TRANSFORMASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR MELALUI IMPLEMENTASI MEDIA DIGITAL ESSEMBLR EDU

Authors

  • Aulia Fajar Khasanah STKIP Modern Ngawi
  • Uci Ulfa Nur’afifah STKIP Modern Ngawi
  • Arwanda Ahmad Atti Zani STKIP Modern Ngawi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37428

Keywords:

learning transformation, essemblr edu, digital media

Abstract

This study aims to qualitatively analyze the transformation of learning in primary schools through the implementation of Digital Media Essemblr Edu. The background of this research is based on a paradigm shift in education in the digital era that demands innovation in the teaching and learning process. With a case study approach, this study explores how the use of Essemblr Edu affects teachers ' pedagogical practices, student engagement, and the learning atmosphere in the primary school environment. Data was collected through classroom observation, in-depth interviews with teachers and students, and analysis of curriculum documents and lesson plans. The results showed that the implementation of Essemblr Edu triggered significant transformations that include: increased motivation and active participation of students, personalization of learning experiences through interactive features, and adaptation of teachers ' teaching strategies towards a more facilitative approach. Nevertheless, challenges related to infrastructure and technological adaptation capacity of teachers were also identified. The implications of this study affirm Essemblr Edu's potential as a catalyst for positive change in learning in primary schools, while stressing the importance of comprehensive support for the sustainability of digital innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, I. A., & Sukardjo, A. (2022). Peran Teknologi Digital dalam Membentuk Pembelajaran Abad 21 pada Generasi Digital Native. Jurnal Edukasi Inovatif, 2(1), 1-9.

Amin, M., & Wibowo, B. (2024). Peran Partisipasi Orang Tua dalam Mendukung Pembelajaran Berbasis Teknologi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Keluarga, 6(1), 1-12.

Arifin, M., & Susanti, R. (2023). Kesenjangan Digital dalam Pendidikan: Tantangan dan Solusi Pemerataan Akses Teknologi di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Indonesia, 4(2), 112-125.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). Sage Publications. (Meskipun edisi 2018, prinsip-prinsip dasarnya masih sangat relevan dan sering dikutip dalam konteks penelitian kualitatif terbaru).

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). The SAGE handbook of qualitative research (4th ed.). Sage Publications.

Dewi, N. K., & Puspitasari, R. (2023). Peningkatan Keterlibatan Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Digital pada Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran dan Pembelajaran Berbasis Digital, 3(1), 1-10.

Fatimah, S., & Astuti, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Diferensiasi Berbasis Teknologi Informasi di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 10(2), 200-215.

Hadi, S., Rohani, A., & Purnomo, A. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Digital Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar di Era Pandemi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(2), 162-171.

Hidayat, A., & Azizah, F. (2023). Dampak Penggunaan Media Digital Terhadap Motivasi Belajar Intrinsik dan Ekstrinsik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Psikologi, 17(1), 45-58.

Huda, M., & Wahyuni, S. (2021). Tantangan dan Peluang Pembelajaran Abad 21 di Era Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 28(2), 189-204.

Kurniawan, D., & Ramadhani, A. (2022). Studi Kasus Implementasi Teknologi Pendidikan di Daerah Tertinggal: Tantangan dan Rekomendasi. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat dan Inovasi, 1(1), 50-65.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2019). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4th ed.). Sage Publications.

Nurjaman, A., & Ramadhan, M. (2021). Media Pembelajaran Digital Interaktif untuk Meningkatkan Pengalaman Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Informasi, 10(1), 77-88.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods (4th ed.). Sage Publications.

Pratiwi, A., & Wijayanti, D. (2024). Strategi Manajemen Kelas dalam Pembelajaran Berbasis Digital di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, 8(1), 30-42.

Puspitasari, H., Maulyda, M. A., & Yasin, M. (2023). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Abad 21: Tantangan dan Peluang di Era Society 5.0. Jurnal Basicedu, 7(1), 162-171.

Putra, A., & Handayani, T. (2023). Peran Kebijakan Pendidikan dalam Mendukung Adopsi Teknologi Digital di Sekolah Dasar. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 17(2), 160-175.

Putra, R. M., & Indrayani, S. (2022). Pengembangan Keterampilan Abad 21 Melalui Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 75-88.

Santosa, B., & Indrawati, L. (2024). Proyeksi Masa Depan Pendidikan Dasar Berbasis Teknologi Digital: Sebuah Analisis Komprehensif. Jurnal Inovasi Pendidikan, 15(1), 1-18.

Santosa, S., & Wardhana, A. (2023). Adaptasi Pedagogis Guru dalam Implementasi Teknologi Digital di Lingkungan Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 93-104.

Sari, D. P., & Lestari, R. (2022). Strategi Peningkatan Kompetensi Digital Guru Senior di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan dan Pelatihan, 5(2), 90-105.

Setiawan, A., & Kurniawan, H. (2021). Analisis Kesiapan Guru dalam Mengimplementasikan Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah Dasar. Jurnal Teknodik, 25(2), 150-165.

Sumarna, J., & Putra, R. (2022). Pemanfaatan Media Visual Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 10-25.

Supriyadi, S., Kurniawan, R., & Puspita, R. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Belajar Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 11(2), 187-196.

Susilo, B., & Haryani, F. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh di Sekolah Dasar: Tantangan dan Solusi Berbasis Teknologi. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran, 7(1), 1-15.

Utami, N. H., & Sari, N. L. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital untuk Meningkatkan Keterlibatan Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 5(1), 23-32.

Wahyuni, S., & Rahman, A. (2023). Efektivitas Gamifikasi dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1-12.

Wulandari, A., & Harahap, N. (2022). Penerapan Pembelajaran Aktif Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar FIP UNP, 13(2), 260-271.

Downloads

Published

2025-12-08