INTERNALISASI NILAI SUMBANG KATO SEBAGAI LANDASAN ETIKA KOMUNIKASI UNTUK PESERTA DIDIK DI SEKOLAH MULTIKULTURAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.37712Keywords:
internalization of values, communication ethics, contribution of word, multicultural schoolAbstract
A multicultural society that communicates ethically and effectively plays an important role in maintaining social harmony. Sumbang kato, as a norm of polite speech in Minangkabau culture, makes a significant contribution to shaping courteous communication that respects diversity. However, with the increasingly developed times and the increase in cross-cultural interaction, this research aims to investigate how to internalize the value of "sumbang kato" as the basis of communication ethics in shaping the character of students at the multicultural SD IT Sabbihisma. The values of the "sumbang" words in Minangkabau culture contain teachings about politeness, respect, and balance in communication, which are in line with the principles of ethical communication. The method used in this study is descriptive qualitative, with data collection methods including observation, in-depth interviews, and documentation involving educators and students from diverse cultural backgrounds at the school. The findings of the study indicate that internalizing the values of "sumbang kato" thru the learning process, the example set by educators, and the habit of polite communication in the school environment can foster mutual respect and reduce intercultural conflict. These values not only strengthen the character of the students but also play an important role in creating harmonious communication ethics amidst the existing diversity.
Downloads
References
Anwar, F., Amaliah, T. H., & Noholo, S. (2015). INTERNALISASI NILAI-NILAI BUDAYA GORONTALO “RUKUNO LO TAALIYA” DALAM PENETA-PAN HARGA JUAL PADA PEDAGANG TRADISIONAL DI KOTA GORONTALO. Jurnal Akuntansi, 12(2).
Azima, F. (2023). PROGRAM STUDI PENDIDIKAN ILMU PENGE-TAHUAN SOSIAL FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN (FITK) UNIVER-SITAS ISLAM NEGERI MAU-LANA MALIK IBRAHIM MA-LANG.
Damariswara, R., Wiguna, F. A., Khunaifi, A. A., Zaman, W. I., & Nurwenda, D. D. (2021). Penyuluhan Pendidikan Karakter Adaptasi Thomas Lickona. Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyara-kat Pendidikan Dasar, 1(1), 25–32.
Dewi, R. R., & Kurniadi, O. (2024). Komunikasi Keluarga dalam Keluarga dengan Orang Tua Entrepreneur. Jurnal Riset Public Relations, 4(1), 57–64.
Ekawati, D. (2022). KOMPETENSI LINTASBUDAYA DALAM PEMBELAJARAN TERIN-TEGRASI BAHASA, SASTRA, DAN PENERJEMAHAN.
Farid Haluti, Jumahir, & Sukmawati. (2024). Pembelajaran Agama Islam dan Kearifan Lokal: Strategi Integrasi Budaya da-lam Kurikulum Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI, 7(2), 125–131.
Fauzi, F. (2018). Peran Pendidikan dalam Transformasi Nilai Bu-daya Lokal Di Era Millenial. INSANIA : Jurnal Pemikiran Al-ternatif Kependidikan, 23(1), 51–65.
Fikri, I., & Hanafi, H. (2023). Etika Bahasa Kato Nan Ampek Da-lam Adat Minangkabau. Para-digma: Jurnal Kalam dan Fil-safat, 5(01), 58–72.
Isfak, M. A., & Setyawan, B. W. (2022). Representasi Bahasa Jawa Krama sebagai Bahasa yang Melambangkan Tindak Kesopanan. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 9(2), 101.
Islami, N. (2016). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter dalam Petuah Sumbang Duo Baleh Bagi Mahasiswi Asal Minangkabau di Kota Purwokerto Tahun 2016. International Confer-ence of Moslem Society, 1, 44–59.
Jamlean, A., & Puah, E. (2024). ALONE TOGETHER MENURUT SHERRY TURKLE DAN RELEVANSINYA BAGI KEHIDUPAN GEREJA DAN MASYARAKAT. Pineleng Theological Review, 1(2), 171–193.
Kamsi, N., Pebiola, S., & Tabah, J. (2023). Toleransi Antar Umat Beragama Di Desa Tugu Sempurna II Kecamatan Muara Kelingi Kabupaten Mu-si Rawas Nurlila. Jurnal Uluan (Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(1), 57–79.
Morelent, Y., Isnanda, R., Gusnetti, G., & Fauziati, P. (2021). Pem-bentukan Karakter dan Im-plementasi Budaya Perempu-an Minang melalui Aturan Sumbang Duo Baleh di Sekolah Menengah Sumatera Barat. JSHP : Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 6(1), 41–49.
Muria Putriana, Wina Puspita Sari, Adi Budi Satrio, & Qoryna Noer Seyma El Farabi. (2024). Penerapan Etika Komunikasi dalam Kegiatan Table manner sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Mahasiswa. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 523–530.
Ningsih, I. W., Mayasari, A., & Rus-wandi, U. (2022). Konsep Pendidikan Multikultural di In-donesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1083–1091.
Nugroho, A. (2018). Nilai Sosial dan Moralitas dalam Naskah Dra-ma Janji Senja Karya Taofan Nalisaputra. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(2), 28–42.
Saihu, M. (2021). Etika Komunikasi dalam Pendidikan Melalui Kerangka Teori Teacher En-gagement ( Studi di Smk Puspita Persada Jakarta Se-latan Tahun Pelajaran 2019 / 2020 ). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 445–466.
Salim, N. Z., Djam’annuri, D., & Aminullah, A. (2018). STUDI KOMPARASI KONSEP PEN-DIDIKAN KARAKTER ANAK-MENURUT AL-GHAZALI DAN THOMAS LICKONA. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Is-lam, 18(2), 135–153.
Sarbani, Y. A., Satyawati, N. P., Lumakto, G., & Teteki, D. B. (2025). Pembacaan Ulang Teori Pembelajaran Sosial Bandura sebagai Strategi Komunikasi dalam Konteks Pembelajaran Literasi Digital Lansia. Jurnal Komunikatif, 14(1), 83–92.
Sari, A. F. (2020). Etika Komunikasi (Menanamkan Pemahaman Etika Komunikasi Kepada Mahasiswa). TANJAK: Journal of Education and Teaching, 1(2), 127–135.
Srisaparmi, S., & Fitrisia, A. (2024). Nilai Filsafat Kato Nan Ampek dalam Komunikasi Masyara-kat Minangkabau. Journal of Education Research, 5(2), 1817–1822.
Sudirman. (2022). Membangun karakter peserta didik melalui penerapan nilai-nilai kearifan lokal minangkabau. Junal Edukasi, 02(2), 14–25.
Tullah, R. (2020). Penerapan Teori Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar.
Yuniani, N., Olliviani, R., Rohyani, H., & Arjudin, A. (2023). Penera-pan Media Megasiz (Media Game Edukasi Quizizz) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Ke-las V SD Negeri 13 Mataram Tahun Pelajaran 2022/2023. 3.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















