ANALISIS PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS APLIKASI WORDWALL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SDN PERCOBAAN PADANG

Authors

  • Sarda Nuria Universitas Negeri Padang
  • Firman Firman Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Desyandri Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11740

Keywords:

Wordwall Application, Mathematics Learning, Elementary School

Abstract

Rapidly developing technology causes changes in the order of life. Likewise in the world of education, including mathematics learning, it requires teachers to create interactive learning. Wordwall application-based learning media is one that can be used for interactive and fun learning. This research aims to analyze the contribution and impact of using the Wordwall application in mathematics learning in elementary schools (SD). The method used in the research is descriptive qualitative. Data was collected through observation and questionnaires to evaluate students' understanding of mathematical concepts and learning motivation. The research results show that the use of the Wordwall application significantly increases students' understanding of mathematical concepts and learning motivation at the elementary school level. The pedagogical implications of this research provide a basis for integrating technology in mathematics learning in elementary schools to create more interesting and effective learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aidah, N., & Nurafni, N. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iv Di Sdn Ciracas 05 Pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2), 161–174. https://doi.org/10.22373/pjp.v11i2.14133

Asyidah, A. Z. U. M. I. R., Estari, S. R. I. I. N. L., & Asanah, U. S. H. (2023). ANALISIS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG DI SEKOLAH DASAR : SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Seminar Nasionla Hasil Riset Dan Pengabdian, 2948–2962.

Hasiru, D., Badu, S. Q., & Uno, H. B. (2021). Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 59–69. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10587

Imanulhaq, R., & Pratowo, A. (2022). Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 33–41. https://jurnal.stkipbima.ac.id/index.php/gg/article/view/639/429

Lestari, M. K., Restian, A., & Supradana, A. (2023). Implementasi Media Wordwall Gameshow untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika kelas 1 dalam Merdeka Belajar. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(2), 117–124.

Litau, F. Y., Sinisuka, K., Tanjung, N. A., & Ifroh, U. (2024). Pengenalan “ Math Games ” Untuk Meningkatkan Keterampilan Operasi Hitung di Sekolah Dasar. 2(1).

Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884–6892. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3400

Mahmudah, I. (2023). Jurdar : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Jurdar : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. SWARNA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(8), 873–879.

Nenohai, J. M. H., Garak, S. S., Ekowati, C. K., & Udil, P. A. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Implementasi Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru Kelas Rendah Sekolah Dasar Inpres Maulafa Kota Kupang. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(2), 101–110. https://doi.org/10.47747/jnpm.v2i2.574

Nurafni, & Ninawati, M. (2021). Efektivitas Penerapan Aplikasi Linktree dan Wordwall Terhadap Motivasi Intrinsik Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 9(2), 217–225.

Pimpuang, K., & Yuttapongtada, M. (2023). Effectiveness of Learning English Words of Sanskrit Origin as Loanwords in Thai through Wordwall Gamification. LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 16(2), 451–468.

Riattang, T., & Bone, K. (2022). Teaching Professional Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Berbasis TPACK pada. 371–378.

Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H. (2022). Upaya Membangun Kedisplinan melalui Media Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1845–1857. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.1617

Subandi. (2011). DESKRIPSI KUALITATIF SEBAGAI SATU METODE DALAM PENELITIAN PERTUNJUKAN. HARMONIA, 11(19), 173–179.

Wildan, A., Suherman, S., & Rusdiyani, I. (2023). Pengembangan Media GAULL (Game Edukasi Wordwall) pada Materi Bangun Ruang untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1623–1634. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2357

Downloads

Published

2024-03-08

Most read articles by the same author(s)