STRATEGI MEDIA SOSIAL BERBANTUAN INSTAGRAM DALAM MENINGKATKAN BRANDING IMAGE LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23528Keywords:
Brand Image, Instagram, Social Media, Islamic Education Institution.Abstract
The digital era has brought significant changes in various sectors, including education. Social media, especially Instagram, has an important role in building the brand image of Islamic educational institutions. This study aims to analyse Instagram-assisted social media strategies in improving the brand image of Islamic educational institutions and identify the supporting and inhibiting factors. The method used is a qualitative approach with a case study at MA Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo. Data were obtained through observation, in-depth interviews with the principal and social media manager, and documentation of Instagram uploads. The results showed that effective utilisation of Instagram can strengthen the brand image of Islamic educational institutions through visual communication strategies, interaction with the community, and storytelling-based content. However, challenges such as lack of professional staff, lack of consistent content strategy, and lack of understanding of community preferences are still the main obstacles. Therefore, a more structured and Islamic values-based social media management is needed to increase the attractiveness and trust of Islamic educational institutions.Downloads
References
Ahmad, K. (2025). Hasil Wawancara Dengan Waka Humas, Pada Tanggal 02 Januari 2025.
Ahmad, Q. Y., Haryadi, M., & Firmansyah. (2024). Pemanfaatan media sosial instagram dalam meningkatkan minat siswa baru mi al khoiriyyah. Journal of Economic, Business and Accounting, 7.
Aisah, S., Shafrani, Y. S., & Apriliana, I. (2024). Analisis Strategi Membangun Brand Image Melalui Konten Media Sosial Instagram Untuk Meningkatkan Minat investasi Tabungan Emas Di pegadaian Syariah Purwokerto, 3(1), 1–13. Retrieved from https://ejournal.mediapenamandiri.com/index.php/jomi/article/view/40
Angelista Jeheskiel, C., Aras, M., & Mani, L. (2024). Analisis Social Media Analytics Instagram Alinea Creative Team Terkait Customer Engagement. Action Research Literate, 8(4), 963–971. http://doi.org/10.46799/arl.v8i4.410
Armi Astuti, M. W. (2023). Analisis Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Pengaduan Masyarakat Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan Kota Cimahi. Jurnal Registratie, 5(1), 20–37. http://doi.org/10.33701/jurnalregistratie.v5i1.3201
Braniwati, M., & Bangsawan, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Media Promosi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha Yogyakarta. GIAT : Teknologi Untuk Masyarakat, 2(2), 142–153. http://doi.org/10.24002/giat.v2i2.7264
Dharmajaya, A., & Minangkabawi, H. (2024). Membangun Kepercayaan yang Berkelanjutan di Era Disruptif Komunikasi: Perspektif Media dan Komunikasi Digital. Jurnal Komunikasi, 18(2), 265–280. http://doi.org/10.20885/komunikasi.vol18.iss2.art9
Fatimatuzzohroh, E., Maulidia, H., & Adillah, M. A. (2024). Implementasi Cyber Public Relations Dalam Meningkatkan Citra Positif Melalui Media Sosial Instagram Pada Kantor Imigrasi Kelas I Tpi Khusus Semarang, x, 1–9.
Flaviana, A. K., & Syahputra, S. (2021). Analisis Konten Post Instagram Terhadap Online Engagement. JURISMA : Jurnal Riset Bisnis & Manajemen, 11(2), 111–136. http://doi.org/10.34010/jurisma.v11i2.3063
Hermawan, E. (2023). Pengaruh Kepercayaan, Pembelajaran dan Kolaborasi terhadap Manajemen Pengetahuan. Jurnal Komunikasi Dan Ilmu Sosial, 1(1), 26–37. http://doi.org/10.38035/jkis.v1i1.116
Jamun, Y. M., Ntelok, Z. R. E., & Ngalu, R. (2023). Pentingnya Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Menunjang Pembelajaran Sekolah Dasar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 2149–2158. http://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.559
Lubis, A. R. H., & Hidayat, R. (2023). Pengaruh Marketing Media Sosial Instagram Terhadap Citra Merek. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(4), 1213–1219. http://doi.org/10.47065/ekuitas.v4i4.3210
Misbahul, M. (2025). Hasil Wawancara Dengan Kepala Sekolah, Pada Tanggal 02 Januari 2025.
