Peningkatan Pemahaman Konsep Pengukuran Panjang Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Fun Cooking Di TK Az-Zahra Kabupaten Lahat
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.38139Keywords:
Early Childhood Education, Length Measurement, Fun CookingAbstract
Understanding the concept of length measurement is an essential part of early childhood cognitive development, particularly in introducing basic mathematical skills such as comparing and ordering objects by size. Initial observations at TK Az-Zahra, Lahat Regency, showed that 73.3% of children aged 5–6 years had difficulty distinguishing between long and short, as well as ordering objects according to size. This indicates a gap between the expected competencies stated in the Early Childhood Development Achievement Standards (STTPA) and the children’s actual performance. This study aims to improve children’s understanding of length measurement concepts through fun cooking activities. The research employed a Classroom Action Research (CAR) design using the Kemmis and McTaggart model, consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. The results showed an improvement in the children’s understanding of length measurement, with the average achievement increasing from 53,75% in the pre-cycle to 68,5% in cycle I, and reaching 81,83% in cycle II. These findings indicate that the implementation of fun cooking activities in an active and enjoyable manner plays a positive role in helping children understand the concept of length measurement in a concrete and meaningful way
Downloads
References
Ainun, H., Herlina, Bafedal, U., Syamsuardi, & Samputri, S. (2024). Pengaruh Smart Hafiz Terhadap Peningkatan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Al-Wildan Kota Makassar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 265–278.
Arpa, D., & Maghfiroh, M. (2021). Pengaruh Metode Tanya Jawab terhadap Perkembangan Kognitif Anak Kelompok B di RA Ibnu Khaldun Pedekik Bengkalis. Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 38–46. https://doi.org/10.56633/kaisa.v1i1.205
Asrori, & Rusman. (2020). Classroom Action Reserach Pengembangan Kompetensi Guru. In Pena Persada. CV. Pena Persada.
Dewi, R. S., Indrawati, D., & Indah, A. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Nilai Tempat Bilangan Melalui Media Kantong Bilangan Pada Peserta Didik Kelas I Sdn Sukodono 1 Sidoarjo. Educatioanl Journal: General and Specific Research, 3(Juni), 211–219.
Hatip, A., & Setiawan, W. (2021). Teori Kognitif Bruner Dalam Pembelajaran Matematika. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 87. https://doi.org/10.33087/phi.v5i2.141
Hidayatullah, M. I., Hamza, S., & Gunawan, E. (2022). Analisis User Experience Terhadap Website Progrez.Cloud Dengan Metode Usability Testing. Jurnal PRODUKTIF, 6(1), 557–565.
Indrawati, D., & Farantika, D. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun dengan Penerapan Kegiatan Fun Cooking di TK Al Muhajirin Kota Malang. Jurnal Sinda, 1(1), 7–14. https://doi.org/doi.org/10.28926
Munte, H., Sinaga, E. J., & Samosir, R. (2025). Pengaruh Kegiatan Fun Cooking Dalam Pengkatan Kemampuan Sains Anak Usia 5-6 Tahun di TK Santa Lusia Siborong-Borong. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 4(4), 6948–6962.
Muslimin, S. Z., & Rusmaeni, J. (2025). Upaya Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak melalui Kegiatan Fun Cooking di Kelompok B PAUD Al-Rosyid Loang Tuna Labuhan Haji. 1(1), 15.
Pardosi, R. J., Sidauruk, D. M., & Margareta, D. N. (2025). Pengenalan Kemampuan Kewirausahaan Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Fun Cooking. 5(1), 915–921.
Pratiwi, N., Islam, R. M., & Anggraeni, I. (2022). Belajar Matematika Melalui Fun Cooking Pada Anak Usia Dini. Jurnal Anak Bangsa, 1(2), 191–197. https://doi.org/10.46306/jas.v1i2.19
Risnawati, Fatimah, F. N., Batubara, H., & Sit, M. (2024). Strategi Guru dalam Meningkatkan Kecerdasan Logis - Matematis. CERIA Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia DIni, 13(3), 416–431.
Sholehati, P., Widiatsih, A., & Afandi, A. (2025). Penerapan Pembelajaran Berbasis Game Wordwall Guna Meningkatkan Kognitif Anak TK B Usia 5-6 Tahun. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10, 382–391.
Susanti, S., Rachmawati, Y., & Gustiana, A. D. (2020). Penerapan Model Contextual Teaching And Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pengukuran Dalam Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini. EDUKIDS : Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia dini, 17(1), 11–18. https://doi.org/10.17509/edukid.v17i1.22508
Triyanti, N., & Solfiah, Y. (2021). Meningkatkan Kemampuan Pengukuran Melalui Kegiatan Fun Cooking Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Raja Junior Lubuk Raja. Jurnal Educhild (Pendidikan & Sosial), 10(1), 20–29.
Wasis, S. (2022). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogy, 9(1), 36–41.
Wiresti, R. D., & Na’imah, N. (2020). Aspek Perkembangan Anak : Urgensitas Ditinjau dalam Paradigma Psikologi Perkembangan Anak. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 36–44. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.53
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















