PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DIORAMA BERBANTU KARTU QR CODE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS 4 SD NEGERI CAKUNG TIMUR 05 PAGI

Authors

  • Rahma Indah Mawarni Universitas Pelita Bangsa
  • Awalina Barokah Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.38203

Keywords:

instructional media, R&D, learning motivation, photosynthesis

Abstract

Low student motivation in learning photosynthesis material is influenced by the lack
of innovation in instructional media. Therefore, it is necessary to develop a diorama
based learning media supported by QR code cards that present learning materials
through engaging illustrations during the learning process. This study aims to
develop QR code-assisted diorama media and to enhance students’ learning
motivation. The research employed a Research and Development (R&D) method
using the ADDIE model. The results showed that the QR code-assisted diorama
media was deemed "highly feasible," with an average validation score of 99% from
three expert validators. Furthermore, the media was considered "highly effective,"
with the student motivation questionnaire scoring 87%. It can be concluded that the
QR code-assisted diorama media is effective as an IPAS learning tool to improve
the learning motivation of fourth-grade students at SD Negeri Cakung Timur 05
Pagi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andreani, D., & Gunansyah, G. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar Tentang Mata Pelajaran IPAS Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(9).

Ernita, Y. Y., Hetilaniar, H., & Nindiati, D. S. D. S. (2024). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Belajar Siswa Dalam Motivasi Proses

Pembelajaran Ipa Kelas V Di Sd Negeri 3 Rantau Bayur. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 10(2), 466–473.

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian media, tujuan, fungsi, manfaat dan urgensi media pembelajaran. Journal of Student Research, 1(2), 01–17.

Gulo, S., & Harefa, A. O. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 291–299.

Hestina, N. A., & Melinda, D. (2022). Kebijakan Kontroversial Mengenai Dana Bos 2021. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 7(1), 25–29. Isti, L. A., Agustiningsih, A., & Wardoyo, A. A. (2020). Pengembangan Media Video Animasi Materi Sifat-Sifat Cahaya Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 21–28.

Maribe, design: Springer R. (2009). Instructional The ADDIE approach. New York Dordrecht Heidelberg London. doi, 10, 978–0.

Matondang, R. H., & Anggraini, R. S. (2025). Konsep Dasar Learning Skill. PSIKOANALITIKA: Jurnal Kajian Dan Penelitian Psikologi, 2(1).

Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan mengembangkan guru dalam media pembelajaran. Journal of Science and Education Research, 1(1), 43–50.

Nurfadhillah, S., Barokah, S. F., Nur’alfiah, S., Umayyah, N., & Yanti, A. A. (2021). Pengembangan media audio visual pada pembelajaran matematika di kelas 1 mi al hikmah 1 sepatan. PENSA, 3(1), 149–165.

Prastowo, A. (2019). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif menciptakan metode pembelajaran yang menarik dan menyenangkan.

Sardiman, A. M. (2018). Interaksi dan motivasi belajar mengajar.

RajaGrafindo Persada.

Sugiyono, D. (2021). PT Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (2 ed.). Alfabeta.

Sugiyono, penelitian kualitatif, penelitian P. (2019). Metode pendidikan (kuantitatif, kombinasi, R&D dan pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan, 67.

Syarifuddin, S., Ilyas, J. B., & Sani, A. (2021). Pengaruh Persepsi Pendidikan & Pelatihan Sumber Daya Manusia Pada Kantor Dinas Dikota

Makassar. Bata Ilyas Educational Management Review, 1(2).

Wahyuning, S. (2021). Dasar-dasar statistik. Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik, 1–105.

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 12201230.

Downloads

Published

2025-12-25

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>