Nizarisda, T. L., Zubair, F., & Ramdan, A. T. M. (2024). Upaya Peningkatan Engagement Media Sosial Instagram Oleh Media Parapuan. Jurnal Common, 7(2), 138–150. http://doi.org/10.34010/common.v7i2.11404
Nugraha, P. S., & Irwansyah, I. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Kehumasan Digital Kementerian Luar Negeri. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(1), 35–48. http://doi.org/10.14710/interaksi.11.1.35-48
Nurbawani, A. (2024). Analisis Pengelolaan Citra Lembaga Pendidikan: Implikasinya Pada Keputusan Konsumen Dalam Memilih Program Studi Manajemen Pendidikan Islam. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 13(2), 163–176.
Nurhablisyah, N. (2022). Desainer Grafis, Netizen dan Etika; Tinjauan Pesan Visual dalam Media Sosial. Jurnal Desain, 9(2), 188. http://doi.org/10.30998/jd.v9i2.11530
Pariasih, E. (2024). Efektivitas Pendekatan Konten Viral Di Media Sosial Instagram Kementerian Pertanian. Journal Penelitian Pendidikan Ekonomi, 21(1), 1–9. Retrieved from https://journal.uniku.ac.id/index.php/Equilibrium
Phelps, C., & Moro, C. (2022). Using live interactive polling to enable hands-on learning for both face-to-face and online students within hybrid-delivered courses. Journal of University Teaching and Learning Practice, 19(3). http://doi.org/10.53761/1.19.3.08
Priadana, A., & Murdiyanto, A. W. (2020). Analisis Waktu Terbaik untuk Menerbitkan Konten di Instagram untuk Menjangkau Audiens. Jurnal Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 24(1), 59–70. http://doi.org/10.46426/jp2kp.v24i1.118
Salvadora Erik Presica, & Ahmad Bukhori. (2024). Strategi Komunikasi Digital: Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi di MI Unggulan Darul Mujtaba. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 4(5), 1907–1921. http://doi.org/10.47467/dawatuna.v4i5.4414
Samatan, N., Banowo, E., Informasi, K., & Sosial, M. (2024). Efektivitas Konten Media Sosial Instagram @ Folkative Sumber : We are Social Indonesian Digital Report , 2022. Jurnal Komunikasi Dan Media, 3, 108–119.
Sholih, H. (2025). Hasil Wawancara Dengan Admin Media Sosial Instagram, Pada Tanggal 02 Januari 2025.
Syadhana, J. P., Perbawasari, S., & Hafiar, H. (2020). Perencanaan strategi media sosial akun Instagram @peopleattiket oleh PT. Global Tiket Network. Jurnal Manajemen Komunikasi, 5(1), 36. http://doi.org/10.24198/jmk.v5i1.27161
Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99. http://doi.org/10.24198/jkk.v8i1.23620
Utami, R., Suyatman, D., Suseno, N. S., Sylvia, V., Studi, P., Komunikasi, I., & Garut, U. (2024). Instagram sebagai Sarana Komunikasi Publik Humas Polres Garut dalam meningkatkan Citra Lembaga. Jurnal Komunikasi Universitas …, 10(1), 119–140. Retrieved from https://journal.uniga.ac.id/index.php/JK/article/view/3683
Zulfiah, E., Fadhilah, M., & Lukitaningsih, A. (2025). Analisis Pemasaran Media Sosial terhadap Sikap Merek melalui Kesadaran Merek dan Citra Merek pada Institusi Pendidikan, 10(1), 560–569.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.