PERANAN PESANTREN RAMADHAN DALAM MEMBANGUN KARAKTER KEISLAMAN BAGI PESERTA DIDIK TINGKAT SEKOLAH

Authors

  • Romi Kurniawan Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
  • Neviyarni S Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Desyandri Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7887

Keywords:

pesantren ramadhan, islamic character, basic education

Abstract

This study discusses the importance of Ramadhan role-playing activities in shaping the Islamic character of elementary school (SD) students. The purpose of this research is to identify whether the Ramadhan role-playing activities can shape the Islamic character of elementary school students. The descriptive method was used in this study by using observation and interview techniques with elementary school students who took part in the Ramadhan boarding school activities. From the results of the study, it can be concluded that Ramadhan role-playing activities have an important role in shaping the Islamic character of elementary school students. This activity can increase understanding of Islamic religious teachings, form a sense of piety to Allah, and strengthen moral values such as patience, sincerity, and cooperation. Apart from that, Ramadhan training activities can also increase students' love for the mosque and their involvement in religious activities at the mosque. Therefore, it is suggested that Ramadhan training activities be carried out routinely in educational settings to help shape Islamic character in elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1).

Akhyar, Y., & Sutrawati, E. (2021). Implementasi Metode Pembiasaan Dalam Membentuk Karakter Religius Anak. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 132–146.

Defi, W. F. (T.T.). Problematika Pengelolaan Pesantren Ramadhan Tingkat SD Dan SMP Di Lubuk Buaya Kota Padang Provinsi Sumatera Barat.

Harfiani, R., & Fanreza, R. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Lesson Study Praktikum Wisata Dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pada Mata Kuliah Media Dan Sumber Belajar Di Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Agama Islam Umsu. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(1), 135–154.

Hidayat, T., & Syahidin, S. (2019). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Model Contextual Teaching And Learning Dalam Meningkatkan Taraf Berpikir Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 115–136.

Muhammad Ilham, Marzuki Marzuki, Waode Eti Hardiyanti, & Sri Yuliani. (2022). Kerjasama Sekolah Dan Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. 7(1), 107–118.

Mupidah, U. A., & Taupikkurahman, O. (2022). Pengembangan Keberagamaan Peserta Didik Melalui Budaya Agama Di SMPN 10 Bandung. Edunity: Kajian Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 1(02), 61–65.

Nirmayani, L. H. (2021). Pendekatan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 127–136.

Nugraha, D. M. D. P. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Penerapan Blended Learning Di Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 472–484.

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Mata Pelajaran Pkn Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4328–4333.

Pratama, D. A. N. (2019). Tantangan Karakter Di Era Revolusi Industri 4.0 Dalam Membentuk Kepribadian Muslim. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 198–226.

Rahmawati, R. D. (2021). Penerapan Metode Yanbu’a Pada Program Tahfidz Al Qur’an Di Pondok Pesantren Hasbullah Tambak Beras Jombang. Jurnal Education And Development, 9(4), 439–442.

Rosyad, A. M. (2019). The Implementasi Nilai-Nilai Multikulturalisme Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (The Implementation Of Multiculturalism Values Through Learning Of Islamic Religion Education): Multicultural Education And Learning Of Islamic Religious Education. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 5(1, March), 1–18.

Safrawali, S., & Rozi, F. (2022). Urgensi Prinsip Komunikasi Islam Dalam Pembelajaran Agama Islam Bagi Siswa Di Sekolah Umum. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 211–218.

Samrin, S. (2021). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik. Shautut Tarbiyah, 27(1), 77–98.

Samsudin, S. (2019). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Kepribadian Di Era Disrupsi. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 30(1), 148–165.

Sedana, I. M. (2019). Guru Dalam Peningkatan Profesionalisme, Agen Perubahan Dan Revolusi Industri 4.0. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(02), 179–189.

Shilviana, K., & Hamami, T. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler Dan Ekstrakurikuler. Palapa, 8(1), 159–177.

Suliyansyah. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 349–363.

Susanto, H., & Purwanta, H. (2022). Analisis Pola Narasi Reflektif Buku Teks Sejarah SMA Untuk Pencapaian Empati Sejarah. Yupa: Historical Studies Journal, 6(1), 45–62.

Wijoyo, H. (2019). Peranan Lohicca Sutta Dalam Peningkatan Pendidikan Karakter Dosen Di STMIK Dharmapala Riau. JGK (Jurnal Guru Kita), 3(4), 315–322.

Yuliani, Y., Damopolii, M., & Usman, U. (2019). Penerapan Kedisiplinan Belajar Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Pelaksanaan Ibadah Salat Zuhur Berjamaah Peserta Didik. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 147–155.

Downloads

Published

2023-06-25

Most read articles by the same author(s)