeri 7 Luwu Kecamatan Suli Barat Kab. Luwu. BABASAL Sport Education Journal, 1(2). https://doi.org/10.32529/bsej.v1i2.838
Keswando, Y., Septi Sistiasih, V., & Marsudiyanto, T. (2022). Survei Keterampilan Teknik Dasar Atlet Bola Voli. Jurnal Porkes, 5(1), 168–177. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1.4996
Kustina, N. G. (2021). ACADEMIA : Jurnal Inovasi Riset Akademik Vol 1. No 1. Agustus 2021 30. Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 30–37.
Maifa, S. (2021). Journal Pendidikan Jasmani Kesehatan & Rekreasi ( PORKES ) | 62. Jurnal Pendidikan Kesehatan & Rekreasi, 4(1), 62–68.
Pendidikan, J., Kesehatan, O., Nur, S., & Salama, N. (2023). The Effect of Passing on Volleyball Games Using Basketball Media Pengaruh Passing Pada Permainan Bola Voli Menggunakan Media Bola Basket variasi dan permainan dapat berjalan dengan bagus . langkah selanjutnya dengan dengan teknik yang biasa dengan menggunakan media bola basket daopat melatih melakukan olahraga hanya untuk membuat tubuh bugar dan sehat . Olahraga juga membuat tubuh menjadi segar dan dapat mencegah stress .( Pane , 2015 ) Olahraga. 6(2), 173–184.
Putra, R., Sinurat, R., Alendra, R., & Pengaraian, U. P. (2024). Pengaruh Latihan Bola Gantung Terhadap Ketepatan Smash Kedeng Pemain Sepaktakraw Desa Koto Ruang Pendahuluan Olahraga adalah upaya kesehatan yang memanfaatkan olahraga untuk meningkatkan. 2(1), 39–49.
Putri Isabella, A., & Perwira Bakti, A. (2021). Hubungan Daya Ledak Otot Tungkai dan Kekuatan Otot Lengan Terhadap Accuracy Smash Bolavola. Jurnal Kesehatan Olahraga , 09, 151–160.
Raihanati, E., & Wahyudi, A. (2021). Tingkat Keterampilan Teknik Dasar Bermain Bola Voli Pra Junior Putri Di Kabupaten Kudus. Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 2(1), 222–229. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/inapes
Roberto, J., Kurniawan, R., Rangkuti, Y. A., Prof, J., Thayeb, S., Lama, L., & Langsa, K. (2023). JUMPER (Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga) Vol. 3, No.2, Mei 2023. 3(2), 101–112.
Saitya, I. (2022). Pentingnya Perencanaan Pembelajaran Pada Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga, 1(1), 1–5. https://jurnal.habi.ac.id/index.php/Pior
Shofiyana, I. R., Andrijanto, D., Triarta, O., & Kusuma, J. (2024). JICN : Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara IMPROVING LEARNING OUTCOMES AND SMASH ACCURACY IN VOLLEYBALL GAMES USING MODIFICATIONS OF HANGING BALL MEDIA CLASS VIII SMPN 42 SURABAYA JICN : Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara. September, 5733–5740.
Utami, M. (2022). PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS KURIKULUM MERDEKA Utami Maulida. 5(2), 130–138.
Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14
Zega, N., & Sasmarianto, S. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Frontal Smash Bolavoli Pada Siswa Kelas XI IPS-4 Menggunakan Model TGT (Teams Games Turnament) Di SMA Negeri 4 Pekanbaru. Science and Education Journal (SICEDU), 2(2), 422–429. https://doi.org/10.31004/sicedu.v2i2.136
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















