ANALISIS IMPLEMENTASI PENDEKATAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL (TaRL) PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23393Keywords:
Implementation, TaRL approach, Mathematics learningAbstract
This study aims to describe the planning, implementation, and evaluation of the Teaching at The Right Level (TaRL) approach in mathematics learning for grade IV at SD Negeri 34/I Teratai in the even semester of the 2024/2025 academic year. This study uses a qualitative research type with a phenomenological approach. The subjects of the study included teachers and students of grade IV A. Data were collected through interviews, observations, and documentation, then analyzed by data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The validity of the data was tested through triangulation of techniques and sources. The results showed that the implementation of TaRL consisted of three stages: planning, implementation, and evaluation. At the planning stage, teachers analyzed Learning Outcomes (CP), compiled Learning Objectives (TP), and prepared teaching materials. At the implementation stage, students were grouped based on their abilities through diagnostic assessments and the learning process followed the syntax of Problem Based Learning (PBL). Evaluation involved reflecting on the effectiveness of the approach on student understanding, motivation, and engagement. In conclusion, the implementation of TaRL systematically increases the effectiveness of mathematics learning by adjusting teaching methods to student characteristics.Downloads
References
Ab Marisyah1, Firman2, R. (2019). Pemikiran KI Hadjar Dewantara Tentang Pendidikan. 3, 2-3.
Al-Muwattho, F. P., Aminuyati, & Okiana. (2018). Pengaruh Pemberian Apersepsi terhadap Kesiapan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(2), 1–10.
Anisha Tyas Wilujeng, Ganes Gunansyah, M. P. M. (2024). ANALISIS IMPLEMENTASI PENDEKATAN TARL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS 5 DI SDN LAKARSANTRI II/473 SURABAYA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 53–54.
Ayu Sakinah, N. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran pada Program SekolahPenggerak (PSP) di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Curup. Anak Usia Raudhatul Atfhal, 4(1), 29–36.
BADELAH, B. (2021). Meningkatkan Kemampuan Guru Melaksanakan Kegiatan Pendahuluan Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar Dengan Role Model Menggunakan Metode Lesson Study. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(2), 214–224.
Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551–561.
Febriani, Arum & Shaliha, Siti. (2023). Buku Ajar Mata Kuliah Inti Pemahaman Tentang Peserta Didik dan Pembelajarannya. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Khiaraturrosida, I Wayan Karta, A. I. (2021). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Pada Anak Kelompok A Di TKN Pembina Ampenan. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 1(1), 25–34.
Mayudana, I. K. Y., & Sukendra, I. K. (2020). Analisis kebijakan penyederhanaan RPP: Surat edaran menteri pendidikan dan kebudayaan nomor 14 tahun 2019. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 1(1), 61-68.
Patilima, Sarlin. (2021). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0. Gorontalo: Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.
Fariq, A. (2011). Perkembangan dunia konseling memasuki era grobalisasi. Pedagogi, II Nov 2011(Universitas Negeri Padang), 255-262.
Sani, M. (2016). Kegiatan Menutup Pelajaran. Journal of Accounting and Business Education, 1(3).
Sukmawati, R. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS II SDN WONOREJO 01 Rega Sukmawati SDN Sokasari 01 Bumijawa , Indonesia Diterima : Abstrak Direvisi : Disetujui : Penerapan Model Pembelajaran Problem Bas. Jurnal Sains Global Indonesia, 2(2), 49–59.
Pohan, N. (2018). PERAN GURU SEBAGAI PEMBIMBING DALAM PERKEMBANGAN BELAJAR (Kajian Pada Aspek Kognitif, Afektif dan Psikomotorik). An-Nahdhah: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Keagamaan, 1(2), 25–36.
Puspitasaari, N. R., Supriana, E., & Liliani, N. T. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching At the Right Level ( Tarl ) Pada Keterampilan Kolaborasi Siswa. 4(5).
Rahimah, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru Smp Negeri 10 Kota Tebingtinggi Dalam Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka Melalui Kegiatan Pendampingan Tahun Ajaran 2021/2022. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(1), 92.
Rahmawati, S. E., Sutama, S., Sutopo, A., Fuadi, D., & Minsih, M. (2022). Proses Pembelajaran Tematik Blended Berbasis Youtube Era Pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(4), 7007–7019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.