STRATEGI SUPERVISI PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI LEMBAGA PENDIDIKAN
Keywords:
educational supervision; learning quality; madrasah tsanawiyahAbstract
Educational supervision is a crucial element in school management that functions to improve teacher competence and learning quality. MTs Mambaul Ulum faces a number of challenges, one of which is weak monitoring of learning. This study aims to reveal the educational supervision strategy applied at MTs Mambaul Ulum Paiton in order to improve the quality of learning. The method used is a qualitative approach of case study type with data collection techniques through in-depth interviews and participant observation. The research informants included principals, supervisors, teachers and students who were selected purposively. Data analysis was conducted through stages consisting of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results show that the educational supervision strategy at MTs Mambaul Ulum Paiton is implemented systematically through three main stages: planning, implementation, and monitoring and evaluation. This supervision has an impact on improving teacher competence in student-centered learning. In addition, student motivation and learning outcomes also showed a significant increase after the implementation of supervision. Educational supervision is proven to be an effective strategy in improving the quality of learning in schools.Downloads
References
Abidin, Z. (2025). Hasil Wawancara dengan Kepala MTs Mambaul Ulum Paiton.
Ahmad, D. Z., Gunawan, A., Suryana, A., Suherni, E. S., & Mulyani, S. (2023). Pelaksanaan Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Studia Manageria, 5(2), 73–84.
Akhmad, F. A. P., & Azzam, F. (2022). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI SD di Kecamatan Tambun Selatan. Parameter, 7(1), 26–40.
Ali, Moh. A. (2025). Hasil Wawancara dengan Pengawas Madrasah.
Amini, A., Kesumawaty, S., & Aktar, S. (2021). Analisis Implementasi Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMA Negeri 5 Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan, 5(2), 660–667.
Anwar, Z. (2025). Hasil Wawancara dengan Siswa MTs Mambaul Ulum Paiton.
Daud, F., & Keban, Y. B. (2021). Peran kepala sekolah sebagai supervisor pendidikan pada masa pandemi covid-19 di sma pgri larantuka. JAPB: Jurnal Agama, Pendidikan Dan Budaya, 2(1).
Hanafiah, H., Sauri, R. S., Rahayu, Y. N., & Arifudin, O. (2022). Upaya meningkatkan kompetensi profesional guru melalui supervisi klinis kepala sekolah. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4524–4529.
Handoyo, K., Mudhofir, M., & Maslamah, M. (2021). Implementasi Manajemen Berbasis Madrasah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Madrasah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 321–332.
Hikmah, R. (2025). Hasil Wawancara dengan Guru MTs Mambaul Ulum Paiton.
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi perencanaan pendidikan dalam meningkatkan karakter bangsa melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 281–300.
Indriawati, P., Maulida, N., Erni, D. N., & Putri, W. H. (2022). Kinerja guru dalam mutu pendidikan di SMAN 02 Balikpapan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(3), 204–215.
Iskandar, A. (2020). Manajemen Supervisi Akademik Kepala Madrasah. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 5(1), 69–82.
Karimulah, A., & Ummah, N. I. (2022). Pelaksanaan supervisi akademik kepala madrasah sebagai upaya meningkatkan profesionalisme guru untuk memotivasi belajar siswa MTs Muqoddimatul Akhlak Curah Wungkal Silo Jember. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(1), 13–34.
Karyati, R. (2020). Monitoring dan evaluasi supervisi akademik sebagai upaya untuk meningkatkan kompetensi kepala sekolah binaan kepengawasan Kota Malang. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(3).
Kurniawan, D. (2025). Hasil Wawancara dengan Guru MTs Mambaul Ulum Paiton.
Mafaza, Moh. F. M. (2025). Hasil Wawancara dengan Siswa MTs Mambaul Ulum Paiton.
Maryam, S., & Amina, F. (2022). Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Melalui Strategi Supervisi Pendidikan di SMAN 1 Sangatta Utara. An-Nafis: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 157–164.
Masfufah, M., Darmawan, D., & Masnawati, E. (2023). Strategi manajemen kelas untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Manivest: Jurnal Manajemen, Ekonomi, Kewirausahaan, Dan Investasi, 1(2), 214–228.
Maulana, I. (2025). Hasil Wawancara dengan Guru MTs Mambaul Ulum Paiton.
Mulyono, R. (2024). Manajemen mutu terpadu pada supervisi pendidikan sebagai bidang garap manajemen pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 122–136.
Muslimin, I. (2023). Meningkatkan Profesionalisme Guru Dengan Model, Pendekatan dan Teknik Supervisi Pendidikan di Era Society 5.0. AN NAHDLIYYAH, 2(1), 69–95.
Naima, N., & Retoliah, R. (2023). Supervisi Pendidikan. Aksara Timur.
Nurhaliza, S., Robbani, G. A., Alfiyah, M., Izuddin, M., & Setiowati, N. A. P. (2024). Strategi Meningkatkan Kinerja Tim Melalui Supervisi yang Efektif: Pendekatan dalam Konteks Pendidikan Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(11).
Permanasari, R., Warlizasusi, J., & Sahib, A. (2024). Manajemen Supervisi Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Rejang Lebong. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 13(02), 65–82.
Putra, A. B., Nasution, I., & Yahfizham, Y. (2024). Manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia di sekolah menengah pertama islam terpadu madani. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 435–448.
Ramadina, R., Siregar, N. S., Tantri, A., Daulay, N. A., Ubaydillah, M., & Maulana, M. R. (2023). Peran Supervisi Pendidikan terhadap Peningkatan Mutu Belajar dan Mengajar. Sublim: Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–16.
Sastraatmadja, A. H. M., Nawawi, A., & Rivana, A. (2024). Supervisi pendidikan Islam: Konsep dasar dan implementasi nilai-nilai Islami. Penerbit Widina.
Senang, S., Sunardi, S., & Farchani, M. W. (2024). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Peserta Didik Melalui Implementasi Supervisi Akademik. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 3(2), 109–117.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan : pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung, Alfabeta.
Sunaedi, A., & Rudji, H. (2023a). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Negeri Tolitoli. Journal of Educational Management and Islamic Leadership (JEMIL), 3(02), 1–17.
Sunaedi, A., & Rudji, H. (2023b). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Negeri Tolitoli. Journal of Educational Management and Islamic Leadership (JEMIL), 3(02), 1–17.
Syaifuddin. (2025). Hasil Wawancara dengan Pengawas MTs Mambaul Ulum Paiton.
Syaifullah. (2025). Hasil Wawancara dengan Pengawas MTs Mambaul Ulum Paiton.
Umam, R. A. (2025). Hasil Wawancara dengan Guru MTs Mambaul Ulum Paiton.
Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.