ANALISIS PENERAPAN MEDIA POWTOON DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Hafidz Agung Setyawan Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Deni Adi Putra Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Fajar Setiawan Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.39452

Keywords:

Powtoon, mathematics learning, learning experience,interactive ,student enthusiasm.

Abstract

This study aims to analyze the implementation of Powtoon media in elementary school mathematics learning and to explore students' experiences when using the media. A qualitative descriptive approach was employed, with data collected through interviews and observations. The findings reveal that the use of Powtoon in mathematics lessons positively influences students' learning interest and comprehension.The engaging visualizations and animations presented through Powtoon successfully capture students’ attention, create a more enjoyable learning atmosphere, and help them grasp mathematical concepts more concretely. Furthermore, Powtoon encourages active student participation during the learning process. This media has proven to be a creative alternative that enhances the effectiveness of mathematics instruction, particularly in teaching arithmetic at the elementary school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, W., Aritonang, I. B., & Martina, R. (2022). Penerapan Media Digital Powtoon dalam Pembelajaran PPKn sebagai Metode Pembelajaran Siswa. Prosiding Pendidikan Dasarendidikan Dasar, 1, 67–73. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.172 (2022).

Arif Fadilah, M.Pd, A., Sukmawati, I., & Yulyawan Kurniawan, M.Pd, E. Analisis Pemanfaatan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas 5 Sd Negeri Karang Tengah 11 Kota Tangerang. Sibatik Jurnal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan,https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i9.259 1(9), 1843–1858.

Basyir, M. S., Aqimi Dinana, & Diana Devi, A. (2022). Kontribusi Teori Belajar Kognitivisme David P. Ausubel dan Robert M. Gagne dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(1), 89–100. https://doi.org/10.14421/jpm.2022.71.12

Cahyono, B., Karoso, S., Sugito, & Baso, R. S. (2024). Implementasi Media Manipulatif Untuk Pemahaman Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Learning and Instructional Innovation, 2(01), 1–6. https://doi.org/10.20961/ijolii.v2i01.1303

Dwi, A. (2022). Penggunaan Media Powtoon Materi Bangun Datar Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 2(2), 258. https://doi.org/10.29103/jpmm.v2i2.7577

Faradita, M. N., & Fajar Setiawan. (2022). Analisis Penggunaan Video Pembelajaran Ipa Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Sd Muhammadiyah 9 Surabaya. Inventa, 6(1), 52–64. https://doi.org/10.36456/inventa.6 1.a4903

Febriani Putri, E. (2021). Media Pembelajaran Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 198–205.

FITRIANI. (2021). Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas Iv Sd. Negeri 2 Kampung Baru Kab. Majene. 194.

Koirurrohmah, N., Wardani, S., & Isdaryanti, B. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran Modelproblem-Based Berbasis Learning Powtoon Untuk Berbantuan Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. 09(02), 2307– 2321.

Koyan, P. D. I. W. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rake Sarasin, March, 54–68. https://scholar.google.com/citations?user=O- B3eJYAAAAJ&hl=en

Nada, A. Q., & Indrawan, D. (2023). Penggunaan Media Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dengan Teknik Mengajar. Fondatia, 7(1), 65–79. https://doi.org/10.36088/fondatia.v7i1.2955

Nadia Deni Okta, D. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 08, 1924–1933.

Purnami, N. P. M. D., Sulianingsih, N. W. W., & Widyantari, N. P. E. (2022). Pemanfaatan Powtoon

Downloads

Published

2025-12-27

Most read articles by the same author(s)