PENGEMBANGAN MEDIA FLASHCARD AKSARA MBOJO UNTUK MENGUATKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA SISWA KELAS V SDN 1 TEKE
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25744Keywords:
mbojo script flashcard, pancasila student profile, developmentAbstract
This research aims to develop media in the form of Mbojo Script flashcards to strengthen the Pancasila Student Profile, especially the global diversity dimension in grade V students of SDN 1 Teke. This research uses the Research and Development (R&D) method with a 4D development model (Define, Design, Develop, Disseminate). This research was carried out at SDN 1 Teke by involving students in class V. Media validation was carried out by media experts and material experts as well as the response of teachers and students as product users. The validation results of media experts obtained a percentage of 98% in the very feasible category and the validation of material experts obtained a percentage of 98% in the very feasible category, while the teacher's response was 86%, while the students' response in the small group trial with a percentage of 91.7% in the very practical category and the student response in the large group trial with a percentage of 96.3% in the very practical category. Therefore, it can be concluded based on the results of the research that the Mbojo script flashcard media to strengthen the Pancasila student profile of Class V students of SDN 1 Teke is very feasible and practical to be used in the learning process and to strengthen the profile of Pancasila studentsDownloads
References
Ardhani, A. D., Ilhamdi, M. L., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli pada Pelajaran IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(2), 170–175. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i2.2446
Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. 2.
Avipa, U., Istiningsih, S., Erfan, M., & Novitasari, S. (2023). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Kearifan Lokal Suku Sasambo untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. 5.
Erfan, M., Widodo, A., Umar, U., Radiusman, R., & Ratu, T. (2020). Pengembangan Game Edukasi “Kata Fisika” Berbasis Android untuk Anak Sekolah Dasar pada Materi Konsep Gaya. Lectura : Jurnal Pendidikan, 11(1), 31–46. https://doi.org/10.31849/lectura.v11i1.3642
Faturrahman, L. Y., Ermiana, I., & Khair, B. N. (2021). Pengembangan Media Kokami Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas V Sekolah Dasar Kecamatan Pemenang. Progres Pendidikan, 2(1), 55–63. https://doi.org/10.29303/prospek.v2i1.123
Ferdiantini, A., Sudiana, I. N., & Sariyasa. (2023). Buku Cerita Bergambar Kearifan Lokal Arja Untuk Menananamkan Profil Pelajar Pancasila Pada Dimensi Berkebhinekaan Global. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 7(3), 391–400. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i3.60694
Hasan, H., Idhar, I., Rayhan, R., Akram, A., & Nurhayati, N. (2023b). Pengembangan Flashcard Edukatif Berbasis Budaya Lokal Bima sebagai Media Belajar Membaca Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 4(3), 97–102. https://doi.org/10.54371/ainj.v4i3.256
Hasan, H., Idhar, I., Rayhan, R., Akram, A., & Nurhayati, N. (2023a). Pengembangan Flashcard Edukatif Berbasis Budaya Lokal Bima sebagai Media Belajar Membaca Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 4(3), 97–102. https://doi.org/10.54371/ainj.v4i3.256
Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683
Lisnawati, Y., & Rukmi, A. S. (2023). Pengembangan Media Flashcard Untuk Keterampilan Membaca Kata Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar. 11.
Meilana, S. F., & Aslam, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5605–5613. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2815
Nabilah, M. I., Istiningsih, S., Erfan, M., & Tahir, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Baca Menggunakan Kartu Huruf Bermuatan Kearifan Lokal Suku Sasak. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 5(3), 257–261. https://doi.org/10.29303/goescienceed.v5i3.360
Ningsih, B. W., Istiningsih, S., & Jiwandono, I. S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Flash Card Terhadap Keterampilan Membaca Muatan Materi Bahasa Indonesia. 4.
Oktavianti, I., & Ratnasari, Y. (2018). Etnopedagogi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Melalui Media Berbasis Kearifan Lokal. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2353
Rahayu, G. D. S., Karlina, D. A., Anggraini, G. F., & Ratumanan, D. (2021). Etnopedagogi: Persepsi Dan Implementasinya Di Sekolah Dasar. 8(2).
Salsabila, R., & Saputra, E. R. (2021). Flashcard Aksara Sunda: Sebuah Inovasi Media Pembelajaran Untuk Sekolah Dasar. LOKABASA, 12(2), 181–190. https://doi.org/10.17509/jlb.v12i2.35405
Saputra, M., Pramono, R. M., Ayu, M. L., Widuri, N. E. S., Pratiwi, S. A., Nourmalia, S., & Farika, T. (2024). Pengembangan Media Flashcard Pancasila untuk Menguatkan Profil Pelajar Pancasila Siswa Kelas X SMAN 1 Malang. Journal of Education Research, 5(4), 5777–5787. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1886
Sujana, I. W., Kristiantari, M. G. R., Ambara, D. P., & Sujana, I. N. (2024). Kearifan Lokal Bali Lukisan Wayang Kamasan dalam Menguatkan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. 7.
Suryana, C., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Konsep Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7317–7326. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3485
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718
Vk, A. M., Roosyanti, A., & Desiningrum, N. (2025). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Kearifan Lokal Untuk Menanamkan Karakter Cinta Tanah Air Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. 34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.