ANALISIS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY DALAM MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA MATA PEMBELAJARAN PPKN KELAS VII DI SMPN 2 LABUAPI

Authors

  • Rein Almadani PPKn FKIP Universitas Mataram
  • Rispawati PPKn FKIP Universitas Mataram
  • Ahmad Fauzan PPKn FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.12210

Keywords:

Learning Model, Inquiry, Critical Thinking, PPKn

Abstract

Students' lack of ability to analyze and solve problems is one of the problems that occurs at SMPN 2 Labuapi, especially in the Civics Learning subject where the inquiry learning model is the teacher's attempt to overcome this problem. The researcher aims to determine how to use the inquiry learning model in developing critical thinking skills in Civics learning subjects in class VII SMPN 2 Labuapi. In this research, the type of research used is qualitative with a phenomenological approach which aims to obtain real information by looking and listening more closely and in detail. from the individual's explanation and understanding of his or her experience. In data collection, the data collection techniques used by researchers are interview data, observation data and document study data. The research results show that the use of the inquiry learning model in class VII PPKN learning at SMPN 2 Labuapi includes the planning, implementation and evaluation stages and has several challenging and supporting factors in its use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Diharjo, R. F., Budijanto, & Utomo, D. H. (2017). Pentingnya kemampuan berfikir kritis siswa dalam paradigma pembelajaran konstruktivistik. In Prosiding TEP & PDs (Vol. 4, Issue 39, pp. 445–449). Universitas Negeri Malang.http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/sntepnpdas/article/view/899/571

Fauziyah, D. (2004). Penerapan Strategi Pembelajaran Inquiry Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Pasar. In Prosiding seminar nasional pendidikan Ekonomi, hlm 49-59, universitas negri yogyakarta (pp. 49–59).

Fauzan, A., Rispawati, R., & Salam, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Kuliah Demokrasi Pancasila. Journal of Moral and Civic Education, 5(1), 12-21.

Kurniawansyah, E., Fauzan, A., & Mustari, M. (2023). Peran Guru PPKn dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMA Muhammadiyah Sumbawa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1175-1179.

Rispawati, R., Fauzan, A., Salam, M., & Dahlan, D. (2022). Internalisasi Nilai-nilai Karakter Melalui Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan Pkn, 9(1), 1-12.

Winarno. (2017). Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan. In Bumi Aksara. PT Bumi Aksara.

Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. (2006).

Mulyasa. (2016). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja rosdakarya Hal 78. Remaja Rosdakarya.

Yulianto, R. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Menggunakan Model Problem Based …. In Basic Education. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/1142

Hendracita, N. (2001). Model Model Pembelajaran Sd. Bumi aksara.

Suprijono, A. (2011). Cooperative Learning; Teori dan Aplikasi Paikem. cet. ke-5. In Pustaka Pelajar. Yogyakarta. pusaka belajar.

Lie, A. (2003). Cooperative Learning: Mempraktekkan Cooperative Learning. Pustaka Media.

Khoirul, A. (2015). Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode dan Aplikasi. In Yogyakarta: Pustaka Pelajar. pustaka pelajar.

Waluya, B. (2018). Proses Belajar Mengajar Ho. In marine Science Bulletin. PT Bumi aksara.

Handayana, J. (2017). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarya. ghalia indonesia.

Sandu Siyoto, D. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu Group.

Jensen. (2021). Pembelajaran Berbasis Otak; Paradigma Pengajaran baru. PT Indeks.

Kurniawan, N. A., Hidayah, N., & Rahman, D. H. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMK. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(3), 334. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14579

Seknun, M. F. (2013). Strategi Pembelajaran. In Biosel: Biology Science and Education (Vol. 2, Issue 2). kencana prenada media Group. https://doi.org/10.33477/bs.v2i2.376

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R dan D. Penerbitan Bandung : Afabeta, EDISI Ed. 2. Cet. 3.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. PT Alfabet.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif . Badan Penerbit Alfabeta , Bandung. 2018.

Ngadilah. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan. Gramedia.

Trianto. (2013). Model Pembelajaran Terpadu : Konsep, Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Bumi Askara.

Downloads

Published

2023-12-31

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>