ANALISIS MANAJEMEN PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 130/IV KOTA JAMBI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.39422Keywords:
Analysis, student management, elementary schoolAbstract
This study aims to analyze the implementation of student management at SDN 130/VI Jambi City, which includes the processes of habituation, discipline, supervision, teacher evaluation, and the mechanism for new student admissions. The study uses a qualitative method with a descriptive approach, where data is collected through interviews, observations, and documentation. The results show that the school implements character habituation through routine activities such as flag ceremonies, literacy programs, morning exercises, and Yasin readings as efforts to shape students' character. Discipline supervision is conducted through the formation of the Anti-Bullying and Discipline Team, as well as collaboration between homeroom teachers and parents. The teacher supervision system also works effectively to evaluate educational services while monitoring both academic and non-academic student development. Additionally, extracurricular activities have a positive impact on student achievement at the national level. The student admission process.
Downloads
References
(Syachruroji, 2024)Arifin, M., & Nurdin, E. (2021). Manajemen peserta didik berbasis karakter di sekolah dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 28(2), 145–157.
Arsyad, L., & Kurniawati, R. (2022). Implementasi pembiasaan religius untuk membentuk karakter disiplin siswa SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 55–67.
Fauziah, H., & Rahmawati, S. (2023). Penguatan budaya sekolah sebagai strategi meningkatkan kedisiplinan peserta didik. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, 4(2), 101–112.
Harianto, A. (2023). Implementasi pendidikan karakter berbasis budaya sekolah pada jenjang sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(3), 250–262.
Indrianingrum, D., Miyono, N., & Nurhayati, T. (2024). Pembiasaan budaya sekolah dalam pembentukan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, Ainara Press.
Iswahyudi, D. (2020). Supervisi akademik dan non-akademik dalam meningkatkan mutu peserta didik. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(1), 32–44.
Jannah, R., & Sari, D. (2021). Analisis peran guru kelas dalam pembinaan perilaku siswa di sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(1), 75–88.
Maudhy, R., Sanur, D., & Prasetyo, A. (2025). Upacara bendera sebagai strategi internalisasi nilai kebangsaan dan disiplin siswa sekolah dasar. Jurnal Untika, 19(1), 77–88.
Munawaroh, S., & Yuliani, N. (2022). Pembiasaan literasi harian dan dampaknya terhadap karakter tanggung jawab siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 134–145.
Panggabean, R., Astari, F., Permata Sari, N., dkk. (2022). Manajemen berbasis sekolah dalam penguatan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, Undiksha.
Putra, A., & Melati, Y. (2020). Efektivitas kerja sama sekolah dan orang tua dalam meningkatkan perilaku disiplin siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 5(2), 98–110.
Rahmadi, R. (2022). Model penanganan perilaku siswa melalui kolaborasi guru, kepala sekolah, dan orang tua. Jurnal Pendidikan Anak Usia Sekolah Dasar, 4(1), 59–72.
Sari, N., & Puspitasari, W. (2021). Peran apresiasi dan reward dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 123–134.
Setiawan, H., & Lestari, P. (2020). Program ekstrakurikuler sebagai sarana pengembangan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 150–163.
Susanto, A. (2021). Implementasi tata tertib sekolah dalam membentuk budaya disiplin siswa SD. Jurnal Kependidikan Dasar, 3(3), 200–212.
Syafri, A. (2022). Analisis PPDB berbasis zonasi pada sekolah dasar negeri. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 9(1), 44–58.
(Placeholder1) (Widianti, 2024)Yuningsih, T., & Ramdhan, F. (2021). Strategi pembinaan kedisiplinan berbasis kerja sama guru dan orang tua. Jurnal Pendidikan Dasar Garuda, 5(3), 180–192.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















