PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN JOYFULL LEARNING BERBANTUAN ICE BREAKING TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ranti Aftalina Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Nurmalina Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • M. Syahrul Rizal Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Musnar Indra Daulay Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Iis Aprinawati Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21416

Keywords:

Joyfull learning Model, Ice breaking, and Interest in Learning

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of the Joyfull learning learning model assisted by Ice breaking on elementary school students' interest in learning. The research method used is a quantitative method with an experimental research design. The sample for this research was class IV students at SDN 163 Pekanbaru consisting of the experimental class and the control class. The data collection technique uses a learning interest questionnaire. Data were analyzed using t-test. The results of the research show that there is a significant influence of the Joyfull learning learning model assisted by Ice breaking on students' interest in learning. This can be seen from the sig (2-tailed) value of 0.00 < 0.05, namely at a significance level of 5% so that H0 is rejected and H1 is accepted. The conclusion of this research is that the Joyfull learning learning model assisted by Ice breaking has a significant effect on elementary school students' interest in learning. This learning model can be an alternative for teachers in increasing students' interest in learning. Keywords: Joyfull learning Model, Ice breaking, and Interest in Learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, T. T. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Joyful Learning Berbantuan Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas III Sd Negeri 1 Harapan Jaya Bandar Lampung. Uin Raden Intan Lampung.

Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 72–80.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.

Bahri, A. (2023). Pendekatan Metode Pembelajaran Joyfull Learning Berbasis Wordwall Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Biologi Biologi Peserta Didik Kelas X Di SMA Negeri 5 Makassar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 1187–1192.

Betty, K. (2023). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Joyful Learning Pada Siswa Kelas VII. A Mtsn I Palembang. Science: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 3(1), 86–95.

Caesarani, S., Safira, S. M., Mardiyansah, E., Rizki, M., & Ruslan, A. (2022). Pendampingan Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Joyfull Learning Method Di SD Negeri Siring. Jubaedah: Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal Of Community Services And School Education), 2(2), 152–157.

Fatihani, N., Iswandi, I., & Humaeroh, I. (2024). Penggunaan Ice Breaking Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran Tematik Kelas III Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 8(2), 1055–1067.

Hurriyati, D., Rosada, M., Tama, M. M. L., & Ramdhani, M. I. (2022). Metode Joyfull Learning Dapat Meningkatkan Minat Belajar Matematika Pada Anak Sekolah Dasar. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 119–123.

Kusumawardani, E. D., Rasiman, R., Supiyah, S., & Rachmawati, R. C. (2024). Implementasi Ice Breaking Berbantuan Lagu” Di Sini Teman Di Sana Teman” Untuk Meningkatkan Minat Belajar Bagi Siswa Kelas 2 SDN Jatingaleh 01. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(3), 145–158.

Lena, M. S., Nisa, S., Utari, T., & Anas, H. (2023). Efektivitas Implementasi Ice Breaking Untuk Meningkatkan Minat Dan Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pustaka: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(3), 240–248.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Oktaviani, U., Kumawati, S., Apriliyani, M. N., Nugroho, H., & Susanti, E. (2020). Identifikasi Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Di Smk Negeri 1 Tonjong. MATH LOCUS: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1(1), 1–6.

Putri, A. (2023). Pengaruh Model Joyfull Learning Pada Jam Akhir Pelajaran Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas IV MIN 42 Aceh Besar. UIN Ar-Raniry Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan.

Rizal, M. S. (2020). Pelatihan Pembelajaran Menggunakan Pendekatan Saintifik Di Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 1(1), 19–22.

Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model Dan Strategi Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model Dan Strategi Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal Of Education Research, 5(3), 2608–2617.

Sukitman, T., & Ridwan, M. (2016). Implementasi Pendidikan Nilai (Living Values Education) Dalam Pembelajaran IPS (Studi Terhadap Pembentukan Karakter Anak Di Tingkat Sekolah Dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 3(1), 30–41.

Uno, H. B., & Mohamad, N. (2022). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-01-07