PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35159Keywords:
Learning Activity, Jigsaw Model, Grade V, Elementary SchoolAbstract
This research was motivated by the low level of student learning activity during learning activities in class V UPT SD Negeri 007 Bangkinang City. This research aims to increase student learning activities by using the Jigsaw Type Cooperative learning model in learning in class V. This type of research is classroom action research carried out in two cycles, each cycle consisting of two meetings. The subjects of this research were 16 class V students, with 10 male students and 6 female students. The data collection techniques for this research are in the form of observation and documentation. The results of this research observation show that student activity in cycle I, meeting 1, was 61.95% in the sufficient category. In cycle I, meeting 2, student learning activities increased to 67.16% in the sufficient category. In cycle II, meeting 1, student learning activity increased to 73.40% in the good category. In cycle II, meeting 2, learning activities increased to 84.32% in the very good category. Thus it can be concluded that using the Jigsaw Cooperative learning model can increase student learning activities.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, dan Supardi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Ashshiddiqi, Mohamad Hanif. 2011. Peningkatan Pembelajaran IPA Materi Rangka dan Indera Manusia melalui Model Jigsaw di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Watesalit 02 Batang. Skripsi. Semarang: PGSD FIP UNNES.
Asmara, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI).
Astiti, Pungkas. 2011. Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Padasugih 01 Brebes pada Materi Perjuangan Mempertahankan Kemerdekaan Indonesia. Skripsi. Semarang: PGSD FIP UNNES.
Astuti, S. E. Dan M. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Materi Bumi Dan Cuaca Di Madrasah Ibtidaiyah Najahiyah Palembang. 1.
Diajukan, S., & Pendidikan, S. (2023). Skripsi Diajukan untuk memperoleh gelar Sarjana Pendidikan (S.Pd.).
Hamalik, Oemar. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Isjoni. 2010. Cooperative Learning: Evektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Masriyah, S. (2012). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Pelajaran Ipa (PTK di Madrasah Ibtidaiyah Ishlahul Anam Cakung Jakarta Timur).
Nuraini, N., Fitriani, F., & Fadhilah, R. (2018). Hubungan Antara Aktivitas Belajar Siswa Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X Sma Negeri 5 Pontianak. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 6(1). Https://Doi.Org/10.29406/Arz.V6i1.939
Putu, N., Sp, S., & Kusmariyatni, N. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Wena, Made. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.
Yonny, Acep dkk. 2012. Menyusun Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Sendangadi Mlati.
Zul Apriyanti, Muhammad Syahrul Rizal, R. M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair And Share Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Ipa Siswa Kelas Iii Sdn 004 Bangkinang Kota. Piwuruk: Jurnal Sekolah Dasar, 2(2), 205. Https://Doi.Org/10.36423/Pjsd.V1i2.866
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















